biodiesel reactievergelijking

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 5

biodiesel reactievergelijking

ik kopieer hier eventjes de stoffen die we gebruikt hebben

• gebruikte frituurolie;

• propanol (C3H8O);

• natriumhydroxide (NaOH);

• methanol (CH3OH);

• geconcentreerd fosforzuur (H3PO4);

• gedemineraliseerd water (H2O);

• katalysatoroplossing (10g NaOH/100 ml methanol).

ik kopieer ook eventjes onze hele werkwijze over van onze GIP( geintregeerde proefwerk)

Stap 1 (Filtratie): We zijn begonnen met ongeveer 4 liter gebruikte frituurolie. Deze hebben we gefilterd door middel van zeven. Hier hebben we een anderhalf uurtje aan gewerkt. We hebben gezorgd dat de frituurolie er zo proper mogelijk uitzag zonder al te veel glycerol, die zich op de bodem ophoopte.

Stap 2 (Reactie): We voegen 125 ml olie, 55 ml propanol en 5 ml katalysatoroplossing samen in de kolf. Hierna schudden we het mengsel goed, bevestigen we de koelkolf aan het statief en plaatsen de driepikkel en het draadnet eronder. We steken de bunzenbrander aan en plaatsen hem onder het draadnet. We laten het mengsel reageren gedurende 45 min.Hierna brengen we het reactiemengsel over in de scheitrechter. We voegen 1 - 2 ml geconcentreerd fosforzuur aan toe, sluiten de scheitrechter af en schudden. Uiteindelijk laten we na het schudden de scheitrechter gedurende 5 minuten staan en laten vervolgens de onderlaag (glycerol) af.

Stap 3 (Wassing): Na de reactie volgt de wassing. Hierbij voegen we 10 ml gedemineraliseerd water toe bij de reactie. We schudden eventjes en laten de scheitrechter gedurende 15 min staan. Hierna laten we de onderlaag af. (We doen dit 3x)

Stap 4 (Destillatie): De laatste stap is de destillatiestap. Hierbij maken we eerst een destillatie - opstelling (zie foto). We destilleren het nog aanwezige water (dit heeft een kookpunt van 100 °C) en de nog aanwezige propanol (kookpunt 97 - 98°C). Het mengsel dat uit de destillatiekolf komt is een azeotroop van water en propanol met een kookpunt van 82 °C. De resterende vloeistoffen zijn biodiesel en glycerine. De biodiesel hebben we in onze scheitrechter bekomen, terwijl we de glycerine hebben opgevangen in een bekerglas. De glycerine die we hebben opgevangen kunnen we eventueel nog gebruiken als vochtvasthoudend middel (in de cosmetica: tandpasta, shampoo, zeep, …), als antivries, als oplosmiddel of zoetmaker (bij snoepgoed) of andere toepassingen. Met de biodiesel die we bekomen zijn in onze scheitrechter, kunnen we onze metingen doen.

mijn vraag is de juiste reactievergelijking van dit proces.

ook heb ik een vraagje over de azeotroop in deze reactie. is dit wel de juiste begrip voor dit ? mijn labopartner heeft de werkwijze van de Karel De Grote school te antwerpen en hij zei dat het wel juist is.

bedankt bij voorbaat

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: biodiesel reactievergelijking

Er spelen in dit proces verschillende reactievergelijkingen. Om te beginnen is biodiesel geen zuivere stof. Verder is niet elke processtap een chemische reactie.

Probeer zelf eens wat, dan zullen we je verder helpen.

Weet je wat een azeotroop is? Of epibreer je maar wat? Het helpt om de term op te zoeken!

Berichten: 5

Re: biodiesel reactievergelijking

rwwh schreef: Er spelen in dit proces verschillende reactievergelijkingen. Om te beginnen is biodiesel geen zuivere stof. Verder is niet elke processtap een chemische reactie.

Probeer zelf eens wat, dan zullen we je verder helpen.

Weet je wat een azeotroop is? Of epibreer je maar wat? Het helpt om de term op te zoeken!
ik zal zo snel mogenlijk mijn reactievergelijking optypen dat ik tot dus zover heb kunen doen.

over die azeotroop, "Een azeotroop is een (niet-ideaal) mengsel van twee of meer componenten waarvan de dampfase dezelfde samenstelling heeft als de vloeistoffase. Hierdoor is het niet mogelijk in één destillatiekolom een mengsel zuiverder te krijgen dan de azeotroop."

dat is wat ik vind hierover, ik wil weten of dit juist is

bedankt bij voorbaat :)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: biodiesel reactievergelijking

Dat klopt ja, maar snap je ook wat het betekent?

