[scheikunde] Conductronomie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 10

[scheikunde] Conductronomie

Hoi!

Ik had een vraagje

Weten jullie misschien wat de reactievergelijking tussen natriumsulfaat en bariumchloride moet zijn?

Ik weet al dat barium en sulfaat ionen samen neerslaan maar wat gebeurt er dan?

(Na)2SO4 (s) --> 2 Na+ (aq) + SO4 2- (aq)

BaCl2 (s) --> Ba2+ (aq) + 2 Cl- (aq)

Ba2+(aq) + SO42-(aq) --> BaSO4 (s)

Ik heb namelijk natriumsulfaat getitreerd met bariumchloride en daar is een verbuik van 10,9 ml uitgekomen

vanauit deze informatie moet ik het aantal gram natriumsulfaat dat de verstrekte oplossing per liter bevatte uitrekenen.

Hiervoor heb ik dus volgens mij eerst een reactievergelijking nodig, maar die kan ik niet maken.

Klopt het dan ook wanneer ik wel deze reactievergelijking heb ik hiermee eerst het aantal mol Bariumchloride moet uitrekenen dat ik heb verbruikt,

waarna ik met de verhouding in mol het aantal natriumsulfide in de oplossing kan achterhalen

en daarmee dan weer het aantal mol per liter (deze oplossing had namelijk een volume van 25 ml dus dan moet ik mijn gevonden aantal mol natriumsulfaat delen door 25x10^-3 en dan heb ik het aantal mol per liter toch?)

maar hoe kan ik dan het aantal gram uitrekenen?

Ooh nog een aantal gegevens die misschien handig zijn

bariumchloride: 0,0994 M

natriumsulfaat CA.0,02 M

Nou, hopelijk kan iemand mij helpen

Groetjes Charlotte

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>Marjanne: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Berichten: 552

Re: [scheikunde] Conductronomie

Je voegt dus bariumchloride toe, waarbij de barium-ionen neerslaan met de sulfaat-ionen afkomstig van het natriumsulfaat dat je wil bepalen. Dus per mol barium dat je verbruikt, heb je ook een mol natriumsulfaat. Je weet de verbruikte hoeveelheid barium, dus weet je ook hoeveel natriumsulfaat aanwezig is. Via de molmassa van natriumsulfaat en het volume van de monsteroplossing kun je dan de concentratie aan natriumsulfaat bepalen in gram/liter.

Berichten: 10

Re: [scheikunde] Conductronomie

Hoi!

Ik heb het proberen uit te werken

en dit heb ik ervan kunnen maken:

Wanneer deze beide oplossingen bij elkaar komen zullen Ba2+ en SO42- neerslaan:

Ba2+(aq) + SO42-(aq) --> BaSO4 (s)

(ik had 4 titraties gedaan en bij elke titratie kwam er een verbruik uit van 10,9 ml)Je hebt dus bij elke titratie een verbruik van 10,9 ml bariumchloride; waardoor deze uitkomst ook meteen de uitkomst van hoeveel de verstrekte oplossing gemiddeld per liter bevatte.

Je hebt dus 10,9 ml 0,0994 M BaCl2 nodig

Dit is dan 10,9 ∙ 10-3 x 0,0994 = 0,00108346 mol BaCl2 verbruikt

Uit de reactievergelijking blijkt dat de verhouding Bariumchloride:natriumsulfaat 1:1 is

e hebt dus ook 0,00108346 mol Na)2SO4 verbruikt

Dit zat in 50 ml dus;

0,00108346 mol = 0,0216692 mol (Na)2SO4 per liter

50 ∙ 10-3 ml

Dit is dus zo"n 0,02 M (Na)2SO4

(Na)2SO4 = 142,0 g/mol

0,0216692 mol (Na)2SO4 x 142,0 = 3,0770264 gram gemiddeld per liter

Klopt dit ook of heb ik nog ergens een foutje gemaakt?

Groetjes charlotte

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] Conductronomie

Charlotte, wil je alsjeblieft sub- en superscript gebruiken? Dat komt de leesbaarheid van je post ten goede.

Bekijk de helpfunctie (klik) hoe sub- en superscript te gebruiken.

Berichten: 840

Re: [scheikunde] Conductronomie

Natriumsulfaat schrijf je op als Na2SO4, en niet (Na)2SO4 ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Conductronomie

Aanvullend: dat doe je alleen bij samengestelde ionen.

Voorbeeld: (NH4)2SO4 en Fe(NO3)3

Berichten: 10

Re: [scheikunde] Conductronomie

Hoi!!

Hartstikke bedankt allemaal!

Ik denk dat het verder wel lukt hoop ik

alleen inderdaad bij de rest van mijn verslag even sub en superscript toepassen en

dan ben ik denk ik voor het grootste deel klaar met mijn verslag :D

groetjes charlotte

Reageer