Near infrared

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 38

Near infrared

Goedemorgen allemaal,

Een vraag over een FTIR spectrum in de range van 4.000 cm-1 tot 14.000 cm-1. Zijn over dit gedeelte van het spectrum sites te vinden met zo'n tabel waarin staat waar welke binding voorkomt? Ik kan nl niets vinden en mijn boeken over de NIR komen pas over een tijdje.

Bedankt,

Marwe

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Near infrared

Waarschuwing: ik heb geen verstand van NIR.

Er zijn vast tabellen, maar wat verwacht je zelf hier te vinden?

Berichten: 223

Re: Near infrared

chemlevel 8 en niet weten waar je moet zoeken?

staat vast wel wat van in CRC

zekerweten van FTIR (heb het namelijk van de week zelf ook gezocht)

Berichten: 38

Re: Near infrared

FTIR normaal, dat kun je overal vinden, dat is een ander deel van het spectrum. Zoals het topic zegt ben ik op zoek naar Near InfraRed tabellen.

Ik verwacht iets meer te vinden over wat bepaalde afwijkende pieken in onze grondstoffen zijn, en ik heb mijn vermoedens.

Berichten: 24

Re: Near infrared

Je zou met je vraag naar Bruce Campbell's list kunnen gaan:

http://s220179185.websitehome.co.uk/nirpub...scus/discus.cgi

Maar ik dacht uit een eerdere vraag op te kunne maken dat je kwantitatieve modellen wilde gaan maken ("chemometrie"). Dan hoef je je helemaal niet om de toekenning van pieken te bekommeren. Trouwens, pieken die je niet eens ziet, worden met dat soort modellen ook netjes verrekend. Modellen werken tenslotte niet met de plaatjes waar wij mensen toevallig naar kijken. En die eigenlijk neerkomen op univariaat denken, terwijl dit multivariate data is.

Klaas Faber

Berichten: 38

Re: Near infrared

Bedankt voor je goede info.

Ik wil idd kwantitatieve modellen maken, maar er zit een verschil tussen de grondstoffen die eigenlijk hetzlefde zouden moeten zijn. En daar wil ik naar kijken, of ik een vermoeden kan staven wat het is.

Marwe

Berichten: 24

Re: Near infrared