[scheikunde] kristalwater in kristalsoda

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 5

[scheikunde] kristalwater in kristalsoda

Hallo allemaal,

Ik heb voor scheikunde een practicum met als doel het bepalen van het aantal moleculen kristal water in kristalsoda.

Hiervoor hebben wij 1945 mg kristalsoda gebruikt

Ik loop helaas al vast bij de reactie vergelijking:

CO32- + x H2O + 2H3O+ -> CO2 + 2 + x H2O

CO32-(aq) + 2 H3O+(aq) -> CO2(g) + 3 H2O(l)

Ik heb geen idee welke van deze 2 de juiste is, heeft 1 van jullie misschien wel een idee?

Verder ben ik begonnen met de berekening:

We hebben gemiddeld: (14,02+14,26)/2 = 14,14 mL H3O+ toegevoegd.

De molariteit van het zoutzuur is: 0,0997. Dat betekent dat er 0,0997 mol zoutzuur in 1 liter zit, ofwel 0,0997 mmol in 1 mL. We hebben 10 mL dus: 10 x 0,0997 = 0,997 mmol H3O+.

De verhouding tussen CO32- en H3O+ is 1:2

We hebben dus: 0,997/2 = 0.4985 mmol CO32-.Dit komt overeen met de hoeveelheid Na2CO3 ● x H2O die in de erlenmeyer zat die we hebben gebruikt.

Dit betekent dat in de maatkolf: 0,4985 x 10 = 4,985 mmol

Helaas loop ik hier vast, ik heb echt geen idee wat ik fout doe en hoe ik verder moet. Heeft iemand een advies???

Groetjes Mirthe

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>Marjanne: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] kristalwater in kristalsoda

Mirthe wil je alsjeblieft sub- en superscript gebruiken? Je post is slecht leesbaar. [-X

Ik heb het in bovenstaande post al gedaan.

Berichten: 5

Re: [scheikunde] kristalwater in kristalsoda

Sorry ik had het gewoon vanuit mijn Word bestand gekopieerd. Zal er de volgende keer opletten!

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] kristalwater in kristalsoda

Je doet tot nu toe niets fout! Heb je, voordat je begon, de hoeveelheid soda die je gebruike nauwkeurig afgewogen? En hoeveel gram zou de gevonden soda wegen zonder het kristalwater (het aantal mol weet je al!)? De molmassa van ongehydrateerde (zo heet dat, duur woord voor in je verslag :P ) soda is 105,99 g/mol. De zo gevonden massa zal lager zijn dan de massa soda waarmee je begon. Dat hoort zo, maar wat betekent dat verschil?

Kom je met die hints er niet uit, dan moet je dat even zeggen.

Berichten: 5

Re: [scheikunde] kristalwater in kristalsoda

We hebben gemiddeld: (14,02+14,26)/2 = 14,14 mL H3O+ toegevoegd.

De molariteit van het zoutzuur is: 0,0997. Dat betekent dat er 0,0997 mol zoutzuur in 1 liter zit, ofwel 0,0997 mmol in 1 mL. We hebben 10 mL dus: 10 x 0,0997 = 0,997 mmol H3O+.

Weet je zeker dat ik dat goed doe? Moet de molariteit niet x 14,14 ipv x 10?

We snappen de laatste stap nog steeds niet.

Groetjes

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>Beryllium: als je zegt dat je gaat letten op het gebruiken van sub- en superscript verwachten we ook dat je dat dan doet. Het maakt echt een wereld van verschil qua leesbaarheid. [-X </font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Berichten: 365

Re: [scheikunde] kristalwater in kristalsoda

maybe schreef: We hebben gemiddeld: (14,02+14,26)/2 = 14,14 mL H3O+ toegevoegd.

De molariteit van het zoutzuur is: 0,0997. Dat betekent dat er 0,0997 mol zoutzuur in 1 liter zit, ofwel 0,0997 mmol in 1 mL. We hebben 10 mL dus: 10 x 0,0997 = 0,997 mmol H3O+.

Weet je zeker dat ik dat goed doe? Moet de molariteit niet x 14,14 ipv x 10?

We snappen de laatste stap nog steeds niet.

Groetjes
klopt moet x14,14 zijn

je weet het aantal mol zonder water.

reken om naar mg

trek het gevonden aantal milligram af van je inweeg

het verschil is het water.

deel het verschil door de molmassa van water en je weet het aantal (milli)mol wat je aan water hebt.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] kristalwater in kristalsoda

Dat is dan wel het totale aantal mol kristalwater. Om het per mol soda te berekenen, moet je nog een stap doen, en die heb ik je 17 woorden geleden voorgezegd :)

Reageer