[scheikunde] IR

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 211

[scheikunde] IR

Hey,

Hoe moet je beginnen om een onbekende stof de naam ervan te achterhalen bij IR, MR en NMR?

Ik heb een spectrum, maar weet niet hoe je aan moet beginnen.

Kan iemand mij helpen?

Alvast bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] IR

Met IR haal je de groepen eruit die in je stof zitten. Met NMR en MS kun je een schatting maken hoe ze een beetje aan elkaar zitten.

Berichten: 115

Re: [scheikunde] IR

als ik het me goed herinner was het ongeveer

IR -> functionele groepen

MS -> totale massa molecuul / isotopen (wijzen op specifieke elementen) / vertakkingen

NMR -> connectiviteit

en dan puzzelen

Berichten: 211

Re: [scheikunde] IR

Ik heb op internet gezocht, maar vind geen site dat die uitlegt hoe je moet interpreteren op die spectrum.

Ik vind dat écht moeilijk.

Re: [scheikunde] IR

Een site met informatie over IR.

http://edu.chem.tue.nl/6BV04/Subpages/IRTechnieken.htm

MR?nmr

http://www.chemguide.co.uk/analysis/nmrmenu.html

Over het algemeen is het bijna ondoenlijk om de finesses van spectra zelf aan te leren, een ervaren spectroscopist als mentor is naar mijn mening een must .

edit

Berichten: 2.399

Re: [scheikunde] IR

Precies, dit kan je niet zomaar even doen. Ik heb halfjaar een vak massa spectroscopie gevolgd, een zomer NMR spectroscopie en noem maar op. Je leert niet zomaar even een spectrum te interpreteren. Hiervoor zul je echt een boek moeten lezen of een vak moeten volgen.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] IR

Als je de mogelijk hebt om de plaatjes in te scannen en op imageshack ofzo te zetten, misschien dat op die manier hulp is te geven.

(lees: ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig naar de spectra Afbeelding )

Berichten: 243

Re: [scheikunde] IR

Je kan het spectrum toch gaan vergelijken met bestaande spectra van stoffen waarvan het bekend is?

Althans bij mij op het lab ligt een heel dik boek waar een heleboel stoffen in staan met bijbehorende spectra (zo interpreteer je niet echt maar je weet wel wat voor stof het is denk ik :P )

Berichten: 223

Re: [scheikunde] IR

opzoeken in een boek?

tegenwoordig doet de software dat voor je :)

Berichten: 173

Re: [scheikunde] IR

Probeer hier eens dit gebruiken wij op de HLO Nijmegen voor spectrum interpretatie.

IR

tevens hebben de meeste IR machines een computer met een opzoek programma dat je kan update met nieuwe spectra.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] IR

Hey tof, je mag raden waar die link nu staat :P

EDIT: ik doelde dus op mijn bookmarks/favorieten folder

Berichten: 173

Re: [scheikunde] IR

geen idee hier op de chemieforum.

hij is handig hé.

Berichten: 211

Re: [scheikunde] IR

FsWd schreef: Als je de mogelijk hebt om de plaatjes in te scannen en op imageshack ofzo te zetten, misschien dat op die manier hulp is te geven.

(lees: ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig naar de spectra  Afbeelding )
Ik weet niet hoe je die bijlage moet toevoegen. Maar het was in ieder geval ethanol. (IR, 13CNMR, HNMR en MS)


Reageer