checkvials problemen HPLC

Moderator: ArcherBarry

Berichten: 130

Re: checkvials problemen HPLC

Napoleon,

Eerst wil ik je danken dat je zo oprecht met me meedenkt. Waar vind je dat nog?

Morgen zal ik eerst eens goed kijken of de verontreiniging op de guard toch niet zichtbaar is.

Daarna zal ik de pomp eens rustig uit elkaar draaien en kijken of ik daar iets kan zien/vinden.

Ik hou je op de hoogte.

Trusten

Berichten: 2.399

Re: checkvials problemen HPLC

harriel schreef: Napoleon,

Eerst wil ik je danken dat je zo oprecht met me meedenkt. Waar vind je dat nog?

Morgen zal ik eerst eens goed kijken of de verontreiniging op de guard toch niet zichtbaar is.

Daarna zal ik de pomp eens rustig uit elkaar draaien en kijken of ik daar iets kan zien/vinden.

Ik hou je op de hoogte.

Trusten
Misschien een open deurtje, maar ik zeg het toch maar. Wil je wat zien op die guard, bedenk je dan wel dat je hem slopen moet :twisted: . Je moet het silica zien. Door gewoon te kijken in het gaatje waar je tubing gaat zie je niks. Als je dan de silica ziet, peuter wat weg met een spatel en kijk of je de kleur van je silica ziet veranderen etc.

Doe het met een guard waarbij de druk hoog is.

Suc6 ;)

Berichten: 130

Re: checkvials problemen HPLC

Voor jouw een open deurtje, voor mij niet dus. Ik zit vanmorgen gewoon naar de inlet kant van de guard te kijken. Daar was niets te zien.

Hoe kom ik bij de silica?? Een stukje uitboren?

Wat voor kleur heeft de silica?

En al zou ik wat zien hoe weet je dan wat het is?

Vanmorgen de pomp uitelkaar gehaald en de plunjer seal gecontroleerd visueel. Aan de binnenkant zat wel wat verontreiniging maar erlangs gelekt heeft deze nooit. De seals vervangen door nieuwe.

Daarna net voor de pauze de guard alleen aangesloten en weer gedraaid met het eluens. Voor de pauze druk van 350 na de pauze alweer 600PSI.

Het vernieuwen van de plunjer seal heeft dus niet het beoogde effect gehad.

Kun je me mailen hoe ik het beste de guard open kan maken?

Groetjes en alvast bedankt.

Berichten: 2.399

Re: checkvials problemen HPLC

Ik ken de guard die je gebruikt niet. Ik zelf gebruik supelguard columns, dit is een kleine cardridge die je in een houder stopt. De cardridge is afgedopt bij mij met plastic doppies die je dr afbreken kan door wat te wrikken etc met een tang en schroevendraaier. Uitboren zal inderdaad ook werken. Er zijn ook guard columns die je net als een gewone kolom kan opendraaien door de fitting er af te draaien met steeksleutels. Als je dan de guard open hebt, ga je voorzichtig een beetje pielen in de silica met een spatel en kijken wat er verandert in de kleur van de silica naarmate je dieper gaat etc. Of je de vervuiling gaat herkennen weet ik niet, maar het zou een begin kunnen zijn.

Een fototje zou helpen als je er niet uitkomt.

Normaal silica is een heel mooi wit fijn poeder. Je kunt het ook zien als je een solid phase extractie kolom uit elkaar haalt, of misschien heb je wel een pot silica ergens staan om een prep column mee te vullen. Dit is trouwens goed om gewoon eens in je handen gehad te hebben voor iemand die met chromatografie bezig is.

Als je die pomp kop er af hebt, leg hem dan in een schoon bekerglas met methanol in een ultrasoonbad. Kijk wat je er allemaal uit ziet komen

Berichten: 130

Re: checkvials problemen HPLC

Hallo Napoleon,

Vanmiddag contakt gehad met de firma Waters over de problemen. Deze gaven het advies om voor de guard nog een inline filter te zetten. Als er ergens deeltjes vrijkwamen dan zouden die door het inline filter opgevangen worden.

Dit gedaan en de druk bleef gewoon oplopen op de guard en niet op het inline filter. Het inline filter heeft dus geen enkel effect.

Daarna gaven ze het advies om de drie bestandelenvan het eluens afzonderlijk over de guard te pompen en te kijken wat er dan met de druk gebeurt. De MeOH heb ik een tijd over de guard gepomt. De druk had eerder een tendens naar dalen als naar stijgen.

Daarna de Acn. Hierbij leek de druk iets te stijgen maar toen het 6 uur was ben ik naar huis gegaan, wordt vervolgt.

Bedankt voor je uileg over de opbouw van een guard. mischien dat ik morgen tijd heb om hem open te maken.

Groetjes Harrie

Berichten: 2.399

Re: checkvials problemen HPLC

Dat dalen met methanol en acetonitriel komt omdat je kolom dan verzadigt raakt met methanol, en dit heeft een lagere viscositeit. Dit is dus exact wat je verwacht en vertelt je nog meer.....

Waarschijnlijk is dus het water verontreinigt.

Berichten: 130

Re: checkvials problemen HPLC

Vandaag was de druk een heel stuk teruggevallen met de Acn. Deze zorgt dus ook niet voor de verhoging.

