Verzuring bij anaeroob?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 41

Verzuring bij anaeroob?

Hej!

Kan iemand mij vertellen waarom er verzuring optreed bij een anaeroob proces? Komt dit door de Volite Fat Acids die vrijkomen bij de stap verzuring? En zoja, waarom vind verzuring dan niet altijd plaats?

Dan nog een vraag: boven de pH 8 stopt de methaanvorming bij een anaeroob proces. Kan iemand mij uitleggen hoe dat komt? Is dat omdat die bacterien die daarvoor zorgen sterven?

En nog een vraag.. weet iemand wat de verhouding bij anaeroob is van de bacterien t.o.v. koolstof, stikstof en fosfaat?

Is dat: C : N : P --> 800 : 5 : 1 ?

Alvast bedankt!

Groetjes Marit

Berichten: 552

Re: Verzuring bij anaeroob?

ik kan enkel antwoorden op de vraag waarom verzuring optreedt bij een anaeroob proces: er wordt lactaat gevormd (melkzuur) dat o.a. de oorzaak is van stramme spieren na langdurige inspanning.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Verzuring bij anaeroob?

melkzuur of alcoholproductie ontstaan wanneer er geen zuurstof beschikbaar is voor de citroenzuurcycles. De organismen willen wel overleven. Dus moet er een alternatief komen en laten wij dat nu net lekker vinden (soms dan) Wat doet gist wanneer er wel zuurstof is?

Melkzuurbacteriën kunnen actief ontwikkelen in een pH gebied van 4-7,5. sommigen kunnen meer of minder hebben. Afsterven gebeurd pas bij hogere of lagere temperaturen.

vraag 3 snap ik je niet, verhouding van wat? atomen in hun cellen, atomen van hun reactieproducten????
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 41

Re: Verzuring bij anaeroob?

Bedankt voor jullie reacties tot nu toe! :D

(Het gaat trouwens over de anaerobe zuivering van afvalwater)

Over de verzuring vroeg ik mij af, omdat we bij 1 soort bacterien zagen dat er ernorme verzuring plaatst vond, maar een ander soort bacterien heeft dit verschijnsel niet. Kan iemand mij vertelel hoe dat kan?

Met de laatst vraag bedoel ik de verhouding van de stoffen die bij anaeroob voor komen. De verhouding tussen C, N en P dus. In een boek had ik de verhouding 800 : 5 : 1 gevonden, maar weet niet of dat juist is.

En weet iemand hoe dat met de methaanvorming zit? (Dat deze stopt boven pH8?)

Sorry voor al die vragen, maar ik studeer de richting chemie dus ik weet hier nou eenmaal weinig vanaf :P

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Verzuring bij anaeroob?

heb je een bepaling gedaan om het soort te indentificeren?
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 41

Re: Verzuring bij anaeroob?

uh, welk soort? :oops:

Ik ben bezig met mijn verslag over de anaerobe zuivering en daarbij heb ik een kopje over welke analyses je moet uitvoeren bij de anaerobe zuivering.

Daar heb ik bij de pH het volgende verteld:

De pH

Bij een anaerobe afvalwaterzuivering is het van belang dat de pH neutraal is. Als de pH veel daalt, betekend dit dat er verzuring plaats vindt. Als de pH hoger is dan pH 8 stopt de methaan vorming.

Nou moet ik van mijn stagebegeleiders meer uitleggen waarom dat alles is. (Dus waarom verzuurd iets en wat doe je er tegen en waarom stopt boven de pH8 de methaanvorming?)

Of weten jullie misschien waar ik dit kan opzoeken? Of weet iemand een link van een forum over meer biologie? (aangezien dit toch een chemie forum is hea :P )

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Verzuring bij anaeroob?

Over de verzuring vroeg ik mij af, omdat we bij 1 soort bacterien zagen dat er ernorme verzuring plaatst vond, maar een ander soort bacterien heeft dit verschijnsel niet. Kan iemand mij vertelel hoe dat kan?
veel soorten bacteriën produceren geen grote hoeveelheden zuur. Het zijn hoofdzakelijk melkzuurbacteriën en azijnzuurbacteriën die zuur produceren. Echter weet ik niet in hoevere deze in afvalwater kunnen ontwikkelen. Die ene soort waar je over spreekt, heb je die geisoleerd en bepaald wat voor soort dat is?

mogelijk hebben de micro-organismen die methaan produceren een pH bovengrens van 7,5 a 8,0. Wil je methaan hebben of liever niet?
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 41

Re: Verzuring bij anaeroob?

Het doel van mijn opdracht is om een anaeroob systeem goed te laten verlopen, Daarvoor is een neutrale pH noodzakelijk, omdat dit moet om je bacterien optimaal te houden. Verzuring willen we dus niet en daarom hebben we de bacterien vervangen, wat overigens ook in de resultaten erg gunstig bleek.

boven de pH 8 is niet voorgekomen en gaan we ook niet vanuit.

Toch moet ik weten voor mijn verslag waarom de bacterien stoppen met de methaan vorming boven de pH8?

Ik heb geen onderzoek gedaan naar "welke" soort bacterien erin zitten. het is puur het slib waarin de bacterien zitten dat het verschil gaf.

(alvast) Bedankt!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Verzuring bij anaeroob?

Marjanne weet jij hier meer van af?
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Verzuring bij anaeroob?

Ik weet alles van BZV, CZV, Kjeldahl stikstof, maar niet van het mechanisme van anaerobe gisting.

Ik heb wat gezocht op internet en stiet op deze afstudeerthese. misscien heb je er wat aan?

Er staat wel iets in over optimale ph's en zure en basische shocks. Maar WAT dat dan voor effect heeft op de functionaliteit van die bacteriën kan ik niet zo snel ontdekken.

klik


Reageer