notatie vast zout

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 1

notatie vast zout

In veel schoolboeken wordt een vast zout zowel met de ladingen van de afzonderlijke ionen genoteerd, bijv. Na+Cl-(s) als zonder ladingen bijv. NaCl(s). Moeten HAVO/VWO leerlingen op het CSE deze ladingen weglaten of is de notatie met ladingen ook goed? Ik kan hierover op de site van de CEVO niets ontdekken. Weet iemand waar ik dit soort vakspecifieke regels m.b.t. correctie van eindexamens kan vinden? (En dan bedoel ik natuurlijk niet correctiemodellen van afgelopen examens, maar de regels die bijv. de CITO gebruikt om tot een juist correctiemodel te komen).

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: notatie vast zout

Ik ben niet bekend met notatie in de vorm van Na+Cl-(s). Toen ik (9 jaar geleden alweer) examen deed was dit ook zeker niet de gevraagde notatie.

Chemisch gezien ben ik het ook niet echt eens met deze notatie, aangezien hij suggereert dat de 'losse' elektronen heel gelokaliseerd zijn op het chlooratoom, wat niet het geval is.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: notatie vast zout

7 jaar geleden op me mavo was het toegestaan om of NaCl(s) of Na+(s) + Cl-(s) op te schrijven.

dit laatste werd aangeraden wanneer je moeite met plussen en minnen had als het zout aan elkaar was geschreven. Vergat je de plus in het midden zat je fout en een puntje aftrek of zo iets.

persoonlijk was (en ben nogsteeds) ik een beetje lui dus was het voor mij NaCl(s) hoefde ik minder te pennen en met een 9,5 uiteindelijk is er geen haan die er naar kraait.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 1.816

Re: notatie vast zout

Ben er ook al een paar jaar uit, maar gebruikelijk was, toen, dat deze notaties, bijv NaCl en NaCl(s) (hoeft niet in sub) en Na+Cl- werden goed gerekend. Ondanks dat de algemene regel was dat je alleen ladingen schreef als er geleiding was.

Zelfs de fase was niet verplicht (meestal).

Eén van de opmerkingen was dat dat verwarring gaf bij de gesmolten variant en niet bepalend was voor de oplossing van het vraagstuk.

En het verschil met ionen in oplossing moest duidelijk zijn.

Daarom vind ik hetgeen AB schrijft vreemd, dat werd niet goedgekeurd, tenzij er bij hem andere regels werden gebruikt door taal-problemen. Heb zelf één keer zo'n kandidaat gehad (als 2e corrector) en daar waren andere regels van toepassing, maar dat is al heel lang geleden.

Bovendien is een vorm van verdediging, dat je aangeeft dat het zout in een ionogeen-kristalrooster zit, daarmee vast is en dat chemici soms wat "lui" zijn in hun notaties.

Maar bij twijfel, kun je altijd een mail naar de CEVO sturen.
LiA

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: notatie vast zout

geen speciale regels voor mij.

maar zo was het 8 jaar op de MAVO, ik kan bedenken dat VWO andere regels hanteerd.

als docent kan je toch ook cito mailen, of ben ik nu gek?
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 1.816

Re: notatie vast zout

Jammer, want ook toen had je recht op speciale uitzonderings-regels. Alleen moet dat medisch vastgesteld zijn en op tijd aangevraagd zijn door de school. Je had bijv. examens met extra grote letters en/of je kreeg meer tijd.

Maar jouw notatie was ook voor een MAVO-examen niet goed. (Volgens de norm)

Maar na 20 j of meer kennen bijna alle leraren elkaar wel en keuren dan ook wel eens dingen goed of zien het over 't hoofd, ivm met een zekere achtergrond. Ligt ook aan de vraagstelling en of het een wezenlijk onderdeel v/h antwoord is.

Daar komt ook nog bij dat je niet gaat zeuren over 0.1 pnt, is gewoon voordeel kandidaat enz. en een 2e corrector wil ook nog wel eens steekproefsgewijs nakijken, dus er zijn allerlei mogelijkheden.

Maar CITO en CEVO zijn, vlg mij verschillende organisaties. In dit geval moet je bij de CEVO zijn. Maar ook bij het ministerie van Onderwijs kun je exameneisen opvragen. Maar vast keukenzout schrijf je het beste met NaCl (s) en de rest zijn varianten erop en die kunnen fout gerekend worden.
LiA

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: notatie vast zout

mijn notatie is correct. of is NaCl(s) niet toegestaan?

[off topic]

Op mijn 1e mavo is dyslectie bij me vastgesteld. vervolgens ging ik naar een andere mavo (na me eerste jaar sloot me vestiging). daar zou ik opnieuw een toets en weet ik allemaal moeten doen om dan voor veel geld bijles te kunnen krijgen.

daar had ik geen zin in en fiets nu door het leven zonder een notificatie van dyslectie. Het leuke is dat op me HBO me docente/mentrix pas bij het lezen van me stageverslag vroeg van:"ben jij dyslecties?" Moet zeggen dat zo iets wel komisch was.

[off off topic]

vloeibaar keukenzout zal gewoon NaCll zijn. Voor zover ik geleerd heb zijn zouten (wanneer gesmolten) niet gescheiden in ionen.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 1.816

Re: notatie vast zout

Ik bedoelde je andere notatie: Na+ (s) + Cl-(s), of was ik daarin onduidelijk? En de fase mag in sub, maar hoeft niet, je mag het ook eronder/achter schrijven. Zelfs gewoon vast er achter/onder is okée.

De enige (norm)opmerking, die ik me herinner is, dat je niet stelselmatig alle fase aanduidingen mag negeren.

Maar Na+Cl-(l) is mijns inziens de beste notatie voor vloeibaar keukenzout, maar ik heb geen probleem met NaCl(l). Alleen geef je dan niet aan dat de stof elektriciteits-geleidend is. En minder geschoolde leerlingen weten niet altijd het verschil tussen gesmolten en opgelost.

Smelt in de hand en niet in de mond, is waarschijnlijk bedacht door zo'n persoon.

( Heb het effe omgedraaid, als anti-reclame)

En hoe veel problemen er zijn om met een handicap in het leven te staan, weet ik zelf ook maar al te goed. Het zou prettig zijn als dat beter geaccepteerd zou worden en niet nog meer drempels zou opwerpen, afgezien v/d extra moeite en kosten.

Aangezien er nog geen reactie was, kan ik het nog effe uitbreiden.

Ik kan dat wel de beste notatie vinden, maar dat is mijn mening. Het wordt natuurlijk lastiger bij de comlexe zouten, dan zit je ook weer met extra haakjes enz. dus uitgebreidere notaties.

Bovendien denk ik dat de meeste boeken het gebruiken als een overgang naar de ladingloze notatie en dat daardoor de verwarring kan ontstaan. Dus is NaCl(l) toch het beste en moet je de geleiding er maar bij denken.
LiA

Berichten: 1

Re: notatie vast zout

Wat wij hier gebruiken als notaties zijn de volgende:

NaCl(s) -> Vast NaCl

NaCl(l) -> Vloeibaar NaCl

NaCl(g) -> Gas NaCl

NaCl(aq) -> In waterige oplossing NaCl

Ik denk zelf da je bvb Na+(s) niet kan schrijven omdat deze ionen zich niet in de vaste fase bevinden. Als je specifiek een ion wil beschrijven kan je beter gebruik maken Na+(aq)

Berichten: 1.816

Re: notatie vast zout

Behalve je laatste notatie, is de rest okée.

Zeker op VMBO,MAVO en HAVO moet je opgelost zout met de losse ionen noteren.

Anders is het op examens zeker fout. (volgens de norm)

Dus NaCl(aq) is fout (voor een keukenzout opl.) en moet zijn Na+(aq) + CL-(aq).

Maar ben altijd benieuwd hoe een andere leraar daarover denkt, dus vraag maar eens erna en laat het weten.
LiA

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: notatie vast zout

Ik zou het als Cl- (aq) schrijven. Anders rekenen ze je af op de hoofdletter L :P

Berichten: 1.816

Re: notatie vast zout

Helemaal mee eens, verschrijving. Ik zal ook nooit eens een 10 halen.
LiA

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: notatie vast zout

hmm ik geef je een 7

die l is 2 punten aftrek en MAVO is nog een punt want die bestaat niet meer.

bovendien als ik je post zo lees zal op VWO die laatste notatie wel mogen :P

*rent snel weg en hoopt dat zijn eigen docenten dit niet lezen de komende 3 weken, dan mogen ze zeuren wat ze willen
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 1

Re: notatie vast zout

De notatie van de vaste stof keukenzout NaCl (en bij andere stoffen ook) is en niet Na+Cl-. Ik weet het niet zeker, maar deze notatie komt voor bij geleiding of elektronenoverdracht. Voor de oplossing van NaCl moet je zeggen Na+ (aq) + Cl- (aq). Dit geldt voor zover ook voor andere stoffen. :lol:

Berichten: 1

Re: notatie vast zout

In veel schoolboeken wordt een vast zout zowel met de ladingen van de afzonderlijke ionen genoteerd, bijv. Na+Cl-(s) als zonder ladingen bijv. NaCl(s). Moeten HAVO/VWO leerlingen op het CSE deze ladingen weglaten of is de notatie met ladingen ook goed?
Hai Bekkie,

HAVO lln mogen zonder meer de ladingen laten staan in een formule voor een zout.

VWO leerlingen hoef je als (eerste of tweede) corrector echt geen punt aftrek te geven als ze eens een keer een lading in een zoutformule laten staan.

De reden is simpel. Het is geen evidente fout. En CEVO heeft het ons niet verboden dit goed te rekenen.

Reageer