Brönsted

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 7

Br

Hallo ,

Ik heb binnenkort examen van chemie en ik zoek naar een paar oplossingen van oefeningen ivm Brönsted die ik niet goed snap. Hopelijk kan er mij iemand helpen ?

vervolledig volgende reactie:

H2SO4 + NaOH = ?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Br

Ehm, dat is een simpele zuur-base reactie hoor. Met de term Brönsted worden de proton-donerende cq opnemende stoffen bedoeld, beter bekend als zuren en basen.

Berichten: 7

Re: Br

ja maar wat is de oplossing ?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Br

Mja de standaard vergelijking is zuur + base --> water + zout

(En nee ik ga je niet de oplossing geven daar dit gewoon een huiswerkvraag is)

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Br

Als je nou even zoekt op dit Forum, dan vind je het antwoord. Er zijn al zoveel topics over dit soort reacties geweest.

Het is inderdaad niet de bedoeling dat hier je huiswerk wordt gemaakt. We helpen je naar een antwoord. Zo leer je er tenminste iets van. ;)

Berichten: 7

Re: Br

Ik heb geen huiswerk want ik studeer via de centrale examencommissie en ik leer alles zonder uitleg van een leerkracht. En ik heb dinsdag EXAMEN over chemie dus wilt u zo vriendelijk zijn om mij even te helpen. DANK U

Berichten: 7

Re: Br

ik denk dat de oplossing NaHSO4 + H2O is maar ik weet het niet zeker. Dat is dus een nadeel van als je thuis leert, je weet niet zeker of het juist is.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Br

Dit klopt wel, als je (in mol) dezelfde hoeveelheden NaOH en H2SO4 gebruikt.

Maar voor de volledigheid: wat zou er nog verder kunnen gebeuren als je meer NaOH toevoegt, bijv. (in mol) 2x zoveel NaOH als H2SO4?

Berichten: 7

Re: Br

hmm dat weet ik niet.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Br

Er zit nog een H in NaHSO4...

Reageer