Springen naar inhoud

Onbekend metaal bepalen

• Log in om te kunnen reageren

Sander1989

Sander1989

• >25 berichten
  • 28 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 mei 2008 - 15:24

Dag iedereen,

Mijn broer moet voor chemie een labo voorbereiden waarbij hij een methode moet vinden om een onbekend metaal te identificeren. Hij beschikt enkel over de volgende gegevens:

- het reageert met water
- het reageert met zuren
- het bevindt zich in groep IIa (aardalkalimetalen)

De leerlingen mogen hierbij alles gebruiken wat er in het chemielokaal te vinden is. Ze mogen maximaal 0.15 g van het metaal gebruiken ter reactie en moeten vóór het practicum hun methode laten controleren. Ze moeten dit oplossen m.b.v. stoichionetrie (kwantitatieve chemie).

Aangezien ikzelf nooit in de klas gewerkt heb met Be, Sr, Ba en Ra, lijkt het mij zo goed als zeker dat het gaan om Mg of Ca. Ik stelde hem voor om 0.15 g van het metaal te laten reageren met water en vervolgens de massa van het eindproduct te meten. Door stoichiometrische bewerkingen moet dit goed haalbaar zijn. Ik wist echter niet goed welke van de volgende reacties er optreedt bij de reactie van een aardalkalimetaal met water...

Is het:
Mg + H2O ---> MgO + H2

of:
MgO + 2 H2O ---> Mg(OH)2 + H2

Kan iemand me hierbij helpen?

Met vriendelijke groet,

Sander

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Vos

Vos

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 mei 2008 - 17:53

Hey Sander,

De simpelste methodes (volgens mij) om het onbekende metaal te onthullen zijn:

Als het Mg is: Mg is een lichtgrijs poeder, los het poeder op in wat water. Voeg daaraan een overmaat NaOH toe en je zal een (ik geloof witte) neerslag van Mg(OH)2 krijgen. Kan je een reactievergelijking bedenken met Mg2+ ionen en de hydroxide-ionen waarin voorgaande neerslag gevormd wordt?

Overigens, je reacties die je voorstelde zijn gedeeltelijk correct. Mg(OH)2 wordt gevormd door oplossen van Mg in water. MgO ontstaat oa. wanneer een Mg lintje verbrand wordt. Je krijgt dan het witte poeder MgO. Dat kan dan opgelost worden in water en vormt zo Mg(OH)2.

Als het Ca is: Meestal komt dat voor in korreltjes, een eerste indicatie voor Ca :P
Maak een verdunde H2SO4 oplossing. Maak ook een geconcentreerde Ca oplossing. Voeg de Ca oplossing aan de verdunde zwavelzuuroplossing en je krijgt CaSO4 neerslag.

En ik zet 50€ in dat hij met Ca zal te maken hebben =D

andreatwork

andreatwork

• 0 - 25 berichten
  • 18 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 mei 2008 - 08:20

bekijk het materiaal eerst wel goed. Beiden reageren aan de lucht heel goed met zuurstof dus er zit al snel een (wittig) oxide huidje op, en met water..... Als je maar 0.15 gram hebt......
Veel oxidatie en vocht gevoelige metalen (Na en K zijn nog erger....) worden dan voor dit soort doeleinden bewaard in een vol potje met iets olieachtigs. Als dat zo is zul je voor de nauwkeurige inweeg het brokje even moeten schoonspoelen (met aceton of iets anders vluchtigs?) en even drogen.
Mocht er toch al een oxide huidje opzitten, maak daar notitie van immers de nauwkeurigheid van de bepaling wordt minder.....

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures