Springen naar inhoud

Galvaniseren Aluminium/magnesium legering


  • Log in om te kunnen reageren

#1

fantasy2

    fantasy2


  • 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 mei 2008 - 00:03

Ik ben een beetje ten einde raad.

Momenteel heb ik al enige ervaring met koper en nikkel oppervlakten om deze goud/zilver te galvaniseren. Ik heb nu echter een aluminium/magnesium legering(athans, daar lijkt het zeer sterk op) waarvan ik de (gedeeltelijke) chroom laag dmv. electro er van af heb gehaald.

Na het polijsten heb ik geprobeerd koper II te laten aangroeien(op 3Volt). Het komt op het oppervlakte terecht en het geheel wordt vrijwel volledig omsloten door het koper. Het koper hecht echter niet op het oppervlakte! Bij na polijsten zag ik een stukje losbladeren en ik kon het geheel zonder veel problemen er zo af trekken.

Volgens de handleiding van het galvaniseren heb ik koper II nodig na het verwijderen van de oxidelaag. Nu lees ik echter op internet dat alkalisch koper wordt aangeraden gezien alleen dat hecht?

Ik heb koper I en koper II liggen. Bij I staat alkalisch en bij II staat zuur.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

Echtepino

    Echtepino


  • >250 berichten
  • 794 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 mei 2008 - 07:52

Het is absoluut mogelijk maar ik blijf(bleef) altijd mijlenver weg van die Zamak e.a. rommel. Echt een crime om een mooie duurzame metaallaag te platen op dat spul.
Ik zal eens opzoekn hoe het wel zou kunnen maar dat kan morgen pas.

#3

fantasy2

    fantasy2


  • 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 mei 2008 - 18:45

Heel erg graag!

Ik wist niet dat dit materiaal zamak heet.

Wat ik al wel gemerkt heb, bij een sterk gepolijst oppervlakte is de hechting sterker, het kost namelijk meer moeite het daar vanaf te halen.

#4

hzeil

    hzeil


  • >1k berichten
  • 1379 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 mei 2008 - 10:52

Fantasy 2 , ik heb in dit forum al vaker gewaarschuwd tegen de hechtingsproblemen bij galvano. Mensen kiezen vaak veel te moeilijke processen. Voor amateurs zonder ervaring zijn er maar twee processen die je thuis of op school met goed resultaat kunt uitvoeren:
1. Het zuur verkoperen op nikkel of messing vanuit een Cu(II) ion oplossing met zwavelzuur. Niet op ijzer of staal !.
2. Het vernikkelen vanuit een Watt's oplossing, Ni-sulfaat + Ni-chloride + boorzuur. Bij voorkeur op een koperen ondergrond. Eventueel op ongelegeerd staal

Het vergulden of verzilveren is veel te moeilijk voor beginners. Zelfs bovenstaande processen zijn al moeilijk als je de receptuur wilt gaan motiveren. Daar komt meer bij kijken dan alleen het opschrijven van reaktievergelijkingen.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

#5

fantasy2

    fantasy2


  • 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 mei 2008 - 10:22

bedankt voor je reactie.

Ik heb al ervaring met het verzilveren en vergulden op koperen en vernikkelde oppervlakten.
zit alleen erg in me maag met dit materiaal. Ik heb al een galvaniseerbedrijf hierover gecontacteerd maar deze konden het niet doen. Blijkbaar is het dus een heel lastig materiaal.

#6

hzeil

    hzeil


  • >1k berichten
  • 1379 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 mei 2008 - 13:53

Fantasie 2 ,
Als U Al of een Al/Mg legering hebt kunt U dat niet direkt verkoperen. U moet dat oppervlak eerst verzinken door het te dompelen in een Na-zinkaat oplossing. Via een verdringingsreaktie krijgt U er dan een zinklaag op die wel verkoperd kan worden. Zonder het verzinken kunt U het koper dus niet hechtend aanbrengen.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

#7

Echtepino

    Echtepino


  • >250 berichten
  • 794 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 mei 2008 - 13:43

Dat laatste gaat wel met een eerste stroomloos/chemisch nikkel tussenlaag. Dat hecht goed aan aluminium en op de dunne nikkellaag kun je naar hartelust platen.
Maar inderdaad wat je al zei: voor een amateur niet te doen.

Veranderd door Echtepino, 29 mei 2008 - 13:44


#8

Echtepino

    Echtepino


  • >250 berichten
  • 794 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 mei 2008 - 09:58

Even de literatuur nagekeken.
je moet eigenlijk de samenstelling weten van de legering:
Als er ook zink in zit (heb je vaak bij gietstukken) dan moet je dus anodisch ontvetten nŠ het kathodisch ontvetten, daarna zwavelzuurdip en zuur verkoperen.

Bij Al-Mg: een salpeterzuurdip nŠ warme kathodische ontvetting en daarna een zinkaatbeits zoals hzeil al vertelde.

#9

hzeil

    hzeil


  • >1k berichten
  • 1379 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 juni 2008 - 16:05

Fantasie 2 en Echtepino , ik moet mezelf eigenlijk wat corrigeren. Via een kunstgreep is het me wel eens gelukt het koper goedhechtend op aluminium aan te brengen. Dat ging met een voorafgaande ets met zoutzuur, gemengd met CuCl2.
Je ziet dan een rose gloed van koperkiemen op het aluminium. Het verkoperen erna geeft daarbij een veel betere hechting. Dus net als bij de zinkaatbehandeling: Een combinatie van etsen en bekiemen.
Toch denk ik dat de zinkaat etsing beter is. Het zink houdt het koper en aluminium wat op afstand en dat lijkt me beter i.v.m. de corrosiegevoeligheid van dit systeem. Ik denk niet dat er zo een metaal-metaalkontakt ontstaat. Ik denk eerder aan een goede verankering van de metaalkiemen in het alumiumoxyde.
Van koperionen weten we dat ze gemakkelijk reduceerbaar zijn. Zowel thermodynamisch als kinetisch bekeken. Eigenlijk te gemakkelijk voor galvano. Daarom complexeren we ze graag eerst. Dat doen we ook bij zilver.
Alleen bij zuur koper gebeurt dat niet.
Een tweede probleem is de moeizame kiemvorming van koper als daarbij geen hulp is vanuit het basismateriaal. Er komen daardoor de weinig kiemen op het aluminium en de hechting wordt slecht. Vandaar dat ik de bekieming en de aangroei van elkaar wilde scheiden en dat lukt.
Bij nikkelplating komt de metaalafscheiding pas tot stand na een grote overspanning. Er is dan voldoende energie beschikbaar voor de kiemvorming. Maar de afscheiding van Ni op Al heb ik nooit uitgeprobeerd.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures