Springen naar inhoud

Watergehalte in PEG

• Log in om te kunnen reageren

Tiberium

Tiberium

• >25 berichten
  • 62 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 mei 2008 - 10:48

Beste Dames & Heren!

Voor de synthese van een copolymeer gebruik ik polyethyleen glycol (PEG) met een Mn van 1540. Het leuke van dit polymeer is dat het een OH groep heeft aan het begin en einde van de keten. Perfect om een andere keten aan te zetten dmv een katalysator. Het probleem is dat de katalysator ook reageert OH groepen en dus ook met water, en dat in de geleverde PEG een beetje water zit 0,55 massaprocent.

Mijn vraag is hoe ik dit water eruit krijg, ik heb al geexperimenteerd met verwarmen onder verminderde druk. Het polymeer gaat dan meeverdampen.

Een andere katalysator is geen optie, vanwege mijn geheimhoudingsplicht mag ik niet meer informatie over deze katalysator verstrekken.

Edit: Typfoutje. :cry:

Veranderd door Tiberium, 23 mei 2008 - 10:50

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Marwe

Marwe

• >25 berichten
  • 38 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 mei 2008 - 10:51

Je kunt het oplossen in een droog oplosmiddel en verwarmen. Dan laten afkoelen waardoor het PEG uitkristalleerd, onder inert gas flow oplosmiddel grotendeels verwijderen. Dan vacuum erop zetten. In een glovebox kun je de PEG uit het glaswerk halen en opslaan.

Als je een pm stuurt kan ik je ook een betere werkomschrijving geven, die staat wel in mijn afstudeerverslag thuis.

Marwe

Tiberium

Tiberium

• >25 berichten
  • 62 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 mei 2008 - 11:03

Bedankt voor de snelle reactie, ik heb je even gemaild. :)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures