[scheikunde] Salmiak uit zoutzuur en ammonia

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

[scheikunde] Salmiak uit zoutzuur en ammonia

Hallo, op school hadden we de opdracht gekregen om 3 gram van een zout naar keuze te maken. Ik heb toen Salmiak gekozen. Ik had op internet gevonden dat dat uit ammonia en zoutzuur moest lukken:

NH3+ HCl --> NH4Cl

3,00 gram salmiak komt overeen met:

14,0067+1,00797*4+35,453=53,4916 u

3,00/53,4916= 0,0561 mol

De stoffen reageren in de verhouding 1:1

Dus er is 0,0561 mol zoutzuur en 0,0561 ammonia nodig.

Dit komt overeen met 56,1 ml 1M zoutzuur en 56,1 ml 1M ammonia.

Dit is dus ook wat ik aangevraagd had.

We deden het spul bijelkaar in een erlemeyer met een stop erop, en gingen even goed schudden. We wisten niet hoelang het zou duren voordat het gereageerd was, dus vroegen we aan de Toa hoelang dit zou duren. Hij zei dat het meteen al zou reageren.

We wogen een indampschaaltje.

Wij deden de oplossing in het indampschaaltje, en zetten de brander aan.

Na ongeveer 20 minuten indampen begon er zich een vliesje te vormen. we deden de brander uit, en lieten de salmiak een dag staan.

De volgende dag wogen we de salmiak met het schaaltje, en dit bleek tot onze verbazing maar 0,45 gram salmiak te zijn na aftrek van de massa van het schaaltje.

Hoe kan dit?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: [scheikunde] Salmiak uit zoutzuur en ammonia

het simpelste wat ik kan bedenken zo 1 2 3 is dat je ergens zout of oplossing heb verloren.

Hoe snel heb je ingedampt? kookte het? dan kan je makkelijk kristallen kwijt raken. Bovendien, hoe schoon en nouwkeurig waren je weegsschalen?

als je 100 gram oplossing van 1 mol zal hebben dan zou je een goede 5 gram moeten hebben. dus de kans is het grootst dat het in verliezen of afweegfouten zit.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 677

Re: [scheikunde] Salmiak uit zoutzuur en ammonia

Salmiak is vrij vluchtig: met warmte reageert het terug tot de uitgangsproducten, die beiden gassen zijn:

NH4Cl --> NH3 + HCl

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: [scheikunde] Salmiak uit zoutzuur en ammonia

probeer eens 10 gram van 10 molair te pakken en dan zachtjes te laten verdampen bij 60oC dat zal kunnen werken denk ik
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] Salmiak uit zoutzuur en ammonia

Je mag het lang verdampen bij 60 °C. Ik heb vroeger thuis, net een paar maanden scheikunde op school, met mijn scheikunde eens salmiak gemaakt (om indruk te maken op mijn broertjes: ammonia en zoutzuur bij elkaar, droogdampen en dan opeten... 8-) ). Maar het beet op je tong... en zuur... :oops:

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: [scheikunde] Salmiak uit zoutzuur en ammonia

10 gram oplossing dampt dus sneller in dan 100 gram. door de concentratie te verhogen heb je dus (als het goed is) de zelfde hoeveelheid zout.

Pas wel verschrikkelijk goed op. 10 mol zoutzuur en ammonea zijn niet de meest plezierige dingen om mee te werken.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 2

Re: [scheikunde] Salmiak uit zoutzuur en ammonia

Dank jullie wel voor jullie reacties. Zelf had ik ook al zoiets bedacht. We hadden te weinig tijd om de oplossing rustig in te laten dampen. We hebben de eerste 10 minuten een ruisende vlam gebruikt, en de oplossing kookte best wel hard. Hierna hebben we de oplossing nog wat minder hard laten indampen, met een gewone blauwe vlam. Op een gegeven moment was er een 'vliesje' te zien, we hebben de brander er toen nog even onder gehouden om het laatste water ook nog te verdampen.

Misschien was dit niet zo slim. Het kan zijn dat de salmiak toen weer is gaan ontleden.

Reageer