[scheikunde] Potentiometrische bepaling

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 52

[scheikunde] Potentiometrische bepaling

Beste chemici,

Op school gaan we een potentiometische bepaling van chloride in Ketchup doen.

Alleen dit is mijn eerste ervaring ermee, dus weet ik niet al de antwoorden op de

voorbereidende vragen:

1) Waarom wordt het eindpunt potentiometisch bepaald en niet vensueel?

2) Waarom moet je een zoutbrug gebruiken bij deze bepaling?

- Weet niet eens wat een zoutbrug is/doet!

Kunnen jullie me helpen, bijvoorbaat dank!

Slimmertje Afbeelding

Berichten: 552

Re: [scheikunde] Potentiometrische bepaling

1) zou je een kleurenindicator kunnen gebruiken bij de titratie van ketchup denk je? Waarom niet?

2) een zoutbrug herstelt het ladingsevenwicht

Berichten: 52

Re: [scheikunde] Potentiometrische bepaling

1) Is het zo dat je geen kleurenindicator kunt gebruiken, omdat ketcup al sterk gekleurd is?

2) Maar waarom gebruikt men bij deze bepaling een ladingsevenwicht, wat is er het nut van?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] Potentiometrische bepaling

1) Ja.

2) Een zoutbrug gebruik je als de electrochemische cel die je voor de titratie bestaat, uit twee compartimenten bestaat. De zoutbrug zorgt voor electrisch contact tussen beide celdelen, zodat er tijdens de titratie stroom kan rondlopen. Als je die zoutbrug niet gebruikt, dan kun je titreren wat je wil, maar ´dan doet-ie t niet´.

Berichten: 161

Re: [scheikunde] Potentiometrische bepaling

Slimmertje er zijn veel verschillende manieren om een reactie (verloop of eindpunt) te volgen, een visuele verandering is er daar maar één van. Visuele bepalingen hebben nadelen, kleurenblindheid kan een probleem zijn, het omgevingslicht (vaak gelig en zelfs beinvloed door de kleuren in de omgeving), beperkte precisie enzovoorts.

Een kleurverandering of kleuromslag is ook een EENMALIGE verandering (de kleur is veranderd of niet) terwijl een potentiometrische (of bijvoorbeeld ook zuurgraad) meting een continue waarde (kan) geven. Maak je een grafiek van die waarde dan krijg je een beter resultaat.

Kleurverandering is trouwens niet slecht hoor, andere manieren zijn erger (uitvlokking als maat bijvoorbeeld) in het gebruik.

Berichten: 52

Re: [scheikunde] Potentiometrische bepaling

Iedereen bedankt voor zijn hulp!

Slimmertje Afbeelding

Reageer