[scheikunde] Spectrometrie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 220

[scheikunde] Spectrometrie

Als ik bijvoorbeeld twee metalen op de AAS bij dezelfde temperatuur meet en metaal 1 heeft 0,0015% in de aangeslagen toestand en metaal 2 heeft 0,043 % in de aangeslagen toestand welke heeft dan de laagste detectiegrens?

Mij lijkt dan dat metaal 1 de laagste detectiegrens heeft omdat die minder atomen in de AT heeft en dus minder makkelijk is te detecteren. Maar mijn vraag zit hem meer in de beredenatie hiervan zou iemand dit voor mij kunnen beargumenteren waarom dit zo is?

Berichten: 552

Re: [scheikunde] Spectrometrie

metaal 2 heeft net de laagste detectiegrens. Waarom? Metaal 2 is dus blijkbaar gemakkelijker te exciteren, dus je hebt minder materie nodig van metaal 2 om een significant signaal te detecteren. De detectielimiet ligt dus lager bij metaal 2 dan bij metaal 1.

Berichten: 220

Re: [scheikunde] Spectrometrie

metaal 2 heeft net de laagste detectiegrens. Waarom? Metaal 2 is dus blijkbaar gemakkelijker te exciteren, dus je hebt minder materie nodig van metaal 2 om een significant signaal te detecteren. De detectielimiet ligt dus lager bij metaal 2 dan bij metaal 1.
Ohhh okej dankjewel:) dat had ik zelf niet verwacht;) bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] Spectrometrie

En de kans dat een foton wordt geabsorbeerd door de twee metalen is gelijk? Want anders gaat dit niet op.

Berichten: 552

Re: [scheikunde] Spectrometrie

hoe bedoel je?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] Spectrometrie

Als er 1000 aangeslagen atomen van metaal 1 in de vlam zitten, en 1000 van metaal 2, is het signaal dat je meet dan gelijk?

Berichten: 552

Re: [scheikunde] Spectrometrie

nee, hangt af o.a. van het energieverschil tussen de energieniveau's toch?. Metaal 1 kan absorberen bij een golflengte van 400 nm, en metaal 2 kan absorberen bij een golflengte van 500 nm.

Plus, en nu denk ik dat ik weet wat je bedoelt, kan metaal 1 sneller naar de aangeslagen toestand treden, dus is gevoeliger of heeft een grotere kans om een foton te absorberen, en zal hierdoor de intensiteit van de uittredende straling anders zijn dan bij metaal 2?

Alhoewel, als er 1000 atomen van beide metalen in de aangeslagen toestand zitten, moeten beide metalen toch 1000 fotonen geabsorbeerd hebben? Of niet?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] Spectrometrie

De aangeslagen toestand wordt veroorzaakt door absorptie, maar ook door de temperatuur en een Boltzman evenwicht.

Overigens denk ik dat je bij je opmerking over de gevoeligheid bent uitgegaan van een emissie-spectrometer; daar is de gevoeligheid afhankelijk van de populatie van de aangeslagen toestand. Bij AAS is dat niet zo, de absorptie is evenredig met de hoeveelheid atomen in de grondtoestand. En het verschil tussen 99.9985% en 99.957% is te verwaarlozen.

Berichten: 243

Re: [scheikunde] Spectrometrie

rwwh schreef:

Overigens denk ik dat je bij je opmerking over de gevoeligheid bent uitgegaan van een emissie-spectrometer.
Ik wou net zeggen, bij AAS wordt er toch echt absorptie gemeten en geen emissie :P

Berichten: 552

Re: [scheikunde] Spectrometrie

ok, we mogen dus pas veronderstellen dat metaal 2 de laagste detectiegrens heeft als beide metalen dezelfde bezettingsgraad van de grondtoestand hebben. Metaal 2 heeft dus blijkbaar dan een grotere gevoeligheid om aangeslagen te worden, zal een grotere absorbantiepiek vertonen in het spectrum.

Reageer