kan dit?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 281

kan dit?

Beste mensen.

Ik had een vraagje ivm een redoxvergelijking met waterstofperoxide.

Deze reactie vergelijking was gegeven:

CrO2- + H2O2 ==> CrO42- + ?

in basisch milieu

Hieruit heb ik deze halfreacties gehaald:

CrO2- - 3e + 4OH- ==> CrO42- + 2H2O

H2O2 + 2e ==> 2OH-

Kan dit wat ik schrijf?

Want als ik dan hervorm naar de globale vergelijking, klopt het wel met de oplossing die achteraan men boek staat. (dus door de eerste halfreactie maal 2 te doen en de tweede halfreactie maal 3)

Bedankt alvast!

Groetjes, Liekeu.

Berichten: 840

Re: kan dit?

CrO2- is hier de reductor ;)

Berichten: 3.145

Re: kan dit?

Deze reactie treedt inderdaad op. Een groene chromiet-oplossing in basisch milieu vormt met waterstofperoxide een gele chromaat oplossing.

De beide halfreacties zien er goed uit en ik zou zelf op het zelfde uitkomen (er vanuit gaande dat chromiet inderdaad CrO2- is, de werkelijkheid is beduidend ingewikkelder, maar dat doet er niet toe voor dit verhaal).

Berichten: 840

Re: kan dit?

De halfreactie van het chromiet-ion is fout. Die 3 elektronen horen na de pijl.

Ik dacht dat chromiet ook bestond als CrO33- .

Berichten: 281

Re: kan dit?

Qua ladingsbalans zie ik geen fout in mn halfreactie.. 8-[

Bedankt trouwens voor te antwoorden allemaal!

Ik heb anderzijds een nieuw klein vraagje.. over équivalent.

Er staat in mn cursus

2(2H+ + 2e ==> H2)

4OH- - 4e ==> O2 + 2H2O

Globaal: 2H2O ==> 2H2 + O2

En er staat bij dat 1 mol water overeenkomt met 2 equivalenten.

Hoe zie je dit?

Is het omdat er voor 2 mol water, 4 elektronen rondcirculeren tussen waterstof en zuurstof?

Want dan heb ik nog ene andere oefening waarin stond:

Cr3+ + 3e ==> Cu gevormd aan de kathode. (overeenkomend met 3 équivalenten per mol) We kregen hierbij de massa die gevormd werd (0.04 g), waarbij we, door te delen door de molaire massa, het aantal equivalenten konden berekenen. Dus: 3 * ( 0.04 g / 52 g per mol ) = 0.00231 eq

Anderzijds werd O2 gevormd aan de anode: we moesten het aantal mol berekenen, deze was te berekenen door het aantal équivalenten gevormd aan de kathode van Cr te delen door 4 (omwille van de 4 elektronen afgestaan bij de halfreactie). Dus dit is dan 0.00578 mol.

Klopt men redenering een beetje?

Verwarrend allemaal.

Bedankt alvast!

Berichten: 3.145

Re: kan dit?

Jor schreef: De halfreactie van het chromiet-ion is fout. Die 3 elektronen horen na de pijl.

Ik dacht dat chromiet ook bestond als CrO33- .
Nee hoor, die reactie is niet fout. Er staat een min voor de 3e. Zelf vind ik het gebruik van een min-teken in reacties ook vaak veel verhelderender. Bijv. bij reacties aan een anode. Er worden echt electronen weggetrokken, dus ik schrijf een min-teken, bijv. voor electrolyse van chloride-ionen:

2Cl- - 2e --> Cl2

Wat betreft chromiet, zowel CrO2- als CrO33- is een zeer sterke vereenvoudiging. Geen van beide is echt heel goed, maar de ene zou ik ook niet meer fout dan de andere willen noemen. In werkelijkheid is chromiet een complex ion met oxo-groepen, hydroxo-groepen en watermoleculen gebonden aan een chroom(III) kern. Dus iets als

[Cr(O)2(OH)2(OH2)2]3-

Maar ook dit is maar een benadering. De precieze aard is ook sterk afhankelijk van de pH. Bij zeer hoge pH zul je zien dat er meer oxo en hydroxo groepen zullen zijn. Bij verlagen van de pH zul je minder oxo en hydroxo groepen krijgen en relatief meer water. Bij een bepaalde pH is het complex neutraal en dan krijg je een neerslag, wat vereenvoudigd wordt weergegeven als Cr(OH)3, maar in werkelijkheid is dit een complex netwerk met allemaal hydroxo-groepen, watermoleculen en ook nog wel wat oxo-groepen, vast aan chroom atomen.

Je kunt chromiet zien als een hydrolyseprodukt van chroom(III) ionen. Het volledig vrije aquatische ion is [Cr(OH2)6]3+. Die OH2 groepen (watermoleculen) zijn zuur. Ze kunnen H+ afstaan. Dus, bij stijgen van de pH kun je ionen krijgen als [Cr(OH2)5(OH)]2+. Bij nog verder stijgen van de pH wordt er nog meer H+ afgegeven. Er is een bepaalde pH-range, waarbij er drie H+ worden afgegeven, en dat leidt tot een neutraal complex Cr(OH)3(OH2)3. Dit complex kan water afsplitsen, bijv. Cr:OH .... HO:Cr --> Cr:O:Cr (hierbij zijn de : vrije electronenparen) en op deze manier kunnen zich grote 3D netwerken vormen. Deze netwerken zijn alleen stabiel bij neutrale complexen, anders worden ze uit elkaar gedrukt door electrostatische krachten. Zo'n groot netwerk zien wij als een neerslag.

Gaat de pH nog verder omhoog, dan wordt nog meer H+ afgegeven en krijg je negatief geladen ionen. Het neerslag lost weer op en je krijgt chroom-atomen met hydroxo-groepen, oxo-groepen en water.

Dus, chroom is een metaal dat een heel continuum van stoffen vormt tussen het ene extremum [Cr(OH2)6]3+ in zuur mileu en het andere extremum CrO33- in zeer sterk basisch milieu.

-----------------------------------------------------------------------------------

Die equivalenten gaan inderdaad over het aantal electronen per mol van omgezette (of gevormde) stof. Bijv. bij vorming van chloorgas aan een anode heb je twee mol eelctronen per mol chloorgas nodig. Dus, als er voor een bepaald gewicht bijv. 0.02 mol chloorgas ontstaat, dan is 0,04 mol equivalent aan electronen gebruikt. Dit is zowel voor gevormde als gebruikte stoffen te gebruiken.

Berichten: 840

Re: kan dit?

Oops, ik zag het minteken neit :P

Berichten: 281

Re: kan dit?

Jor schreef: Die equivalenten gaan inderdaad over het aantal electronen per mol van omgezette (of gevormde) stof. Bijv. bij vorming van chloorgas aan een anode heb je twee mol eelctronen per mol chloorgas nodig. Dus, als er voor een bepaald gewicht bijv. 0.02 mol chloorgas ontstaat, dan is 0,04 mol equivalent aan electronen gebruikt. Dit is zowel voor gevormde als gebruikte stoffen te gebruiken.
Ik was dus juist :) bedankt!!

en bedankt voor de uitleg trouwens over chromiet e.d. Interessant om lezen. :)

Groetjes en prettige avond verder, Liekeu.

Reageer