Springen naar inhoud

- - - - -

(geen) Gif in swiffer

• Log in om te kunnen reageren

Thionyl

Thionyl

• >1k berichten
  • 1595 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 juni 2008 - 20:08

Of het bekend is weet ik niet, maar in de swiffer-doekjes zit een ijzerafbrekend middel dat levercirrose kan veroorzaken en vooral voor kleine kinderen en huisdieren gevaarlijk kan zijn. Al enige honden zijn het slachtoffer geworden.
Dus pas op met die doekjes.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

*_gast_Gerard_*

• Gast

Geplaatst op 02 juni 2008 - 20:19

Frits,
Ik vind dit soort van beweringen zonder enige bron of bewijs volkomem ongewenst en ik zou ze zo niet verwachten van iemand met chemlevel 6.

scientist 1

scientist 1

• >250 berichten
  • 448 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 juni 2008 - 20:20

Paniek over broodje aap-verhaal: de swiffer zou dodelijk zijn. Dit is niet waar !

Op internet is onder huisdiereigenaren paniek ontstaan over de mogelijke risico's van het gebruik van natte swifferdoekjes. Volgens berichten, die al sinds 2004 op diverse internetfora circuleren, zouden diverse honden en katten zijn overleden, nadat zij het schoonmaakmiddel, dat in de doekjes is verwerkt, binnen hadden gekregen, omdat het middel de lever ernstig aan zou tasten.

Dit is niet waar! Er is een toxicologisch onderzoek gedaan en daaruit bleek, dat er geen enkel risico voor dieren was.

Bron: http://www.devrolijk...rdigheden21.htm

Natuurlijk zou ik voorkomen dat mijn hond en kinderen (alhoewel ik er geen heb) de swiffer doekjes gaan opeten of in hun mond steken.

Veranderd door scientist 1, 02 juni 2008 - 20:23

Thionyl

Thionyl

• >1k berichten
  • 1595 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 juni 2008 - 20:28

Het is een degelijke waarschuwing door de dierenarts, lijkt me meer dan genoeg.
Zie het verder als een waarschuwing.

Echtepino

Echtepino

• >250 berichten
  • 794 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 juni 2008 - 20:48

Ik zie het als:
Pas op er is een nieuw virus!! Verwijder meteen uw harde schijf.
SPAM dus.

Veranderd door Echtepino, 02 juni 2008 - 20:49

Napoleon1981

Napoleon1981

• >1k berichten
  • 2399 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 juni 2008 - 21:06

Wat is dat stofje dan?

Thionyl

Thionyl

• >1k berichten
  • 1595 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 juni 2008 - 21:27

Heb net effe op internet rond gekeken. Was duidelijk niet de enige die het bij de dierenarts te horen/zien kreeg. Maar ook voldoende tegenreacties.
Moet volgende week toch weer bij hem zijn en hoop dan betere info te krijgen.
Ben ook wel benieuwd welke stof dat zou moeten veroorzaken, maar ondertussen gebruik ik die doekjes wel (af en toe) en m'n hondje is me zeer dierbaar.
Hopelijk is het een broodje aap verhaal en heb ik me zorgen om niets gemaakt.

ArcherBarry

ArcherBarry

• >1k berichten
  • 3338 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 02 juni 2008 - 21:55

ik denk dat die honden en katten eerder gestikt zullen zijn dan aan dat stofje zijn overleden.

broodje aap. totale flauwe kul.

Als die stof er wel in zou zitten dan zou het A gedeclareerd moeten worden en B niet toegestaan zijn want door stof dat niet goed blijft zitten zou dan makkelijk aerosolen kunnen vormen en in de longen terecht komen van mensen. Gezien dat soort praktijken niet toegestaan is zal het er niet in MOGEN zitten.

Veranderd door ArcherBarry, 02 juni 2008 - 21:57

Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.

Pas op! Chocolade kan je kleding laten krimpen!

Napoleon1981

Napoleon1981

• >1k berichten
  • 2399 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 juni 2008 - 05:29

Zonder dat je het stofje kent is het natuurlijk een beetje kort door de bocht om er al een schadelijk/niet schadelijk oordeel aan te hangen.

Neem een stofje als ethylene glycol dat bijvoorbeeld gewoon als koelvloeistof gebruikt wordt, dit is bijzonder toxisch bij inname. Het smaakt vrij zoet, honden en katten schijnen het heerlijk te vinden en zijn zo de pijp uit.

Ben wel benieuwd naar de chemische samenstelling van een swiffer doekje :P .

Misschien een tip voor de volgende keer, post niet meteen wat zonder een onderbouwing. Dat roept meer vragen op dan dat het beantwoord, ondanks dat het goed bedoelt is.

Thionyl

Thionyl

• >1k berichten
  • 1595 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 juni 2008 - 10:58

Het kostte wat tijd, maar hopelijk help ik met onderstaande verwijzing, mijn broodje aap netjes om zeep.
De samenstelling staat er ook bij. De verwarring ontstaat doordat ordinaire koelvloeistof, glycol ed,die wel giftig zijn, verward is met een polymere variant die niet giftig is.
Verder is de waarschuwing op de verpakking een standaard-boodschap. Lees het verder maar na op deze link:

http://www.snopes.co...der/swiffer.asp

PS Zal proberen wat voorzichtiger zijn, sorry.

Veranderd door thionyl, 03 juni 2008 - 11:00

scientist 1

scientist 1

• >250 berichten
  • 448 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 juni 2008 - 14:21

In tegenstelling to glycol heeft polyethyleenglycol geen lekkere smaak. Ik heb het ooit een geproeft. :eusa_sick:

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures