[scheikunde] Aantal vragen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 35

[scheikunde] Aantal vragen

Hoe maak je een chemische reactie om van olijfolie (C57H104O6) rundvet (C57H110O6) te maken??

En wat is de reactievergelijking bij de verbranding van Rundvet? ( ik hoef geen antwoorden , liever hulp zodat ik het zelf snap.

Wat is de reactievergelijking bij verbranding van stearinezuur?(zelfde als bij 2)

Welke stof is nH2O?

Welke stof is 6CO2

Welke stof is 6H2O

B.v.d :D

Berichten: 541

Re: [scheikunde] Aantal vragen

De vergelijking van een verbranding is je begin stof plus O2 dat reageert tot. ..... probeer deze vergelijking eens op te stellen

Berichten: 35

Re: [scheikunde] Aantal vragen

Rundvet + O2 ---> CO + ??

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.237

Re: [scheikunde] Aantal vragen

Graag eerst even sub en superscript gebruiken en dan de juiste formules voor je vetten neerzetten.

laat de verbranding maar volledig zijn. welke stoffen krijg je dan?
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 35

Re: [scheikunde] Aantal vragen

ArcherBarry schreef: Graag eerst even sub en superscript gebruiken en dan de juiste formules voor je vetten neerzetten.

laat de verbranding maar volledig zijn. welke stoffen krijg je dan?
uhm CO2 + Water?

Berichten: 541

Re: [scheikunde] Aantal vragen

Klopt helemaal alle C tjes zullen reageren tot CO2 en alle H tjes zullen reageren tot H2O. Nu de reactievergelijking nog kloppend maken en je bent er. (ik ga hierbij er wel vanuit dat er voldoende zuurstof aanwezig is. Anders heb je inderdaad ook nog kans op vorming van CO maar dan wordt de vergelijking erg lastig)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] Aantal vragen

Het getal (of de "n") voor een formule is het aantal keren dat dat molecuul voorkomt.

Berichten: 448

Re: [scheikunde] Aantal vragen

Hoe maak je een chemische reactie om van olijfolie (C57H104O6) rundvet (C57H110O6) te maken??
Je kunt geen rundvet maken uit olijfolie. Beiden zijn trouwens mengsels van tientallen stoffen o.a. vetten, steroïden, terpenen, fenolen,...

Wat je wel kunt doen is olijfolie hydrogeneren zodat het vast word. Dat doe je door het te behandelen met waterstofgas en een katalysator zoals raney nikkel of palladium op koolstof. Door verschuiving van de dubbele binding maak je ook transvetten in dit proces en dat zijn de meest ongezonde vetten die er bestaan. Daarom vind ik persoonlijk dat dit proces verboden zou moeten worden.

Berichten: 223

Re: [scheikunde] Aantal vragen

SuperwiseMan schreef: Hoe maak je een chemische reactie om van olijfolie (C57H104O6) rundvet (C57H110O6) te maken??
Je kunt geen rundvet maken uit olijfolie. Beiden zijn trouwens mengsels van tientallen stoffen o.a. vetten, steroïden, terpenen, fenolen,...

Wat je wel kunt doen is olijfolie hydrogeneren zodat het vast word. Dat doe je door het te behandelen met waterstofgas en een katalysator zoals raney nikkel of palladium op koolstof. Door verschuiving van de dubbele binding maak je ook transvetten in dit proces en dat zijn de meest ongezonde vetten die er bestaan. Daarom vind ik persoonlijk dat dit proces verboden zou moeten worden.
ik denk dat het er meer om gaat hoe dit op papier eruit ziet

Reageer