Methaan

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 4

Methaan

Hallo,

ik ben bezig met het meten van methaangas in de bodem en de schade die planten van het methaangas ondervinden. Mogelijke schade kan veroozaakt worden door het verdringen van zuurstof maar natuurlijk ook door het 'verbruiken'van zuurstof.

Mijn vraag is hoe deze oxidatieprocessen in de bodem plaats kunnen vinden en wat er gebeurd.

Een tweede vraag is of iemand bekend is met een reactie tussen methaangas en mineralen in de bodem; (P2O5, K2O, enz.)

Is een dergelijke reactie überhaupt mogelijk? (tussen methaan als gas en P2O5 als zout?)

Is hier wellicht in literatuur iets over te vinden?

Groeten Ruud

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Methaan

Mogelijke schade kan veroozaakt worden door het verdringen van zuurstof maar natuurlijk ook door het 'verbruiken'van zuurstof.
Hoe zou methaan kunnen reageren met zuurstof dan, anders dan verbranden?
Een tweede vraag is of iemand bekend is met een reactie tussen methaangas en mineralen in de bodem
Ik ben niet bekend met reacties tussen methaan en zouten die jij noemt. Maar dat zegt natuurlijk ook niet alles :oops:

Oh ja, denk je ook even aan het gebruiken van sub- en superscript?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Methaan

Dit is wel een leuke site over dit onderwerp.

Methaan reageert niet met mineralen in de bodem. Het ontwijkt of wordt door allerlei oorzaken in de bodem opgeslagen. Zie de gegeven link.

Verder: kalium en fosfor kunnen op veel manieren in de bodem zitten, maar niet als P2O5 en K2O. Beide stoffen reageren nl. direct met water. Het is bij bemestingsonderzoeken wel gebruikelijk om het gehalte aan fosfor en kalium op te geven in de vorm van P2O5 en K2O, maar dit is alleen om de gehalten te kunnen vergelijken met referentiewaarden. Op een busje POKON stond vroeger (misschien nog wel) het gehalte aan P, K en N, uitgedrukt als P2O5 en K2O en N. Niet voor niets heette het POKON. Maar wat er in zat waren/zijn waarschijnlijk gewoon kaliumfosfaat, kaliumnitraat en andere verbindingen in die trant.

Berichten: 4

Re: Methaan

Bedankt voor jullie reactie en de site. Lijkt me erg bruikbaar.

Berichten: 4

Re: Methaan

Naar aanleiding van informatie op de internetsite:

"Andere bacterien nemen dan de afbraak van het afval over. Eerst zijn dat bacterien die zuurstofrijke verbindingen als ijzer- en mangaanoxide (Fe2O3) , nitraat (NO3-) en sulfaat (SO42-) als energiebron gebruiken. Als ook die zijn opgebruikt komen de methaanbacterien aan de beurt."

Zuurstofrijke verbindingen worden als energiebron gebruikt. Komt fosfaat dan niet ook als zuurstofrijke verbinding voor in de bodem? Nitraat en sulfaat komen volgens de informatie op de site wel als zuurstofrijke verbinding voor...

Lijkt sulfaat SO42- dan niet op PO43-?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Methaan

Uiteraard, het bekendste voorbeeld is wel een fosfaatrijke vijver + algen. Niet iets wat je in de bodem zult vinden, maar toch 1-celligen die fosfaat gebruiken. Zelfs je eigen lichaam gebruikt fosfaat als energiebron. Aan ieder energiemolecuul zitten 3 fosfaatgroepen achter elkaar gebonden. Als je lichaam energie nodig heeft, gooit ie fosfaatgroepen van dat energiemolecuul af en dat levert dus energie, om maar een voorbeeld te geven :P

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Methaan

Dat is waar, FsWd, maar toch speelt er volgens mij nog iets anders.

Bacteriën die zuurstofrijke verbindingen als energiebron gebruiken, stoppen die zuurstof in de af te breken organische moleculen uit de bodem.

Bij NO3- en SO42- kan dat omdat er NH3 of N2 en H2S of zelfs elementair S uit ontstaat. Bij PO43- is er geen mogelijkheid om dat te doen. Dus de zuurstof uit fosfaat kan niet worden gebruikt om organische moleculen mee af te breken.

Overigens zie ik dat bij ijzer- en mangaanoxiden ook niet gebeuren, maar dat even terzijde.

Als alle zuurstof op is, dan treden andere bacteriën op en wordt uit de organische moleculen o.a. methaan gevormd.

Berichten: 4

Re: Methaan

Dankjulliewel voor de reacties. Weet ik teminste waar ik me verder op kan richten.

Kan ik misschien meer over dit onderwerp ergens op internet of in literatuur vinden? Wil dit namelijk graag gebruiken voor een literatuustudie. Anders gebruik ik jullie informatie hiervoor.

Nogmaals bedankt voor jullie hulp!

Reageer