constant houden nitraat, fosfaat, sulfaat

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 4

constant houden nitraat, fosfaat, sulfaat

Ik zit nu in vwo-5 en moet dit jaar beginnen aan mijn profielwerkstuk. Ik ben van plan algen te gaan kweken en te gaan onderzoeken bij welke concentraties nitraat, fosfaat, en sulfaat verschillende soorten algen de groeisnelheid het grootst is. Ik moet de zout concentraties constant houden en ik weet dat de algen de zouten gebruiken om er eiwitten van te maken. Dus ik wil weten hoe ik deze concentraties constant zou kunnen houden.

Ik dacht eerst aan het meten van de concentratie afname en dan de juiste hoeveelheid zout bij scheppen. Alleen weet ik niet hoe ik die concentratie zou kunnen meten. De drie manieren die ik zo kan verzinnen daarvoor zijn ionenchromatografie, spectro-analyse en gebruik maken van speciale test strips. Op school hebben we geen apparatuur voor ionenchromatografie en spectro-analyse heeft denk ik geen zin omdat de oplossing te erg besmet is met andere stoffen. Ik zou test strips kunnen kopen, maar ik heb al wat geld uitgegeven aan mijn profielwerkstuk en heb niet de behoefte om nog meer geld daaraan uit te geven.

Is er misschien iets waarmee ik de concentraties kan meten of ervoor kan zorgen dat concentraties constant blijfen?

alvast bedankt!

Re: constant houden nitraat, fosfaat, sulfaat

Ik zou werken met kleine hoeveelheden algen en dagelijks mijn zoutoplossing vervangen simpel en als je een stockvoorraad zoutoplossing maakt vrijwel geen kans op fouten.

Berichten: 2.399

Re: constant houden nitraat, fosfaat, sulfaat

De manier van Gerard is het beste,

Wat ook zou kunnen werken is een ionselectieve electrode om misschien een "verbruik" te meten. Deze kun je gewoon in een pH meter pluggen. Geleidbaarheid is er ook misschien nog 1? Je maakt dan echter wel de (misschien onterechte) aanname dat er geen ionen vrijkomen uit algen.

Maar zoals Gerard al zei, gewoon verversen ipv van toevoegen.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: constant houden nitraat, fosfaat, sulfaat

Maar ja, dan moeten die algen wel filtreerbaar zijn. Van mijn aquarium en vijver weet ik dat dat vaak niet zo is: het is gewoon een groene soep, groen water dat ook na filtratie groen blijft.

Wat zijn dit voor algen, Zwo?

Verder ben ik het niet eens met je mening dat
spectro-analyse heeft denk ik geen zin omdat de oplossing te erg besmet is met andere stoffen.
De spectrometrische analyses van nitraat, fosfaat en sulfaat zijn specifiek genoeg om daar geen last van te hebben. Feit is wel dat je er ook wat specifieke chemicaliën voor nodig hebt. Gezien de prijs zou de school die moeten aanschaffen, denk ik.

De goedkoopste en makkelijkste oplossing is in mijn ogen de testkitjes die je in een aquariumzaak kunt kopen.

Berichten: 4

Re: constant houden nitraat, fosfaat, sulfaat

Ik zou werken met kleine hoeveelheden algen en dagelijks mijn zoutoplossing vervangen simpel en als je een stockvoorraad zoutoplossing maakt vrijwel geen kans op fouten.
Een hele oplossing vervangen gaat moeilijk omdat ik die algen er niet uit kan krijgen.
Wat ook zou kunnen werken is een ionselectieve electrode om misschien een "verbruik" te meten
Een ionselectieve elektrode... nooit geweten dat zoiets bestond. Ik kan me er wel iets bij voorstellen, maar hoe je aan zoiets komt of hoe je zoiets kan maken weet ik op dit moment niet. Ik vraag het wel aan mijn scheikunde docent.
Wat zijn dit voor algen, Zwo?
Een steriele kweek zullen we niet krijgen dus ik kan niks specifieker zeggen dan groene algen. We zijn van plan om eerst een beetje met de nitraat/fosfaat verhouding te spelen in de hoop dat we het aantal verschillende soorten kunnen vernauwen tot het liefst 1 soort.
De spectrometrische analyses van nitraat, fosfaat en sulfaat zijn specifiek genoeg om daar geen last van te hebben. Feit is wel dat je er ook wat specifieke chemicaliën voor nodig hebt. Gezien de prijs zou de school die moeten aanschaffen, denk ik.
Ik weet niet hoe duur die chemicaliën zijn, maar ik denk niet dat mijn school zomaar zoiets zou aanschaffen.
De goedkoopste en makkelijkste oplossing is in mijn ogen de testkitjes die je in een aquariumzaak kunt kopen.
Dit heb ik ook overwogen, maar een testkit met 100 teststrips kost 17 euro, dus voor een testkit voor nitraat, fosfaat en sulfaat ben ik dan 51 euro kwijt. Dat is ietsjes meer dan ik voor mijn profielwerkstuk over heb.

Wat ik nog verzonnen had, is het maken van slecht oplosbare nitraat, fosfaat, en sulfaat zouten en vervolgens daar een overmaat van aan de oplossingen toe te voegen. Maar dan moet ik nog uitzoeken wat voor zouten en of ze geen reactie aan kunnen gaan met andere stoffen in de oplossing.

Reageer