Ik weet niet hoelang je moet rekenen met het volume vloeistof wat door een kolom of guard moet zijn geweest voordat je een stabiele druk hebt. Vaak wordt gezegd 5x kolom volume. Maar als er sprake is van een verontreiniging is dit natuurlijk veel lastiger.

Toen was het water aan de beurt. Het eerste uur liep de druk flink op dus we verwachten toen dat we de dader te pakken hadden. Maar toen begon de druk weer te dalen en flink.

Daarna weer het betreffende mengsel van de drie componenten aangesloten en de druk begon weer op te lopen.

Wie het weet mag het zeggen.

Na overleg met de plantmanager besloten om het research weekje af te sluiten en toch weer de analyse te starten. Ik werk niet bij een bonafide instelling.

We hebben besloten om 2 guards voor de kolom te zetten. Zodra de druk gestegen is van 1500 psi naar 2000 psi wordt de eerste kolom verwijdert en de tweede guard word de eerste. Voor de tweede guard wordt weer een nieuwe gepakt.(€80,=/stuk).

We hopen zo door de analyse te komen. Wordt vervolgt.

Napoleon wat bedoel je met die puntjes. wat verteld het nog meer??

Mij lijkt het als een bepaalde vloeistof al een half uur of meer met een flow van 1,5ml/min over de guard stroomt en de druk die daalt dan nog dan trek ik de conclusie dat er rommel af gespoeld wordt???

Groetjes Harrie

Berichten: 2.399

Re: checkvials problemen HPLC

Ik denk dat je water het probleem is. Weet je zeker dat je checkvalve niet plakte? Dat de druk weer begon te dalen is namelijk heel raar.

Berichten: 130

Re: checkvials problemen HPLC

Hoi Napoleon,

Na 15 min. flow 1,5ml H2O op een guard van 1 ml inhoud was de druk 1120.

na 15 min 1210

na 10 min 1406

na 5 min 1470

na 5 min 1540

na 5 min 1480

na 20 min 1340

na 10 min 1140

na 15 min 870

na 35 min 580.

Alle drukken waren mooi constant zonder fluctuaties.!!!!!!! Dus de eerste 3 kwatier loopt de druk op en zakt daarna gestaag.

We snappen er ook niets van?

Wat vind jij ervan hoe we het nu gaan proberen.

Groetjes Harrie

Berichten: 130

Re: checkvials problemen HPLC

We hebben de reeks nu opgestart met 2 guards voor de kolom. Na 30 injecties (ong 6 uur)begint de druk weer op te lopen. 1 uur later is de druk 20 % gestegen en tijd voor de omwissel actie.

Nieuwe guard net voor de kolom en de guard die net voor de kolom heeft gezeten wordt vooraan gezet.

Weer gestart. Tot onze spijt is de druk maar weinig lager met de nieuwe guard. De kolom apart ertussen zonder guard en de druk blijkt veel hoger te zijn als waarmee we gestart zijn.

De druk verhoging vind dus plaats over de gehele lengte van de kolommen en niet alleen aan het begin van de eerste guard zoals gehoopt en verwacht was.

Dit werkt dus ook niet

napoleon HELP!!!!

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: checkvials problemen HPLC

Misschien een idiote suggestie, maar kan het niet zijn dat de detector verstopt raakt, en dat het ophoopsel er periodiek uitschiet vanwege de hoge druk die ertegenaan duwt?

Berichten: 130

Re: checkvials problemen HPLC

Heey een verse in de discussie.

Het onderzoek met de verschillende drukken en verschillende vloeistoffen gebeurde alleen op de kolom. Dus na de kolom ging het elu rechtstreeks naar een opvangbeker.

Groetjes Harrie

Berichten: 130

Re: checkvials problemen HPLC

Vandaag kontakt gehad met een kolommenman. Deze het hele probleem voorgelegd.

Deze verwachte dat het toch een verontreiniging is in een van de vloeistoffen. Deze verontreiniging zou dan de eigenschap hebben om bij deze eluens samenstelling juist niet van de kolom af te komen en zich op te hopen dus. Hier zou de druk verhoging dan van komen.

Het advies was op bij een andere leveracier de betreffende vloeistoffen te kopen en het weer te proberen.

Het zou kunnen natuurlijk!?

In een andere soort kolom zag deze in principe niet zoveel heil.?

Berichten: 2.399

Re: checkvials problemen HPLC

Dit is ook precies wat ik denk.

Er is iets grondig mis met je loop vloeistoffen. Ik denk dat je methanol en acetonitriel prima zijn. Ik vertrouw je water niet. Wat voor water gebruik je?

Je kunt HPLC grade water kopen, dit is schoftig duur, maar misschien de investering een keer waard om een probleem te achterhalen.

Als je ergens een oude pomp en kolom hebt liggen kun je ook het volgende doen. Maak je loopvloeistof en pomp het met die oude pomp door een oude C18 kolom. Vang het op en gebruik het vervolgens op je analyse systeem. Kijk dan of de druk niet oploopt.

Berichten: 2.399

Re: checkvials problemen HPLC

Misschien een idiote suggestie, maar kan het niet zijn dat de detector verstopt raakt, en dat het ophoopsel er periodiek uitschiet vanwege de hoge druk die ertegenaan duwt?
Dat zal niet gebeuren, als je druk trouwens zo hoog wordt over een flowcel knal hij uit elkaar :twisted: . Geloof me ik heb zelf een nanoflow shimazu cel van 1500 dollars opgeblazen dus ik weet waar ik over praat :lol:

Reageer