debiet

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 10

debiet

hallo,

kan er iemand mij helpen bij het oplossen van de volgende vraagstuk;

water loopt aan 30ml/s door een opening onderaan een reservoir dat gevuld is tot 4m hoogte. bereken de snelheid waarmee het water wegloopt indien men een bijkomende druk van 50kPa uitoefent aan de oppervlakte van het water.

bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: debiet

Het kan natuurlijk best wel zijn dat je een universitaire studie chemie al hebt afgemaakt maar gezien de vragen die je hier stelt lijkt me dat een vergissing.

M.a.w. kijk eens even naar je chemlevel.

Misschien krijg je dan ook meer antwoorden op je vragen.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: debiet

* Fswd mompelt iets over potentiele energie en p = ρ * g * h

Berichten: 173

Re: debiet

Loop naar de bieb en haal 'chemische proces technologie' deel 1 voor het MBO daar staat het in ongeveer halverwege het boek.

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: debiet

Het is niet makkelijk; je ontkomt niet aan de Wet van Bernoulli

Berichten: 173

Re: debiet

Dit vraagstuk vraagt wel om de simpelste invulling van die wet en is daardoor relatief gemakkelijk. pak een willekeurig vraagstuk uit een proces technologie boek en je hebt heel wat meer voor je kiezen.

Berichten: 10

Re: debiet

Je mag hier de wet van de bernouille helemaal niet gebruiken. En dat van mijn chemielevel, we hebben hier te maken met fysica en met de tijd heen ben ik dat een beetje vergeten maar dat wil niks zeggen over mijn chemielevel. Daar betwijfel ik niet over!!!!!

Berichten: 77

Re: debiet

waarom zou je de wet van bernoulli niet mogen gebruiken?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: debiet

Die is hier best te gebruiken hoor, in het deel voor de = valt je de kinetische term weg, in het deel na de = de potentiele term. Let er wel op dat je of alleen absolute of alleen relatieve drukken gebruikt. 50 kPa druk is namelijk ongeveer 1,5 bar absolute druk.

Reageer