BIo-plastic variant voor Poltstyrene

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

BIo-plastic variant voor Poltstyrene

Hallo,

Mijn naam is Jacobs Freek, ik werk aan een eindproject rond een groene afstandsbediening.

Mijn afstandsbediening wordt aangedreven op de stress(handkracht) van de tv-kijker en niet langer door batterijtjes. Om mijn concept nog sterker te maken zou ik mijn materiaal nog graag composteerbaar maken.

Op dit moment gebruiken ze polystyreen omdat het goed te lijmen en bedrukken valt.

Eigenlijk gebruiken ze bij behuizing HIPS ( High Impact Polystyreen) maar zover als ik het goed begrepen heb bekomen ze HIPS vooral door toevoeging van rubber om de slagvastheid te verbeteren.

Voor mijn materiaalkeuze ben ik dan ook opzoek naar een kunststof op basis van bio-producten.

Ik zoek meer bepaald een bio-kunststof ter vervanging van de petro-kunststof polystyreen.

Wie kan mij helpen?

Waar zou ik meer informatie kunnen vinden?

Heeft er iemand direct al een goede oplossing?

ALvast bedankt

Jacobs Freek

Berichten: 516

Re: BIo-plastic variant voor Poltstyrene

Ik heb al één opmerking.

Je moet opletten met het gebruik van zogenaamde 'groene plastics'. Je hebt biologische plastics, die bestaan uit polymeren van een biologische stof, maar deze zijn daarom niet composteerbaar. Daarnaast zijn er groene verpakkingsmaterialen die wel composteerbaar zijn.

In de context van een groene afstandsbediening lijkt het me uiterst ongewenst om een composteerbare afstandbediening te maken. Want de composteerbare materialen zijn zeer gevoelig aan omgevingsparameters. Als ze bijvoorbeeld nat worden, of de temperatuur stijgt een beetje, dan kan je ideale omstandigheden kweken om de sompostering al te starten. Bij het gebruik van die afstandbediening zal er zweet mee in contact komen, en zal het niet lang duren eer het hele boeltje begint te rotten.

Zoek eens op plactic van polylacticacid (ik dacht toch dat het zo heette) of PLA. Dit is een harde, biologische plastic die (dacht ik) niet composteerbaar is, en dus ook duurzaam.

Berichten: 18

Re: BIo-plastic variant voor Poltstyrene

wat info http://www.cs.vu.nl/~mvhhoff/download/plla_report.pdf

PURAC in Gorinchem levert dit materiaal.

Het is oplosbaar materiaal in gebruik oa in het lichaam.

Ik vraag me dan ook af of het wel geschikt is.

Kijk eens naar Biopol, ooit door ICI ontwikkeld, polyhydroxybutyrate.



http://en.wikipedia.org/wiki/Biopol

http://www.wiley-vch.de/books/biopoly/pdf_v10/vol10_20.pdf

Als je het echt verantwoorden wilt..... dan zul je toch ook een cradle-to-grave analyse moeten doen, zo maar roepen dat een biopolymeer beter voor het milieu zou zijn dan polystyreen is erg kort door de bocht.

Neem bijvoorbeeld katoen.... hoeveel liter water is er in de ontwikkelingslanden wel nodig om een spijkerbroek te maken, terwijl de lokale bevolking km's moet lopen voor een jerrycan drinkwater.....

Het hoeft niet je hoofddoel te zijn (= een onderwerp op zich...), maar er wat kritische onderbouwde opmerkingen bij maken kan geen kwaad....

De conclusie zou kunnen zijn dat polySTY nog niet eens zo gek is? Laat eens horen wat het geworden is, geen beiden een eerlijke kans!

Reageer