Organische verontreinigingen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 41

Organische verontreinigingen

Hej!! :)

Ik heb eventjes een vraagje... ik heb het volgende gevonden op internet:

Organische stoffen komen alleen voor in dode of levende organismen en bestaan uit 2 of meer koolstof atomen. Voorbeelden zijn vetten en olien.

Nou las iemand dit, maar hij dacht dat organische stoffen ook uit 1 koolstof bestaan.

Kan iemand mij vertellen wat klopt?? Afbeelding

Alvast bedankt! Groetjes

Berichten: 173

Re: Organische verontreinigingen

Ja dit kan

kijk maar hier

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Organische verontreinigingen

Stoffen die ik zo even uit mijn hoofd kan opnoemen: halogeenmethaan (bijvoorbeeld mono, di, tri en tetrachloormethaan), mierenzuur, formaldehyde, methanamine, nitromethaan, zwavelkoolstof.

Organische stoffen komen alleen voor in dode of levende organismen en bestaan uit 2 of meer koolstof atomen. Voorbeelden zijn vetten en olien. <== dat slaat ook geen hout, ze kunnen ook in een flesje zitten.

Berichten: 541

Re: Organische verontreinigingen

of gewoon methaan.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Organische verontreinigingen

magrietjen schreef: Organische stoffen komen alleen voor in dode of levende organismen en bestaan uit 2 of meer koolstof atomen. Voorbeelden zijn vetten en olien.
Dit is een hopeloos ouderwetse definitie van organische stoffen. Die kun je beter niet gebruiken. Toen de tweedeling organisch/anorganisch werd gemaakt was er veel minder bekend dan nu. Het blijktn eigenlijk helemaal niet praktisch om de chemie in te delen in levend/dood tegenover levensloos. Chemisch gezien is deze grens erg vaag.

Organische stoffen zijn veelal koolwaterstoffen opgebouwd uit C en H en eventueel aangevuld met N, O, S, P en/of de halogenen. Praktisch gezien zou je iedere verbinding die een covalente C-H binding heeft een organische stof kunnen noemen.

Maar ja, die onderverdelingen in de chemie zijn allemaal wat arbitrair en lopen dan ook door elkaar heen afhankelijk van de zienswijze die je er op na houdt. Aan definities van 'organische' of 'anorganische' stoffen heb je eigenlijk niet zoveel.

Reageer