Springen naar inhoud

[scheikunde] Aantal vragen

• Log in om te kunnen reageren

SuperwiseMan

SuperwiseMan

• >25 berichten
  • 35 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 mei 2008 - 06:42

Hoe maak je een chemische reactie om van olijfolie (C57H104O6) rundvet (C57H110O6) te maken??

En wat is de reactievergelijking bij de verbranding van Rundvet? ( ik hoef geen antwoorden , liever hulp zodat ik het zelf snap.

Wat is de reactievergelijking bij verbranding van stearinezuur?(zelfde als bij 2)

Welke stof is nH2O?
Welke stof is 6CO2
Welke stof is 6H2O

B.v.d :D

Veranderd door SuperwiseMan, 30 mei 2008 - 06:47

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Vreggie

Vreggie

• >250 berichten
  • 540 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 mei 2008 - 07:18

De vergelijking van een verbranding is je begin stof plus O2 dat reageert tot. ..... probeer deze vergelijking eens op te stellen

SuperwiseMan

SuperwiseMan

• >25 berichten
  • 35 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 mei 2008 - 07:31

Rundvet + O2 ---> CO + ??

ArcherBarry

ArcherBarry

• >1k berichten
  • 3332 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 30 mei 2008 - 07:48

Graag eerst even sub en superscript gebruiken en dan de juiste formules voor je vetten neerzetten.

laat de verbranding maar volledig zijn. welke stoffen krijg je dan?

Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.

Pas op! Chocolade kan je kleding laten krimpen!

SuperwiseMan

SuperwiseMan

• >25 berichten
  • 35 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 mei 2008 - 07:53

Graag eerst even sub en superscript gebruiken en dan de juiste formules voor je vetten neerzetten.

laat de verbranding maar volledig zijn. welke stoffen krijg je dan?

[SUP][SUB] uhm CO[sub]2[sub] + Water?

Vreggie

Vreggie

• >250 berichten
  • 540 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 mei 2008 - 08:02

Klopt helemaal alle C tjes zullen reageren tot CO2 en alle H tjes zullen reageren tot H2O. Nu de reactievergelijking nog kloppend maken en je bent er. (ik ga hierbij er wel vanuit dat er voldoende zuurstof aanwezig is. Anders heb je inderdaad ook nog kans op vorming van CO maar dan wordt de vergelijking erg lastig)

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 30 mei 2008 - 15:38

Het getal (of de "n") voor een formule is het aantal keren dat dat molecuul voorkomt.

scientist 1

scientist 1

• >250 berichten
  • 448 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 mei 2008 - 15:55

Hoe maak je een chemische reactie om van olijfolie (C57H104O6) rundvet (C57H110O6) te maken??

Je kunt geen rundvet maken uit olijfolie. Beiden zijn trouwens mengsels van tientallen stoffen o.a. vetten, steroÔden, terpenen, fenolen,...
Wat je wel kunt doen is olijfolie hydrogeneren zodat het vast word. Dat doe je door het te behandelen met waterstofgas en een katalysator zoals raney nikkel of palladium op koolstof. Door verschuiving van de dubbele binding maak je ook transvetten in dit proces en dat zijn de meest ongezonde vetten die er bestaan. Daarom vind ik persoonlijk dat dit proces verboden zou moeten worden.

Ramoonus

Ramoonus

• >100 berichten
  • 223 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 mei 2008 - 16:34

Je kunt geen rundvet maken uit olijfolie. Beiden zijn trouwens mengsels van tientallen stoffen o.a. vetten, steroÔden, terpenen, fenolen,...
Wat je wel kunt doen is olijfolie hydrogeneren zodat het vast word. Dat doe je door het te behandelen met waterstofgas en een katalysator zoals raney nikkel of palladium op koolstof. Door verschuiving van de dubbele binding maak je ook transvetten in dit proces en dat zijn de meest ongezonde vetten die er bestaan. Daarom vind ik persoonlijk dat dit proces verboden zou moeten worden.

ik denk dat het er meer om gaat hoe dit op papier eruit ziet

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures