Massa Spectrometrie

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 205

Massa Spectrometrie

op mijn stagebedrijf staat een GS MS iontrap voor het meten van (vele tientalle verschillende) pesticide. (enkelvoudig ionisatie)

mijn ervaring met het apparaat is alleen niet echt supper, ik mis soms componenten en de liniariteid is niet echt geweldig naar mijn mening.

dat ik componenten mis kan komen door de automatiche intergratie waar ik niet aan mag sleutelen, niet dat ik dat niet doe en ze soms dan toch wel vind maar lang niet altijd. (gewoon om er wat van op te steken hoor, 't blijft stage. ;) )

dat in tegenstelling tot een UPLC MS-MS tripe quad van thero (met Z electron spray) systeem die er staat wat een geweldige liniariteid heeft en ieder component terug gevonden word.

ik vroeg me daarom af wat jullie ervaring is met verschillende massaspectometers?

ik ben nog opzoek naar een overzichtje van de speceficaties van verschillende massaspectometers, maar dat kan ik niet vinden.

Berichten: 2.399

Re: Massa Spectrometrie

Een iontrap is totaal niet geschikt voor quantitative metingen als deze. De kracht van een iontrap is MSn, maar de gevoeligheid en lineariteit zijn niet geweldig.

Berichten: 873

Re: Massa Spectrometrie

Je kunt een GC-MS niet vergelijken met een UPLC-MS-MS, dat is nog slechter als appels met peren vergelijken.

Mijn ervaring is dat je met GC-MS (Ion Trap) kwantitatief kunt werken alleen zul je niet buiten je ijklijn (die je al opgesteld hebt) mogen meten.

Een GC-MS (Quadro pole) is op een groter gebied lineair en daarvoor geschikter om kwantitatief mee te werken.

En jouw vergelijk van een ion trap met een triple quad UPLC MS-MS? Ja dan is de laatste beter. Je vergelijkt een trabant met een dikke mercedes.

Berichten: 205

Re: Massa Spectrometrie

oke, maar hoe komt het dan dat een 3D ion-trap voor dit soort analizes niet geschikt is? niet goed liniair kan meten en de gevoeligheid lager ligt?

(overigens is het al moeilijk genoeg om een liniaire lijn te krijgen laat staan binnen statitiche grenzen te extrapoleren ;) )

overigens ze gaan hier binnenkort misschien een triple quad GC MS MS opstelling neerzetten, die gebruikt gaat worden voor hetzelfde doel.

(oke het is zeker kort door de bocht om ze tegaan vergelijken, maar 'k vraag me gewoon sterk af waarom ze ooit voor een iont trap hebben gekozen.)

Reageer