Springen naar inhoud

Polariteit vluchtige aromaten

• Log in om te kunnen reageren

Frenckle

Frenckle

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 juni 2008 - 15:20

Hallo allemaal :),

Op school ben ik bezig met een bepaling van vluchtige aromaten op de hplc. We hebben een monster met benzeen tolueen en ethylbenzeen. De mobiele fase is methanol water (80:20), en we maken gebruik van een C-18 kolom.

Nu weet ik dat benzeen het eerst uit de kolom komt omdat deze stof net als de mobiele fase het meest polair is, tolueen als 2de en ethylbenzeen als 3de. Het verschil in polariteit komt omdat de tolueen een CH3 groep heeft.

Nu is mijn vraag wat gebeurdt er dan precies dat de polariteit lager is?

Dikke knuffel voor degene die me helpt :)

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 02 juni 2008 - 18:26

Het enige verschil zit hem in de alkylstaart, die is 0 bij benzeen, 1 bij tolueen en 2 bij ethylbenzeen. Hoe langer deze apolaire alkylstaart, hoe apolairder het molecuul is. Zelfde als bij vetzuren en alcoholen, allebei hebben ze een polaire kop, maar de lengte van de alkylstaart zal ook hier apolairiteit bevorderen.

Frenckle

Frenckle

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 juni 2008 - 18:56

Hoe langer het de alkylstaart is hoe apolairder de stof. Dit was bij mij bekend. Maar wat gebeurd er precies met de elektronen als een stof polairder is of apolairder?
Waarom lost een polaire stof beter op in een polaire mobiele fase?

ArcherBarry

ArcherBarry

• >1k berichten
  • 3338 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 02 juni 2008 - 18:56

voor emulgatoren op basis van vetten kan je kijken naar de HLB (Hydrophillic, Lipophillic Ballance) de theorie er achter geld ook voor je aromaten.

Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.

Pas op! Chocolade kan je kleding laten krimpen!

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 02 juni 2008 - 19:05

Hoe langer het de alkylstaart is hoe apolairder de stof. Dit was bij mij bekend. Maar wat gebeurd er precies met de elektronen als een stof polairder is of apolairder?
Waarom lost een polaire stof beter op in een polaire mobiele fase?

Komt een beetje door soort zoekt soort. Vrije elektronenparen, dubbele bindingen, dipolen, enz hebben allemaal een lading. Die lading zit het liefst bij elkaar, ongeladen spul komt daar gewoon niet zo tussen.

Frenckle

Frenckle

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 juni 2008 - 19:12

Dankjewel voor je antwoord:) hier moet ik wel verder mee komen.

mvg, Vincent

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures