[scheikunde] Vetmolecuul Verbranding

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 35

[scheikunde] Vetmolecuul Verbranding

Wie kan me helpen met de vraag hoe een vetmolecuul wordt afgebroken tijdens de spijsvertering.

Wat ik al weet:

De reactievergelijking:

C15H26O6 + 3H2O ---> C3H8O3 + C4H8O2

C15H26O6 = Glyceryltributanoaat

3H2O = 3x een waterstof molecuul

C3H8O3 = Glycerol

C4H8O2 = butaanzuur

Mijn vraag is nu:

Is glyceryltributanoaat een vet? En is dat dan hetgene wat wordt verbrandt ?

En houd je dan dus Glycerol en Butaanzuur over?

Berichten: 35

Re: [scheikunde] Vetmolecuul Verbranding

Kan a.u.b iemand mij misschien helpen??? :cry:

Berichten: 448

Re: [scheikunde] Vetmolecuul Verbranding

Eerst heb je het over de spijsvertering en dan begin je over verbranding???

H2O = een molecule water en geen waterstof

Glyceryltributanoaat is inderdaad een vet (triglyceride).

Berichten: 35

Re: [scheikunde] Vetmolecuul Verbranding

Eerst heb je het over de spijsvertering en dan begin je over verbranding???
Ja ik bedoel vetverbranding tijdens de spijsvertering.

En je hebt idd gelijk over water stof het zijn idd watermoleculen.

Maar zijn die na de pijl de stoffen die je overhoud???

Berichten: 552

Re: [scheikunde] Vetmolecuul Verbranding

volgens mij is dit gewoon een hydrolysereactie, maar de reactievergelijking moet kloppend gemaakt worden.

Berichten: 35

Re: [scheikunde] Vetmolecuul Verbranding

volgens mij is dit gewoon een hydrolysereactie, maar de reactievergelijking moet kloppend gemaakt worden.
Ik heb een antwoordenboekje van mijn scheikunde leraar ( Legaal :P ) maar daar staat bij de verbranding in het lichaam deze reactievergelijking als antwoord....

Berichten: 448

Re: [scheikunde] Vetmolecuul Verbranding

In je darmen zal het triglyceride inderdaad afgebroken worden tot gycerol en butaanzuur. Deze stoffen worden dan door de microvilli geabsorbeerd en kunnen dan weer omgezet worden tot triglyceriden. Deze kunnen dan via de lymfecapillairen naar de lymfekanalen daarna naar de cisterna chyli dan naar de ductus thoracicus gaan. Deze mond uit waar de linker vena jugularis interna en de linker vena subclavia samenkomen. Nu zitten de triglyceriden in het bloed waarna ze openomen kunnen worden door lichaamscellen die deze triglyceriden weer afbreken tot glycerine en vetzuren. De vetzuren ondergaan dan beta-oxidatie met de vorming van acetyl-CoA en glycerol word ook gebruikt als energiebron. Let op de triglyceriden gaan niet vrij door het bloed maar worden omringt door een eiwit mantel. Op basis van deze mantel en de verhouding van vetten erin onderscheiden we LDL, HDL, VLDL, IDL, chylomicronen en apolipoproteïnes.

Het omzetten van de triglyceriden naar glycerol en vrije vetzuren is inderdaad een hydrolyse reactie meer bepaald een enzymatische hydrolyse. Het enzyme dat triglyceriden splitst is lipase.

Code: Selecteer alles

CH2-O-(C=O)-C3H7

|

CH-O-(C=O)-C3H7

|

CH2-O-(C=O)-C3H7

+ H2O --> CH2(OH)-CH(OH)-CH2OH + C3H7COOH
Nu nog stoechiometrisch in orde brengen.

Berichten: 35

Re: [scheikunde] Vetmolecuul Verbranding

In je darmen zal het triglyceride inderdaad afgebroken worden tot gycerol en butaanzuur. Deze stoffen worden dan door de microvilli geabsorbeerd en kunnen dan weer omgezet worden tot triglyceriden. Deze kunnen dan via de lymfecapillairen naar de lymfekanalen daarna naar de cisterna chyli dan naar de ductus thoracicus gaan. Deze mond uit waar de linker vena jugularis interna en de linker vena subclavia samenkomen. Nu zitten de triglyceriden in het bloed waarna ze openomen kunnen worden door lichaamscellen die deze triglyceriden weer afbreken tot glycerine en vetzuren. De vetzuren ondergaan dan beta-oxidatie met de vorming van acetyl-CoA en glycerol word ook gebruikt als energiebron. Let op de triglyceriden gaan niet vrij door het bloed maar worden omringt door een eiwit mantel. Op basis van deze mantel en de verhouding van vetten erin onderscheiden we LDL, HDL, VLDL, IDL, chylomicronen en apolipoproteïnes.
Oke bedankt , ik snap het nu!

Er geldt dus bij zo'n vertering:

Een vet + water ---> Glycerol + Butaanzuur?

Berichten: 448

Re: [scheikunde] Vetmolecuul Verbranding

SuperwiseMan schreef: Oke bedankt , ik snap het nu!

Er geldt dus bij zo'n vertering:

Een vet + water ---> Glycerol + Butaanzuur?
Enkel als je triglyceride gebonden is met 3 butaanzuren. In plaats van butaanzuur kun je ook stearinezuur, oliezuur, palmitinezuur, linolzuur,... aan de glycerol binden. Een vet kan trouwens ook een diglyceride of een monoglyceride zijn waar respectievelijk 2 of 1 vetzuur aan de glycerol gebonden is. Een vet heeft een ester functionele groep, deze kan gehydrolyseerd worden. Maar let op, water alleen zal dit nooit doen. Je moet ofwel een base, zuur of een enzyme (lipase) toevoegen. De basische hydrolyse van een vet staat ook bekend als verzeping.

Berichten: 35

Re: [scheikunde] Vetmolecuul Verbranding

scientist 1 schreef:
SuperwiseMan schreef: Oke bedankt , ik snap het nu!

Er geldt dus bij zo'n vertering:

Een vet + water ---> Glycerol + Butaanzuur?
Enkel als je triglyceride gebonden is met 3 butaanzuren. In plaats van butaanzuur kun je ook stearinezuur, oliezuur, palmitinezuur, linolzuur,... aan de glycerol binden. Een vet kan trouwens ook een diglyceride of een monoglyceride zijn waar respectievelijk 2 of 1 vetzuur aan de glycerol gebonden is. Een vet heeft een ester functionele groep, deze kan gehydrolyseerd worden. Maar let op, water alleen zal dit nooit doen. Je moet ofwel een base, zuur of een enzyme (lipase) toevoegen. De basische hydrolyse van een vet staat ook bekend als verzeping.
Okee dat snap ik , maar hoe weet je dan met welk zuur je triglyceride gebonden is?

Berichten: 552

Re: [scheikunde] Vetmolecuul Verbranding

uit de naam van je stof

Berichten: 448

Re: [scheikunde] Vetmolecuul Verbranding

Okee dat snap ik , maar hoe weet je dan met welk zuur je triglyceride gebonden is?
Dat staat in de opgave. Je krijgt toch de formule van het vet.

Berichten: 35

Re: [scheikunde] Vetmolecuul Verbranding

SuperwiseMan schreef: Okee dat snap ik , maar hoe weet je dan met welk zuur je triglyceride gebonden is?
Dat staat in de opgave. Je krijgt toch de formule van het vet.
Stel ik heb dus C15H26O6

Hoeweet ik dan aan welk zuur ik hem moet koppelen?

Aan de uitgang van de naam?

Dus Glyceryltributanoaat is dus een oleaat?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: [scheikunde] Vetmolecuul Verbranding

vetzuren noteren we niet als C15H26O6

zo snappen we er niets van. dan of de structuurformule of het uitsplitsen in glycerol en de 3 vetzuren.

In de vet wereld kijken we meestal naar noteringen van de koolstof en waterstof atomen. dan lees ik bij jou een onverzadigde mystinezuur. of een palmitine zuur die dan later een COO binding zou moeten hebben.

C15H26O6weet ik niks van te maken.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Vetmolecuul Verbranding

Dat is nog altijd het butaanzuur van meneer. En je ziet toch duidelijk butaan in de naam staan? Nou, dat is dan dus butaanzuur. Je kunt zelfs een combinatie maken: glycerolmonopalmitaatdisteraat. Ik weet alleen niet hoe je nu de plaats aanduidt met die naamgeving, maat het moge duidelijk zijn dat ik spreek over glycerol met 1x palmitinezuur en 2x sterainezuur.

Reageer