Jood

Moderator: ArcherBarry

Berichten: 25

Jood

Jood wordt in het dagelijks leven vaak jodium genoemd. Mag een chemicus dat ook of is het uitsluitend Jood?

Deze vraag naar aanleiding van een meningsverschil met mijn zoon.

Groet Does

Berichten: 541

Re: Jood

Jood en jodium zijn twee verschillende dingen jood is I2 jodium is een oplossing van I- ionen.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Jood

Volgens wikipedia kan het allebei. Ikzelf associeer jodium echter meer met wat in het artikel Betadine genoemd wordt, dus ik spreek liever van jood.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Gebruikersavatar
Berichten: 336

Re: Jood

Jodium is zeker geen oplossing van I- ionen. De namen jood en jodium komen gewoon naast elkaar voor (jood wat meer in de chemische wereld, jodium in de medische wereld).

Berichten: 840

Re: Jood

Ik zeg altijd Jood...

Berichten: 223

Re: Jood

Volgens wikipedia kan het allebei. Ikzelf associeer jodium echter meer met wat in het artikel Betadine genoemd wordt, dus ik spreek liever van jood.
wikipedia vertrouw je wilde je zeggen?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Jood

Raspoetin schreef: Volgens wikipedia kan het allebei. Ikzelf associeer jodium echter meer met wat in het artikel Betadine genoemd wordt, dus ik spreek liever van jood.
wikipedia vertrouw je wilde je zeggen?
Vaak wel ja. Heeft wikipedia ongelijk dan?

Edit: Aanvulling: Ik vertrouw wiki, maar niet blind.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Jood

Ik zie het gebruik van ´jood´ voor ´jodium´ hetzelfde als chloor voor chlorum, broom voor bromium, astaat voor astatum, wolfraam voor wolframum, molybdeen voor molybdenum, boor voor borium, rutheen voor ruthenium, uraan voor uranium, ...

Maar jood en jodium zijn inderdaad I2. Niet een oplossing van jood/jodium in iets, zoals een KI-oplossing.

Berichten: 497

Re: Jood

Ik zie het gebruik van ´jood´ voor ´jodium´ hetzelfde als chloor voor chlorum, broom voor bromium, astaat voor astatum, wolfraam voor wolframum, molybdeen voor molybdenum, boor voor borium, rutheen voor ruthenium, uraan voor uranium, ...
Mag je het ook hebben over thal, neptuun, plutoon, kaal, baar, scand, naatr, enz.?

Ik gebruik uitsluitend de term jood.

Ik denk dat dat komt doordat leken vaak de term jodium gebruiken, maar ten onrechte: in de context van betadine of de oplossing in alcohol: jodiumtinctuur.

Toch denk ik niet dat ik snel de term chlorum zal gebruiken, ook al doelt 99% van de bevolking met "chloor" op bleekmiddel.

Berichten: 223

Re: Jood

Marjanne schreef: Ik zie het gebruik van ´jood´ voor ´jodium´ hetzelfde als chloor voor chlorum, broom voor bromium, astaat voor astatum, wolfraam voor wolframum, molybdeen voor molybdenum, boor voor borium, rutheen voor ruthenium, uraan voor uranium, ...
Mag je het ook hebben over thal, neptuun, plutoon, kaal, baar, scand, naatr, enz.?

Ik gebruik uitsluitend de term jood.

Ik denk dat dat komt doordat leken vaak de term jodium gebruiken, maar ten onrechte: in de context van betadine of de oplossing in alcohol: jodiumtinctuur.

Toch denk ik niet dat ik snel de term chlorum zal gebruiken, ook al doelt 99% van de bevolking met "chloor" op bleekmiddel.
kaal staat in de dikke van dale

maar niet als chemische stof Afbeelding

Berichten: 161

Re: Jood

Ik werk met jodium en noem het altijd jodium. Semantisch en semitisch gezien vind ik het raar om het jood te noemen. En dat is absoluut niet antisemitisch bedoeld.

Als je iets vaak gebruikt dan zal je het gaan afkorten, als ík het over jodium heb bedoel ik dan normaliter ook eigenlijk "het resultaat van een terugtitratie met thio van een 0.0394 N jodiumoplossing nadat deze oplossing ...." (ofwel het jodiumgetal) (en over THIO zal ik het maar helemaal niet hebben).

Zolang iedereen weet wat je met iets bedoelt maakt het dan ook geen **** uit hoe je iets zegt. :P

Berichten: 35

Re: Jood

Nu we het toch over jood hebben , weet iemand misschien het massagetal van jood? Op Wiki staat wel Atoommassa maar daar staat 126,90 . Dat leek mij niet een logisch getal.

Bvd Swm

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Jood

zoek het periodiek systeem op op internet
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Jood

Ze hebben het daar over I, niet I2

Berichten: 448

Re: Jood

Voor mij maakt het niet uit of je nu jood of jodium, uraan of uranium,... gebruikt.

Maar kom niet af met namen als gedeflogistoneerde lucht, gefixeerde lucht, salmiak, vitriool, epsomzout of caustische soda. ;)

Reageer