[scheikunde] Temperatuur verschil

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 85

[scheikunde] Temperatuur verschil

Hallo!

Voor school moet ik een voorbereiding maken over kookpuntsverhoging. Nou vragen ze:

Waarom in bij een oplossing van een vaste stof in een vloeistof de temperatuur van de condenserende damp anders dan die van de kokende oplossing?

Ik dacht het volgende, maar ik denk niet dat dit klopt, omdat ik alleen naar het kookpunt heb gekeken:

Een oplossing van een vaste stof in een vloeistof is een suspensie. Dat betekend dat er nog deeltjes vaste stof in de oplossing zweven. Die bepalen samen met het oplosmiddel het kookpunt van de stof. In de damp die van de oplossing zitten die deeltjes niet. Daarom verschilt de temperatuur van die van de oplossing.

Als het fout is, wil iemand mij dan uitleggen waar ik wel naar moet kijken bij deze vraag? :oops:

Groetjes nikkie

Berichten: 677

Re: [scheikunde] Temperatuur verschil

Dat betekend dat er nog deeltjes vaste stof in de oplossing zweven
Dat is niet juist.

We spreken hier van een oplossing van een vaste stof, dit wil zeggen dat deze stof is opgelost is tot op moleculair niveau. Als je NaCl oplost in water, is er geen vast NaCl meer in oplossing.

De reden dat het kookpunt verhoogt heeft met het volgende te maken:

Moleculen van een zuiveroplosmiddel hebben een bepaalde wanorde, entropie. Een vloeistof heeft de neiging om te verdampen bij het kookpunt, omdat dan een grotere wanorde kan bereikt worden. De entropie van een gas (damp) is namelijk groter dan die van een vloeistof.

Als we nu een oplossing bekijken van een vaste stof in een solvent, dan nemen we aan dat de vaste stof geen bijdrage levert aan de dampspanning.

Bij een oplossing van een vaste stof in een solvent is de wanorde van de oplossing reeds groter, door de aanwezigheid van de moleculen opgeloste stof. De neiging om over te gaan naar de gasvorm is minder groot, omdat het entropieverschil tussen de voeibare fase (oplossing) en de gasfase (die uitsluitend bestaat uit solventmoleculen) minder groot is. Deze minder grote neiging vertaalt zich in een hoger kookpunt.

Berichten: 85

Re: [scheikunde] Temperatuur verschil

Oke bedankt!

Dus even in mijn eigen woorden:

Een vloeistof heeft een bepaalde wanorde, dat heet entropie. Stoffen zijn altijd opzoek naar een grotere entropie, en daarom heeft een vloeistof met een relatief kleine entropie de neiging om bij het kookpunt te gaan verdampen, zodat de stof een grotere entropie krijgt. Als je in die vloeistof extra deeltjes stop, wordt de entropie in de oplossing groter. Daarom heeft de stof minder de neiging om bij het kookpunt naar de gas vorm te gaan, omdat de entropie van de oplossing al groter is dan normaal.

Nou heb ik nog een vraag eigenlijk..

We moeten beantwoorden waarom de damp die van de kokende oplossing af komt een andere temperatuur heeft dan die van de kokende oplossing. Nou snap ik niet helemaal waarom dat zo is.

Is dat omdat de deeltjes die verdampt zijn bij het normale kookpunt zijn verdampt, en daarom een een lagere temperatuur hebben? En de kokende oplossing die nog niet verdampt is een hogere temperatuur heeft omdat daar die opgeloste deeltjes in zitten, waardoor de entropie groter is en daarom het kookpunt ook?

Groetjes!

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Temperatuur verschil

Omdat een oplossing waarin een x aantal mol stof met een verwaarloosbare dampspanning nu eenmaal een hoger kookpunt heeft dan de vloeistof zonder die stof, en alleen de vloeistof naar de dampfase is gegaan.

Als ik een pot water heb met een mik zout erin zal deze bij een temperatuur van meer dan 100 graden celsius gaan koken. De waterdamp die zo ontstaat, boeit het niet dat ik een mik zout in het water heb gegooid en zal netjes bij 100 graden celsius weer condenseren, gewoon omdat in die waterdamp geen kookpuntverhogende stof zit.

Berichten: 552

Re: [scheikunde] Temperatuur verschil

stel dat die oplossing normaal kookt bij 100°C, maar door het oplossen van een zout nu bij 105°C. Die damp die eruit komt, zal toch oververhit worden tot 105°C. Dus men beschikt over oververhitte damp, die zal condenseren bij 100°C.

Berichten: 85

Re: [scheikunde] Temperatuur verschil

Oke bedankt! daar kan ik verder mee :D

Reageer