Springen naar inhoud

XRF

• Log in om te kunnen reageren

Don Carbazone

Don Carbazone

• >250 berichten
  • 552 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 mei 2008 - 14:31

bij het opwekken van een X-straal spectrum door het beschieten van het monster met elektronen, bv in de X-straal buis bij het opwekken van de primaire X-stralen voor XRF, wordt er een lijnenspectrum gesuperponeerd op een continüum. Ik vraag mij echt af waarvan dat continüum komt? Hopelijk dat iemand kan helpen?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

keyzplayer

keyzplayer

• >100 berichten
  • 115 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 mei 2008 - 15:26

Het continuum is afkomstig van je Röntgenbuis. Het continuum is afhankelijk van je toegepaste voltage tussen het filament en de anode in de Röntgenbuis, de stroom door het filament en het anodemateriaal van je Röntgenbuis.

Don Carbazone

Don Carbazone

• >250 berichten
  • 552 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 mei 2008 - 15:36

mm, ok, maar hoe moet ik dit dan interpreteren? ik dacht dat de X-stralen gekwantiseerd worden geëmitteerd vanuit de anode. Het betreft immers overgangen in de elektronische binnenschalen van het anodemateriaal. Dus ik zie het niet...

Veranderd door Don Carbazone, 30 mei 2008 - 10:42

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 30 mei 2008 - 15:43

Het continuüm van het buisspectrum heeft niets te maken met je anodemateriaal. Dit gaat om zogenaamde remstraling die deeltjes uitzenden als er een verandering van hun snelheid plaats vindt. De anode remt de elektronen in de buis af, en daardoor zullen er X-rays worden gemaakt in een continu spectrum.

In een XRF systeem kunnen sommige van deze fotonen die van de buis komen zonder fluorescentie aan het monster in de detector terecht komen.

Don Carbazone

Don Carbazone

• >250 berichten
  • 552 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 mei 2008 - 15:48

ha, dat klinkt al veel logischer. Remstraling dus. Is het dan niet nadelig dat deze straling in de detector terecht komt? Je wilt toch namelijk enkel de secundaire X-stralen meten.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures