Springen naar inhoud

Mesh size resins

• Log in om te kunnen reageren

Hansvanderaa

Hansvanderaa

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 mei 2008 - 15:50

Ik wil graag een 2-chlorotrityl PS resin bestellen, die zijn verkrijgbaar in diverse mesh sizes. Nu heb ik nog nooit wat gedaan met solid phase chemie en het is mij ook niet geheel duidelijk wat die mesh size aangeeft en in welke eenheid ze gegeven wordt. Gaat het om de grootte van de resin korrels of om de poriegrootte (als het al porien heeft)? Ik kom ze voornamelijk tegen als "100-200 mesh" en "200-400 mesh".

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

jhullaert

jhullaert

• >1k berichten
  • 2337 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 mei 2008 - 15:58

Korrelgrootte, net als bij aluminium poeder neem ik aan.

Don Carbazone

Don Carbazone

• >250 berichten
  • 552 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 mei 2008 - 16:00

mesh is een maat voor de grootte van de openingen, maar is als volgt gedefinieerd:

het is het aantal openingen dat men tegenkomt, wanneer men vertrekkende van centraal in de zeef, 1 inch naar buiten telt. Dus hoe groter de mesh, hoe kleiner de openingen

Veranderd door Don Carbazone, 21 mei 2008 - 16:01

epiphonix

epiphonix

• >250 berichten
  • 915 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 mei 2008 - 17:29

Ik dacht dat 1 mesh gelijk is aan 1 gat/inch[sub]2[sub]

For instance, a Tyler number 4 mesh will have 4 openings per inch square, and 16 means it will have 16 openings in 1 inch square area.

Wikipedia

4 mesh = 4 gaten/inch[sub]2[sub]: 16 mesh = 16 gaten/inch[sub]2[sub]

EDIT: om op de vraag terug te komen die getallen met als eenheid mesh, slaan volgens mij op de korrelgroote van de pakking. (Ze zijn gezeefd in een fabriek, vandaar dat men die verdeeling heeft). Als het over de poriŽn zou gaan, spreekt men van Ś. Zo is 100-1000 Ś een typische groote van poriŽngrootte bij GPC-kolommen.

(voor de volledigheid: 1 Ś = 0,1 nm; zeer klein dus)

Veranderd door epiphonix, 21 mei 2008 - 17:32

Don Carbazone

Don Carbazone

• >250 berichten
  • 552 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 mei 2008 - 20:06

ik heb het uit mijn cursus chemische ingenieurstechnieken, hoofdstuk zeven. Het komt alleszinds op hetzelfde neer. Materiaal dat door een zeef gaat van 400 mesh, zal dus ook een korrelgrootte hebben van 400 mesh, gemiddeld gezien dan

Veranderd door Don Carbazone, 21 mei 2008 - 20:10

Hansvanderaa

Hansvanderaa

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 mei 2008 - 07:59

Bedankt voor de hulp! Hoe groter de mesh, des te kleiner dus de korrel grootte. Op het eerste gezicht enigszins verwarrend, maar nu ik weer in de catalogi kijk, zie ik dat er over mesh gesproken wordt, in plaats van mesh size.

Adriaan_CF

Adriaan_CF

• >100 berichten
  • 161 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 mei 2008 - 14:09

Mesh is trouwens een *** maat want niet alleen is het aantal mazen per inch (metrisch graag!), het zeef materiaal is anders; grovere zeven zijn van dikkere draden (soms amper draden meer te noemen) gemaakt. Veel erg fijnmazige zeven hebben daarom een grofmazige zeef er onder (in) zitten om vervormen (doorzakken) van de fijne zeef te voorkomen.

Omdat zeven geweven / gevlochten worden zijn de openingen vierkant, je zeeft dus effectief niet alleen op MAAT maar ook op VORM (denk aan bolletjes, naaldjes of blokjes).

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures