polystyreen

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 5

polystyreen

Voor een taak werd gevraagd om de radicalaire vinylpolymerisatie tot polystyreen op te schrijven. Hierbij moesten we gebruik maken van benzoylperoxide als initiator. benzoylperoxide vormt dus een radicaal maar hoe ik verder de reactie moet uitschrijven weet ik niet. Kan iemand mij helpen?!!!!!! :D

Berichten: 552

Re: polystyreen

wat denk je dat dat radicaal zal doen als hij die dubbele binding ziet op styreen?

Berichten: 5

Re: polystyreen

De dubbele binding zal open gaan en styreen zal binden met het radicaal. Alleen moeten wij het reactiemechanisme uitschrijven in 3 stappen: initatie, propagatie en terminatiereactie. Hoe ik dat moet doen weet ik niet? De initiatie kan ik dus al schrijven maar verder?

Berichten: 552

Re: polystyreen

de initiatie is dus het ontbinden van benzoylperoxide en het binden van dat ene radicaal met styreen, waardoor, juist, de dubbele binding openklapt.

de propagatiestap is de aaneenrijging van miljoenen monomeren aan het actieve centrum. Dat ontstane radicaal op het styreenmonomeer (=actief centrum) zal dus een ander monomeer binden, etc.

terminatie is het ontmoeten van zulke twee actieve centra, waardoor de radicalaire activiteit afneemt. De radicalen verdwijnen als het ware.

Berichten: 5

Re: polystyreen

Dan heb ik nog één vraagje. Waar komt het ongepaarde elektron te staan bij de propagatie? Komt deze dan op de CH-groep van de styreen die we er laats op gebonden hebben?

Berichten: 552

Re: polystyreen

goeie vraag. Er zijn daar een aantal regels voor. Meestal treedt kop-staart binding op. Het radicaal komt dan inderdaad op de CH-groep (de kop) en bindt dan aan de staart. Waarom denk je dat het radicaal zich daar zal plaatsen?

Berichten: 5

Re: polystyreen

Wel als ik de gevormde molecule wil laten verder reageren met n aantal styreen moleculen lijkt het mij het simpelst als deze op de laatste CH-groep staat van de laatste polystyreen. maar ik kan het natuurlijk mis hebben :D

Berichten: 552

Re: polystyreen

hehe, heeft niets met simpel te maken. Het radicaal kan even goed op de CH2-groep komen te staan toch. Die doet dat niet, omdat het meest stabiele radicaal zal gevormd worden. Dit gebeurt wanneer hij op de CH-groep komt te staan waardoor hij gestabiliseerd wordt door resonantie met de benzeenring.

Berichten: 5

Re: polystyreen

hehe, heeft niets met simpel te maken. Het radicaal kan even goed op de CH2-groep komen te staan toch. Die doet dat niet, omdat het meest stabiele radicaal zal gevormd worden. Dit gebeurt wanneer hij op de CH-groep komt te staan waardoor hij gestabiliseerd wordt door resonantie met de benzeenring.
:oops: Ja bedankt om te helpen zal nu wel mijn reactiemechanisme kunnen uitschrijven.

Reageer