[scheikunde] [SK] Welke stoffen in welke buizen?

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 42

[scheikunde] [SK] Welke stoffen in welke buizen?

Ik heb 6 reageerbuizen waarvan er ik moet onderzoeken welke vloeistoffen erin zitten.

Bij A) heb ik de volgende:

NaCl, NaI, Na2SO4, Na2SO3, Na3PO4 en NaNO3

Bij B)

Zn(NO3)2, NH4Cl, KCl, FeCl2 en AgNO3

deze stoffen zitten dus in de 6 buizen waarvan ik niet weet welke waarin zit.

en met behulp van de volgende stoffen mag ik dat onderzoeken:
  • zoutzuur
  • salpeterzuur
  • zwafelzuur
  • NaOH
  • ammonium
  • natriumfosfaat
  • ammoniumcarbonaat
  • ammoniomchloride
  • gipswater
  • bariumchloride
  • kalkwater
  • loodaletaat
  • kopersulfaat
  • ferrosulfaat
  • zilvernitraat
ik denk dat a het makkelijkste is door de Na, dus richt ik me op wat achter Na staat. ik kan gebruik maken van neerslagreactie:

Als ik bij alle 6 reageerbuizen zilvernitraat gooi, dan krijg ik neerslag bij 5 buizen behalve 1, de NaNO3. er blijven nog 5. als ik bij de 5 buizen bariumchloride toevoeg, dan krijg lossen de NaCl en NaI goed op en de andere 3 krijgen een neerslag. ik werk volgens tabel 45 van de binas, maar verder kom ik niet. wat is het beste, dat ik kan doen of moet ik mischien op een andere manier werken??

bvd
Life goes on...

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] [SK] Welke stoffen in welke buizen?

Je hebt nog wat andere leuke metaalzouten in je testlijstje zitten. Misschien dat je daar neerslagen mee kan maken. Let overigens ook op kleur ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 42

Re: [scheikunde] [SK] Welke stoffen in welke buizen?

sorry maar scheinunde is niet mijn beste vak, wat bedoel je precies met metaalzouten en het klopt van de kleurenschema, hoe werkt dat precies, waar moet ik naar kijken. ik hoef geen antwoorden, ik vraag alleen om hulp...
Life goes on...

Gebruikersavatar
Berichten: 42

Re: [scheikunde] [SK] Welke stoffen in welke buizen?

graag iemand nog tips??
Life goes on...

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] [SK] Welke stoffen in welke buizen?

# loodaletaat

# kopersulfaat

# ferrosulfaat

Die bijvoorbeeld, daar kun je selectief negatieve ionen mee neerslaan.

Met het koperzout zal alleen het sulfaat in de oplossing blijven, het sulfiet en fosfaat niet.

Gebruikersavatar
Berichten: 42

Re: [scheikunde] [SK] Welke stoffen in welke buizen?

okee dat hielp, ik had beter in de tabel moeten kijken want ze stonden zo voor me.

ik ben dus overal uit gekomen behalve zoals u zei dat sulfiet en fosfaat overblijven, deze kan je volgens de tabel met magnesium oplossen, maar die mag ik niet gebruiken, wat vreemd is.

maar als ik bijv aan 3 buizen een bepaalde stof toeveg en die lost bij alleen 1 van die buizen. dan onstaat er bij 2 van de 3 buizen neerslag, de kleur is dan witachtig ttoch? enbij de buis die wel oplost, is dan doorzichtig of heb ik nou ongelijk??
Life goes on...

Gebruikersavatar
Berichten: 42

Re: [scheikunde] [SK] Welke stoffen in welke buizen?

hoe zit het bij b) want bij a heb je steeds met een stof bezig want Na kon je weglaten, maar bij b heb je steeds 2 stoffen, volgensmij heeft het met kleurenschema te maken, maar hoe moet ik dat bekijken??
Life goes on...

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] [SK] Welke stoffen in welke buizen?

In feite halen ze daar hetzelfde grapje uit als bij a: bij a bepaalde je de oplosbaarheid van de anionen (het negatieve of niet-metaal deel van een zout) en bij b bepaal je nu de kationen (het positieve of metaaldeel van het zout).

Zilver is uiteraard een weggevertje, dat is de enige stof die in dit rijtje neerslaat met een halogeen als chloride.

Me dunkt dat je ammoniumchloride kunt aantonen met NaOH. Er zal dan een ammoniakgeur moeten ontstaan.

KCl is het enige zout dat in oplossing zal blijven.

Berichten: 840

Re: [scheikunde] [SK] Welke stoffen in welke buizen?

Ik denk niet dat kopersulfiet zal neerslaan. Volgens mij reageert Cu(II) met sulfiet, onder vorming van kopersulfaat/zwavelzuur-oplossing. Er zal dan dus een neerslag van koperpoeder ontstaan. Of gaat koper in dit geval niet verder dan Cu(I)? In ieder geval, koper(II)sulfiet bestaat niet.

Reageer