Springen naar inhoud

endoplasmatisch reticulum

• Log in om te kunnen reageren

Biogroentje

Biogroentje

• 0 - 25 berichten
  • 10 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 22 mei 2008 - 12:04

Hallo,

In mijn biologieboek staat dat het endoplasmatisch reticulum uit 2 membranen bestaat. Maar dat 'zie' ik eerlijk gezegd niet. Ik zie wel dat het een netwerk van membranen zijn, maar niet dat het er 2 zijn.
Kan iemand mij vertellen hoe ik kan 'zien' dat het er 2 zijn? (Of valt dat niet te zien en moet ik dit feit gewoon maar aannemen?)

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Roy van Heesbeen

Roy van Heesbeen

• >250 berichten
  • 740 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 mei 2008 - 13:14

Dat is idd erg vaag, het ER is een celcompartiment dat is afgesloten van het cytosol door middel van een membraam, dat lijkt op het celmembraam. Het betaat dus uit een netwerk van membraamstructuren die bij elkaar wordt gehouden door het cytoskelet van de cel. In het ER worden processen uitgevoerd die niet mogelijk zijn het cytosol, zoals het vouwen, glycosyleren, lipide modificeren van eiwitten.

linolium

linolium

• >250 berichten
  • 292 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 mei 2008 - 15:46

Het gaat hier over een glad ER en een ruw ER, de naam slaat op het uitzicht van het membraan, ik weet niet welke microscoop jij gebruikt maar misschien is deze niet goed genoeg om het verschil in uitzicht te zien

het glad ER heeft ook andere functies in de cel als het ruw ER

Veranderd door linolium, 22 mei 2008 - 15:48

Don Carbazone

Don Carbazone

• >250 berichten
  • 552 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 mei 2008 - 17:12

in feite is het een membraan dat dubbel is geplooid, misschien bedoelen ze dit.

biochemiefreak

biochemiefreak

• >1k berichten
  • 2330 berichten
  • VIP

Geplaatst op 22 mei 2008 - 18:10

hier staat informatie over het ER. Ruw wil eigenlijk zeggen dat er ribosomen op aanwezig zijn. Het is niet te zien met een gewone microscoop. Met een Elektronen microscoop is het nog wel goed te zien.

MvG Ron

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures