Springen naar inhoud

[Biofysica] Bepaling Zwaartepunt

• Log in om te kunnen reageren

Gjilke

Gjilke

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 28 november 2005 - 09:57

Ik moet voor een opdracht mijn eigen zwaartepunt bepalen.
Ik heb het volgende gemeten:

Geplaatste afbeelding

Het is iets met de momenten. Dus F*d=F*d.
Maar verder kom ik eigenlijk niet :roll: .

Ik dacht eerst Fzp*0,95=Fz*x .
Maar dat klopt volgens mij toch niet, want dan zijn er te veel getallen die je niet gebruikt.

Help!!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 45362 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 28 november 2005 - 10:18

Als ik he goed heb lig jij op een plank met een lengte van 1,9 m en een massa van 4 kg (Fzp=39,24 N)

Fn1+Fn2=Fzp+Fz geldt voor het totale verhaal, want jouw gewicht plus het gewicht van de plank worden over de steunpunten verdeeld.

Fzp grijpt netjes in het midden van de plank aan. Dat betekent dat de helft wordt opgevangen door Fn1, en de nadere helft door Fn2 (de momenten zijn gelijk, (arm van Fzp naar steunpunt 1 is gelijk aan arm van Fzp naar steunpunt 2) Fn1plank=Fn2plank=Fzp x (0,95/1,90)

Fn1 is het totaal van zwaartekrachtplank x armplank en zwaartekrachtGjilke x armGjilke, en is 539,55 N.
In deze vergelijking ken je alleen de onderstreepte term niet. Vul in en los op.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gjilke

Gjilke

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 28 november 2005 - 10:35

Dankje!!

Volgens mij heb je gelijk.

Ik snap alleen niet helemaal waar

Fn1plank=Fn2plank=Fzp x (0,95/1,90)

vandaan komt.

Als ik het oplos, kom ik op 0,62 meter.
Is dit vanaf Fn1?

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 45362 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 28 november 2005 - 13:10

Je plank rust op twee steunpunten. Die plank ondevindt een zwaartekracht Fzp van 39,24 Newton . Het zwaartepunt van de plank ligt in het midden van die plank (de plank is overal even breed en dik, de massa is mooi regelmatig verdeeld). De afstand van dat zwaartepunt tot aan elk steunpunt is even groot, 95 cm, ofwel de helft van 1,90 m. Kracht maal arm betekent dat (190-95)/190= 95/190 deel van Fzp komt te rusten op punt 1, en de rest (die even groot is in dit geval) op punt 2.

Jijzelf ligt met je zwaartepunt niet midden tussen de steunpunten. Jouw zwaartepunt bevindt zich op afstand x van steunpunt 1 , en afstand (190 - x) van steunpunt 2. Hoe dichter bij het steunpunt, hoe een groteer deel van de Fz op dat steunpunt terechtkomt. Je gaat die kracht dus over de steunpunten verdelen. Op punt 1 komt (190-x)/190 deel van je kracht terecht. Op punt 2 de rest.

succes.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures