[bio-technologie] bioreactor maximale groeisnelheid E. coli

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

[bio-technologie] bioreactor maximale groeisnelheid E. coli

Ik probeer de maximale groeisnelheid van E. coli te bepalen door op regelmatige intervallen (30 minuten) de O.D. van de kweek te bepalen.

Ik ziet hierbij redelijk met m'n handen in het haar. Volgens mij moet ik de ln(O.D.) uitzetten tegen de tijd (minuten). De formule van de lijn van deze grafiek zou me verder moeten helpen. Wat moet ik hier verder mee (of zit ik totaal op het verkeerde spoor?), moet ik misschien de richtingscoefficient van deze formule nemen (zo ja, welke eenheid gebruik is hiervoor? 'ln(O.D.)/minuut' is namelijk nogal onzinnig)
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [bio-technologie] bioreactor maximale groeisnelheid E. coli

Ik weet niet precies wat OD is, maar dat zal een ontwikkelingssnelheid zijn of iets dergelijks zijn. Wat is er (in dat geval) mis om een richtingscoeeficient te bepalen van snelheidstoename/tijdseenheid, want dat is dan gewoon vergelijkbaar met een versnelling. Ik zie niets principieels fout aan ln(OD)/minuut. Of een andere uitdrukking met een andere eenheid in dit vakgebied gebruikelijker is, weet ik echter niet.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: [bio-technologie] bioreactor maximale groeisnelheid E. coli

O.D. betekend Optic Density (optische dichtheid). Deze wordt veroorzaakt door verstrooiing van licht in een fotospectrometer.

E.coli groeit exponentieel, daarom is er gekozen voor het natuurlijke logaritme. Voor mijn gevoel zegt de eenheid ln(OD)/minuut niet veel over de maximale groeisnelheid.

google maakt me ook niet veel wijzer.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: [bio-technologie] bioreactor maximale groeisnelheid E. coli

Hmm.. Ik vind anders genoeg via Google hoor :roll:

Probeer eens de woorden 'bacterial growth'. Ik kreeg o.a. dit, iets waar je volgens mij wel wat aan hebt: http://www-micro.msb.le.ac.uk/LabWork/bact/bact17.htm
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [bio-technologie] bioreactor maximale groeisnelheid E. coli

Als de term optische dichtheid in dit verband hetzelfde betekent als in de natuurkundige wereld van de breking van licht, dan is er volgens mij een lineair verband tussen optische dichtheid van een bepaalde stof en de massadichtheid van diezelfde stof.

The index of refraction for a transparent medium is defined as n = c/v where c is the speed of light in vacuum and v is the speed of light in the medium. In a typical gas the index of refraction is related to density by



n= 1 + k. rho.gif / rho.gif ref



where k is a constant and rho.gif ref is the density of the gas at a reference condition, typically 0C at 760 mm Hg. For air we have k = 0.000292, and rho.gif ref = 0.002378 slugs/ft3, which equals 1.225 kg/m3.

Ik kan me alleszins voorstellen dat de optische dichtheid van een bacteriekolonie ook een lineaire relatie heeft met zijn dichtheid, dwz aantal exemplaren met mL of zo? Hoping to make you :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer