Springen naar inhoud

[scheikunde] Alkanen

• Log in om te kunnen reageren

Van Herck

Van Herck

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 29 mei 2008 - 18:15

hey
ik moet voor mijn eindexamen chemie enkele dingen onderzoeken.
een daarvan is de schadelijkheid van n-hexaan, vooral tegenover cyclo-hexaan, n-pentaan en dergelijke stoffen. nu heb ik vanalles opgezocht en daar weinig informatie over gevonden..
de twee mogelijkhede die ik bedacht zijn
-de juiste reden heeft iets te maken met de keten van de molecule (vorm,...)
-ik heb ergens gelezen dat hexaan bij afbraak in het lichaam een giftige stof vormt

kan iemand mij hierbij een duwtje in de rug geven ?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

cheMister

cheMister

• >250 berichten
  • 266 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 mei 2008 - 09:49

De juiste redenering weet ik ook niet. Maar bij ons is voor de analyse hexaan veravngen door heptaan. Iets van minder neurotoxisch dacht ik. Vergelijk de msds eens.

scientist 1

scientist 1

• >250 berichten
  • 448 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 mei 2008 - 11:05

Occupational and recreational exposure to hexacarbons is characterised by clinical symptoms of sensory dysfunction, muscular weakness of the limb extremities and ataxia that are associated with the delayed development of a toxic central-peripheral distal axonopathy (Spencer; Couri and LoPachin). The delayed distal axonopathy that is caused by subchronic exposure to the hexacarbons, n-hexane and methyl n-butyl ketone is largely attributed to their major γ-diketone metabolite, 2,5-hexanedione (2,5-HD). This compound has been widely studied as a prototypical agent to examine the neurotoxic mechanisms of distal axonopathy. 2,5-HD can interact directly with neurofilaments which accumulate in giant axonal swellings in the central and peripheral nervous system after subchronic exposure (Graham; DeCaprio; Jortner and LoPachin).

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures