kracht van een explosie in newton meten

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 19

kracht van een explosie in newton meten

Hallo,

hoe kun je de kracht van een explosie in Newton meten of voorspellen?

(Het liefst zonder miljoenen aan apperatuur)

Berichten: 677

Re: kracht van een explosie in newton meten

De Newton is de eenheid van kracht. Bij een explosie komt een hoeveelheid energie vrij, te meten in Joule (of veelvoud ervan)

Berichten: 552

Re: kracht van een explosie in newton meten

ok, maar stel nu dat we arbeid kunnen meten. Als we de hoogte meten van een voorwerp met gekende massa dat de lucht ingeschoten wordt:

W = arbeid, nodig om de zwaartekracht te overwinnen = m*g*h.

kracht = m*g.

wel vrij idealistisch, want ik veronderstel nu dat het voorwerp onmiddelijk zijn terminale snelheid behaalt, wat zeker niet het geval zal zijn. De luchtweerstand wordt ook verwaarloosd.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: kracht van een explosie in newton meten

Zoals Jooken zegt: wie om de kracht van een explosie vraagt, bedoelt de energie. Zo ook bij de kracht van een aardbeving.

De kracht waarmee een voorwerp wordt weggeschoten heeft niets met de kracht van de explosie te maken. Dit is bovendien geen constante. Een explosie in een pistool schiet een kogel weg met een zekere energie, maar dat heeft niets met de kracht van de explosie te maken.

Bovendien: de kracht die je nodig hebt om een voorwerp te versnellen bereken je niet met m*g*h, maar met F=m*a en a = v/t dus als de tijd heel kort is (knal) dan is de benodigde versnelling heel groot.

Berichten: 552

Re: kracht van een explosie in newton meten

die formule die ik voorstelde was niet om de kracht te meten, maar om de arbeid, nodig om dat voorwerp op die bepaalde hoogte te brengen. Aangezien arbeid een vorm van energie is, kan je dat omzetten naar kracht in newton.

Trouwens, de versnelling a = dv / dt en niet v / t

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: kracht van een explosie in newton meten

Ah, nu begrijp ik je. Dan moet je alleen nog een manier hebben om het rendement van de overbrenging te schatten.

En inderdaad: ik nam aan in mijn formule dat de versnelling constant is.

Berichten: 552

Re: kracht van een explosie in newton meten

ook al is je versnelling constant, ze is steeds dv/dt. Het is de afgeleide van de snelheid naar de tijd, of de verplaatsing. Wanneer de versnelling constant is, zal dv/dt constant zijn. In grafiekvorm: v versus t geeft een lineair verband, een rechte dus.

Het overbrenging van de energie naar dat voorwerp, zal moeilijk in te schatten zijn vrees ik. Misschien het volgende als intro:

ik zou de energie die vrijkomt bij een explosie catalogiseren als druk-energie. De omringende lucht wordt gecomprimeerd. Dus een pV term.

Stel nu een infinitesimaal klein volume lucht voor: dV. De energie bij de explosie zou dus moeten zijn: pdV. De druk plant zich in alle richtingen voort en is gedefinieerd als kracht per oppervlakte. F/A * dV.

Maar ik denk dat ik hier fouten ga maken bij de wiskundige modellering, dus ik laat het over aan de experts. (Newton?)

Berichten: 173

Re: kracht van een explosie in newton meten

Je beredenering is wel aardig ergens maar je zit natuurlijk wel met het feit dat je praat over een inhoud en geen oppervlakte. denk inderdaad dat het vrij lastig zal worden uit te rekenen. ik weet wel dat er mensen zijn die een model hebben opgesteld voor de kracht te meten in het vormen van een metaal in een zeer korte tijd met behulp van extreem hoge druk. hoge druk + korte tijd begint richting een explosie te lijden. maar nog denk ik dat het vreselijk ingewikkeld is.

Berichten: 19

Re: kracht van een explosie in newton meten

ok, ik zie de fout.

ik ga darom een nieuw topic openen= ENERGIE VAN EEN EXPLOSIE

Berichten: 19

Re: kracht van een explosie in newton meten

Hoe kun je het aantal Joule dat in een explosie vij komt voorspeleen/berekenen.

Berichten: 147

Re: kracht van een explosie in newton meten

Je kan opzoeken of meten wat de energie-inhoud is van je beginproducten.

Als je ook de energie-inhoud weet van je eindproduct, kun je nagaan hoeveel energie is vrijgekomen. Je kunt eventueel de energie die je erin stopt om de explosie in gang te zetten ook meenemen, maar die zal waarschijnlijk verwaarloosbaar klein zijn.

Berichten: 552

Re: kracht van een explosie in newton meten

ik denk dat de enthalpieverandering bij de reactie de meest performante benadering zal geven voor de energie die vrijkomt bij een explosie.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: kracht van een explosie in newton meten

Don Carbazone schreef: ook al is je versnelling constant, ze is steeds dv/dt. Het is de afgeleide van de snelheid naar de tijd, of de verplaatsing. Wanneer de versnelling constant is, zal dv/dt constant zijn. In grafiekvorm: v versus t geeft een lineair verband, een rechte dus.
Je bent erg vasthoudend, en in principe heb je gelijk, en ik had moeten schrijven Δv/Δt als ik met gemiddelden werk. Maar naast het gemiddelde ga ik ook stilzwijgend uit van een stopwatch die begint te lopen bij de explosie, en van een een voorwerp dat aan het begin stilstaat. Als ik een voorwerp op t=0 heb stilstaan en op t=5s heeft datzelfde voorwerp een snelheid van 25m/s, dan is de gemiddelde versnelling dus v/t = (25m/s-0m/s) / (5s - 0s) = 5 m/s2....

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: kracht van een explosie in newton meten

Don Carbazone schreef: ik zou de energie die vrijkomt bij een explosie catalogiseren als druk-energie. De omringende lucht wordt gecomprimeerd. Dus een pV term.

Stel nu een infinitesimaal klein volume lucht voor: dV. De energie bij de explosie zou dus moeten zijn: pdV. De druk plant zich in alle richtingen voort en is gedefinieerd als kracht per oppervlakte. F/A * dV.
Waar je naar op weg bent is de arbeidsterm van de energie. Er is ook nog een warmteterm.

Maar ook de druk is afhankelijk van de preciese manier waarop de explosie plaats vindt. In een geweerloop is die hoger dan bij los ontbranden van buskruit. De energie van de verbranding uit de gemeten druk berekenen lijkt me daardoor schier onmogelijk.

Andersom, als je de energie die vrijkomt kent, en de chemische reactie, en de warmtecapaciteit van alle betrokken stoffen, dan kun je de evenwichtsdruk na verbranding in een beperkt volume wel uitrekenen.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: kracht van een explosie in newton meten

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>Ik denk dat het geheel wel in 1 topic kan, dus ik heb je tweede topic toegevoegd bij het eerste.</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Reageer