Berichten: 5

Re: biodiesel reactievergelijking

niet echt nee, hopelijk zou u mij hier verder in kunnen helpen ?

ik doe mijn laatste jaar TWE ( techniek wetenschappen), en ik zou graag volgend jaar chemie verder studeren. dus ik wil wel graag weten over wat ik spreek als ik mijn GIP moet voorstellen voor de jury :)

dank bij voorbaat

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: biodiesel reactievergelijking

Heb je wel eens een fasediagram gezien van een mengsel van 2 vloeistoffen bij verschillende temperaturen? Daarin staan 2 lijnen in de vorm van een sigaar. Bij de 2 Y-assen kruisen die lijnen elkaar in het kookpunt, en voor alle mengsels daartussen heb je een kooktraject waar bij een bepaalde temperatuur de dampfase een andere samenstelling heeft als de vloeistoffase (een horizontaal streepje in de sigaar).

Bij een azeotroop zit er een knooppunt in de grafiek. Die ziet er dan niet uit als een sigaar, maar als 2 sigaren die elkaar in een maximum of minimum ergens bij een bepaald mengsel raken. Voor die specifieke samenstelling heeft het mengsel dan ook een kookpunt, en geen kooktraject, en de samenstelling van de damp is hetzelfde als die van de vloeistof.

Zie: Azeotroop op Wikipedia

Berichten: 5

Re: biodiesel reactievergelijking

bedankt voor de uitleg :). mijn leerkracht chemie heeft dit ook voor een deel uitgelegd dus ik snap er iets van.

hieronder heb ik de link staan van de reactievergelijking dat ik tot en met nu heb kunnen doen. zou iemand dit kunnen nakijken en verbeteren indien nodig

http://img103.imageshack.us/img103/8341/scannen0009lu2.jpg

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: biodiesel reactievergelijking

Ziet er goed uit, al zou ik wel tussen haakjes zetten welke katalysator je hebt gebruikt en de COO in het product schrijven als OOC. Nu lijkt het er nl op dat je butaanzuur hebt gebruikt in plaats van propanol ;) . Ik zou ook in dat destillatieschema onderin echt het woord destillatie boven de pijl zetten.

Berichten: 1

Re: biodiesel reactievergelijking

Wat ik me afvroeg, misschien hebben jullie een idee, frituurvet begint als mooie schone plantenolie in de vorm van triglyceriden. Vervolgens ga je de olie gebruiken en na afloop is ie een stuk donkerder geworden. Je kunt het gruis eruit zeven, en vervolgens kun je door goed te filteren de olie zeker nog een paar tinten lichter krijgen, maar je bereikt nooit meer de oorspronkelijke kleur. Wat voor verontreinigingen zitten er in die olie als gevolg van het gebruik... is dat alsnog minuscuul gruis van je kroketten of iets dergelijks :D of hebben er misschien reacties plaatsgevonden onder invloed van de hitte ofzo, of is het iets heel anders. Ik vraag me echt af wat voor stoffen dat zijn en of die verontreinigingen nog van invloed zijn op de uiteindelijke kwaliteit van de biodiesel nadat je de boel hebt omgeesterd...

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: biodiesel reactievergelijking

Dat kunnen inderdaad gedeeltelijke oxidaties zijn die gewoon gezellig door je filter passen. Met een dubbele filterlaag (dus 2 filterpapiertjes bijvoorbeeld) kun je dat deels voorkomen, maar de oude kleur zul je denk ik nooit terugkrijgen.

Berichten: 3

Re: biodiesel reactievergelijking

frituurvet bestaat uit triglyceriden, wanneer jij een kroket of frikandel in je frietuurpan gooit zit er vaak een bevroren water laagje rond. Dit water zorgt er voor dat onder hoge temperatuur de vetzuurstaarten van de triglyceriden kunnen afbreken. Vetzuren zijn alkaanzuren, vandaar dat de kwaliteit van het frietvet kan worden gecontroleerd aan de hand van pH.

beter late reactie, dan geen reactie. :P

Reageer