Springen naar inhoud

negatief strengig RNA

• Log in om te kunnen reageren

limburggg

limburggg

• 0 - 25 berichten
  • 10 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 mei 2008 - 12:05

hallo,
weet er iemand wat ze juist bedoelen met negatief strengig RNA? Wat is precies het verschil tussen positief en negatief strengig RNA buiten het feit dat positief RNA direct kan omgezet worden tot mRNA wat niet ht geval is bij negatief strengig RNA
dankuwel

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Pink Panther

Pink Panther

• >250 berichten
  • 516 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 mei 2008 - 15:05

De benaming van positief of negatief RNA is veel gebruikt om de vorm van het genetisch materiaal bij RNA-virussen aan te duiden. (Maar het wordt evenzeer gebruikt om de verschillende strengen van DNA aan te duiden. De ene streng is positief, de andere negatief).

Ik vertel even het hele verhaal a.d.h.v DNA, omdat dan ook RNA meteen duidelijk wordt.
Wat is nu net het verschil? Als DNA wordt afgeschreven in RNA zal er een welbepaalde streng gebruikt worden.
stel dat de sequentie 5' AAGTCA 3' wordt afgeschreven in RNA, dan krijg je in RNA de sequentie 5' UGACUU 3' (opletten voor de oriŽntatie van 5' en 3' hť). Dit is dus het complementaire aan de afgeschreven DNA-streng, en dus meteen hetzelfde als de andere (niet-coderende) DNA-streng, want deze heeft immers de sequentie 5' TGACTT 3'.
Het RNA dat we verkregen hebben, codeert voor een bepaald gen, en is daarom van belang. Vandaar dat men die streng de positieve RNA-streng heeft genoemt. Omdat men in het DNA ook onmiddelijk de coderende code kan aflezen (namelijk op de niet-coderende streng), heeft men deze DNA-streng ook de positieve streng genoemd. De coderende DNA-streng is dan bijgevolg de negatieve streng.
Voor RNA geldt net hetzelfde. De ene streng kan onmiddellijk gebruikt worden voor vertaling in ribosomen en is daarom de belangrijkste en dus positief. De andere streng is negatief, en kan niet gebruikt worden voor onmiddellijke vertaling in ribosomen.

samengevat:

RNA :      3' UUCAGU 5'         Positieve streng RNA
DNA:       5' AAGTCA 3'         negatieve streng DNA
            3' TTCAGT 5'         positieve streng DNA

Ik besef dat het verhaal misschien niet al te simpel is uitgelegd. Ik weet dan ook niet wat jouw kennis van de genetica is. Als je het nog niet begrijpt, wil ik wel een tweede poging doen, om het simpeler uit te leggen.

Veranderd door Pink Panther, 26 mei 2008 - 15:06

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures