Spike Recovery

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 2

Spike Recovery

Hoe moet de spike recovery uit gerekend worden...naar mijn idee zijn er 2 mogelijkheden:

a. Gespiked sample / (ongespiked sample + spike hoeveelheid)

VB. 11 / (3+15) = 61%

b. (Spiked sample - ongespiked sample )/ spike hoeveelheid

VB. (11-3) / 15 = 53%

Dankje!

Berichten: 873

Re: Spike Recovery

Ik zou gaan voor de eerste, a.

15/18 * 61 = 50,8 is je terugvinding van je hoeveelheid gespiked materiaal.

Wat ik wel wil opmerken: Je 'spike hoevelheid' is wel erg groot t.o.v. de hoeveelheid wat al in je sample aanwezig is.

Ik spike meestal een nagenoeg gelijke hoeveelheid.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Spike Recovery

In de milieuchemie is b, de tweede gebruikelijk:

In je ongespikete monster meet je 3.

Je spiket er 15.

Je vindt in het gespikete monster 11.

De terugvinding is dan (11-3)/15 = 53 %.

Met de opmerking van drune over de hoogte van de spike ben ik ook niet helemaal eens: voor de bepaling van terugvinding moet de spike juist wel significant hoger zijn dan het ongespikete gehalte. Als je de spike op dezelfde hoogte kiest als het ongespikete gehalte, dan kan de maximale fout in de terugvinding erg hoog worden. Die maximale fout komt nl. helemaal in je terugvinding terecht.

Maar goed, drune: ik merk vaker dat in andere marktbranches andere (niet bedoeld: slechtere of betere) gewoonten gelden. ;)

Berichten: 24

Re: Spike Recovery

Het ideale niveau van de spike moet blijken uit een foutenanalyse, waarbij je rekening houdt met correlaties. Het zou goed kunnen zijn, dat het ideale niveau gelijk is aan het niveau van de analyt. Ik zou wat meer over de procedure moeten weten om het te berekenen. Moet recht-toe-recht-aan zijn.

Spiken op meerdere niveau's en bepaling m.b.v. rechte-lijn regressie (bijvoorbeeld) wordt wat ingewikkelder, maar daar heb je ook een formule voor zodat je voor gegeven aantal spikes, het ideale design kunt berekenen.

Klaas Faber

Reageer