lift

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 292

lift

Hallo,

er is iets wat ik mij al heel lang afvraag, het gaat eerder over fysica dan chemie, maar misschien kunnen enkele van jullie toch mijn vraag beantwoorden.

Stel dat een lift losschiet in de liftkoker, de lift valt naar beneden, crasht en je bent (eventueel) dood.

Stel nu dat je net op het moment dat de lift crasht zou springen, heb je dan meer kans om dit te overleven, of is het niet mogelijk om te springen doordat je in 'vrije val' bent en de neerwaartse kracht te groot is.

Alvast bednakt

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>Marjanne: Ik heb je topic vanwege het niet-chemische karakter verplaatst naar het daarvoor geëigende forum.</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Berichten: 1.816

Re: lift

Als je ooit de serie van MYTH-BUSTERS zou hebben gevolgd, dan zou dit een overbodige vraag zijn. Op Discovery-channel bleek al snel duidelijk dat het dodelijk was.
LiA

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: lift

Dat klopt. Het kwam er op neer dat ze bij Mythbusters hadden aangetoond dat wanneer je springt, je maximale snelheid (en pin me er niet op vast) 10 km/u was of zoiets. Aangezien de lift met 100+ km/u naar beneden komt denderen, val je nog steeds te pletter met 80-90+ km/u wat (eveneens) nog steeds dodelijk is.

Een bijkomend probleem is dat de hele constructie van de lift in elkaar klapt en jij onder heel wat puin komt te liggen, wat ook niet bevorderlijk is voor de gezondheid.

Edit: Voor de hand liggende reden (dikke vingers) :oops:
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: lift

Als je naar beneden valt met de lift kun je helemaal niet springen want je bent nagenoeg gewichtloos. (Je hangt dus een beetje in de lucht)

In de praktijk overleven veel mensen een val met een lift want echt heel hard gaat het meestal niet.

Berichten: 292

Re: lift

Ok bedankt voor jullie antwoord, ik had er ook mijn bedenken bij maar nu ben ik het zeker

Berichten: 2.337

Re: lift

Werkt er geen remsysteem bij een defecte lift?

Re: lift

In de praktijk overleven veel mensen een val met een lift want echt heel hard gaat het meestal niet.
Ik heb er wel eens na gezocht maar ik heb nooit een ongeval met een vallende lift kunnen vinden en helemaal al niet met doden.

Heb je ergens bronnen want ik ben er lang naar op zoek. :)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: lift

de valbeveiliging schakeld in. je moet deze willens en wetens onlkaar maken wil je dodelijke ongelukken krijgen.

menneer otis was niet bepaald gek.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: lift

I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 915

Re: lift

Your best bet would be to lie flat on the floor. This would stabilize you and spread out the force of the impact - so that no single part of your body would take the brunt of the blow. But, it's still gonna hurt!


De trap dan maar? :)

Berichten: 111

Re: lift

Ik gok zo maar dat er jaarlijks meer mensen hun nek breken omdat ze van de trap af vallen, dan dat er mensen omkomen omdat de lift naar beneden stort. Het laatste is alleen veel spectaculairder, daarom kom je het eerder tegen in het nieuws.

Dus toch de lift maar. ;)

Reageer