Springen naar inhoud

[scheikunde] Milieutoxicologie

• Log in om te kunnen reageren

azvvo

azvvo

• >100 berichten
  • 220 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 mei 2008 - 19:57

Ik heb op school het vak milieutoxicologie en ik had een aantal vragen hierover
in de hoop dat iemand die kan beantwoorden en website hierover is ook goed als ik het maar ergens kan vinden want ik kan niet echt iets vinden als ik gericht zoek

Er werd gevraagt waarom de volgende onderstaande vragen relevant zijn voor een chemisch analist ik heb wel een idee maar kan het niet onder woorden brengen.

1)Welke concentraties 1ng/l of 1mg/l kun je voor een bepaalde stof verwachten.
2)Wat is het effect van filtratie op de concentratie van een stof in water.

3)En dan nog een vraag is het effect van filtratie op de concentratie in water significant waar hangen deze effecten van af?

Dit zijn dus mijn vragen een goede site waar ik deze antwoorden zou kunnen vinden is ook goed ik heb zelf flink gezocht maar kom niet uit bij mijn vragen die ik heb b.v.d

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

ceitwa

ceitwa

• >250 berichten
  • 365 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 30 mei 2008 - 20:02

welke stof?

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 30 mei 2008 - 20:07

De hoofdvraag die een chemisch analist dan meteen zou stellen is of de desbetreffende stof wel of niet oplost in water. In het geval van volledige oplosbaarheid valt de concentraties wel in mg/l te geven, heeft filtratie geen effect én is deze niet significant, zolang de aparte moleculen nog door het filter kunnen.

Veranderd door FsWd, 30 mei 2008 - 20:08

ceitwa

ceitwa

• >250 berichten
  • 365 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 30 mei 2008 - 20:12

welke stof dus want als je de stof weet kun je de vragen zoalsFsWd ze stelt beantwoorden...

Marjanne

Marjanne

• >1k berichten
  • 4771 berichten
  • VIP

Geplaatst op 31 mei 2008 - 12:11

Je studeert milieutoxicologie. Betekent dit dat met ´water´ specifiek grondwater en/of oppervlaktewater wordt bedoeld? En filtratie: filtratie in het veld tijdens de monsterneming?

Als dat zo is, dan zie ik de zin van de vragen in en kan ik ze wel beantwoorden. Als het niet zo is, dan vind ik het wat vage vragen.

azvvo

azvvo

• >100 berichten
  • 220 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 31 mei 2008 - 15:31

Je studeert milieutoxicologie. Betekent dit dat met ´water´ specifiek grondwater en/of oppervlaktewater wordt bedoeld? En filtratie: filtratie in het veld tijdens de monsterneming?

Als dat zo is, dan zie ik de zin van de vragen in en kan ik ze wel beantwoorden. Als het niet zo is, dan vind ik het wat vage vragen.

Heeeft met alles in het milieu te maken de lucht,water,grond en filtratie is tijdens de monstervoorbehandeling dat er wordt bedoelt. HEt gaat echt puur in het algemeen hoe je die vragen moet beantwoorden niet een specifieke stof of iets.

Marjanne

Marjanne

• >1k berichten
  • 4771 berichten
  • VIP

Geplaatst op 31 mei 2008 - 16:08

Er werd gevraagt waarom de volgende onderstaande vragen relevant zijn voor een chemisch analist ik heb wel een idee maar kan het niet onder woorden brengen.

1)Welke concentraties 1ng/l of 1mg/l kun je voor een bepaalde stof verwachten.
2)Wat is het effect van filtratie op de concentratie van een stof in water.

3)En dan nog een vraag is het effect van filtratie op de concentratie in water significant waar hangen deze effecten van af?

1) Afhankelijk van de aarde en de aantoonbaarheidsgrens van je analysemethode moet je een concentratiestap toepassen, of juist verdunnen. Iets anders kan ik niet verzinnen.
2) Door filtratie neemt de concentratie alleen maar af. Dit kan zijn doordat je deeltjes wegfiltreert waaraan verbindingen zitten geadsorbeerd. Het kan zijn door oxidatie tijdens de filtratie (hierdoor ontstaan andere verbindingen). Het kan zijn door adsorptie aan het filtermateriaal (vooral organische verbindingen). Het kan ook nog zijn door verdamping als gevolg van het filtreren (vooral vluchtige verbindingen).
3) Dit vind ik moeilijk te beantwoorden. Naarmate een effect sterker optreedt en de concentratie van verbindingen lager is, wordt het effect significanter.
Als je grondwater filtreert voor een bepaling van vluchtige verbindingen, dan kan dat fataal zijn en veel verlies geven. Filtratie voor een bepaling van wateroplosbaar chloride heeft absoluut geen significant effect. De concentratie zal er niet door veranderen.

azvvo

azvvo

• >100 berichten
  • 220 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 juni 2008 - 22:45

Dankje wel voor uw antwoordt want ik wist niet echt goed hoe ik het onder woorden moest brengen maar dit kan i kgoed gebruiken voor mijn verslag.Bedankt

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures