bereiding van lachgas

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 17

bereiding van lachgas

Ik wil alle manier weten hoe je lachgas maakt. Want ik weet maar 1 en het blijkt dat deze reactie niet aflopend is en dat er kans is op verontreiniging.

NH4NO3 ----> N2O + H2O met ijzerpoeder als catalysator

De verontreining is NO2, NH3 en NH4NO3

Ik wil dus een manier hebben om zo zuiver mogelijk N2O te bereiden.

Berichten: 448

Re: bereiding van lachgas

Waarom heb je lachgas nodig?

Berichten: 840

Re: bereiding van lachgas

Ik maak lachgas als volgt:

Maak een geconcentreerde oplossing van ureum in 1,5 volume-deel geconcentreerd zwavelzuur.

Voeg 1 volume-deel geconcentreerd salpeterzuur toe. Verwarm nu tot 70-80C (niet boven de 90-100C!!!, anders NOx-verontreiniging), met schudden. Op een gegeven moment gaat het hevig bubbelen, en dit gaat zo wel even door.

Het CO2 is te scheiden door het bubbelen door sterk alkalische oplossingen. Neem niet te veel van deze oplossing, N2O is redelijk oplosbaar in water.

Een andere manier is het verhitten van aminosulfonzuur in aanwezigheid van salpeterzuur. Ik gebruik deze methode echter niet, er zijn namelijk verontreinigingen van NOx.

Een andere, dure manier om N2O te krijgen is de reactie tussen een hydroxylammonium-zout (zoals NH2OH.HCl) met een nitriet, zoals natriumnitriet.

NH3OH+ + NO2- --> N2O + 2 H2O

Berichten: 3.145

Re: bereiding van lachgas

En een andere nog veel gemakkelijker manier is om het gewoon te kopen :P .

http://www.slagroompatronen.nl/

Omgerekend per ampul (die ca. 4 liter puur gas geeft) nog geen 40 cent.

Tenzij het je gaat om de academische uitdaging om het eens te maken is kopen toch wel de aangewezen weg voor zo'n goedkoop en eenvoudig te verkrijgen stofje.

Echt heel interessant is het gas niet. Het ondersteunt de verbranding en met sommige stoffen kun je wel leuke proeven doen, maar er is eigenlijk maar 1 reactie die echt bijzonder is en dat is die met CS2. Helaas is die laatste stof niet eenvoudig te verkrijgen voor de particulier.

Als je het gas wilt gebruiken voor inhaleren, wees dan absoluut zeker dat je geen rommel met NO of NO2 inademt. Dat is LEVENSGEVAARLIJK.

Berichten: 840

Re: bereiding van lachgas

Hoe kun je dat N2O er op een gecontroleerde manier uit krijgen?

Berichten: 541

Re: bereiding van lachgas

via een spuitbus en dan in een ballon blazen. Als het voor inademen is niet je mond aan het spuitstuk zetten maar aan de ballon. (erg koud)

Berichten: 3.145

Re: bereiding van lachgas

Hoe kun je dat N2O er op een gecontroleerde manier uit krijgen?
Op mijn website staat die proef met N2O en CS2. Daarin staat perfect beschreven hoe dat werkt met dat N2O. Met een slagroomspuit, die ik voor EUR 30 heb gekocht. Die spuit is een eenmalige aanschaf.

En inderdaad, NOOIT rechtstreeks gas uit een ampul in je mond spuiten, dat spul wordt ijzig koud, zelfs zo'n grote slagroomspuit wordt ijskoud als je zo'n ampul ineens ontlaadt in de spuit. Direct inademen vanuit de ampul kan levensbedreigend zijn!

Berichten: 17

Re: bereiding van lachgas

Het is voor mijn eindejaarswerk. Ik ga over N2O (lachgas) doen en het lijkt voor mij in het begin een leuk proef maar wanneer ik het deed kwam er een zeer groot hoeveelheid NO2 vrij die dan in N2O4 vormde en er was zelfs nog NH4NO3 die niet weg reageerde, maar ik wil ook nog meer te weten te komen over N2O zelf. Zoals voor wat wordt het gebruikt de oplosbaarheid in water de splitsing van lachgas en de hoeveelheid energie die vrij komt. eigenlijk wilk als weten over lachgas

Berichten: 17

Re: bereiding van lachgas

is lachgas een drugs?!? Want op wikipedia staat er niets op dat N2O een drugs is 8-[

Berichten: 3.145

Re: bereiding van lachgas

Ik zou het niet echt een vorm van drugs willen noemen, maar het wordt wel voor recreatieve doeleinden gebruikt. Je ademt dan wat gas in en dat geeft een kortstondige roes. Het is echter een dusdanig zwak middel dat het niet echt onder de aandacht valt van justitie en de overheid. De gezondheidseffecten zijn ook minimaal (als ze er al zijn). Het grootste risico is inademen van superkoud gas of het op idiote manieren inademen, zoals een plastic zak vullen met het gas en dan je stomme kop er in steken. Als je dan buiten bewustzijn raakt, dan stik je, niet door het gas, maar simpelweg vanwege die plastic zak. Als je het inademt moet je altijd zorgen dat je ademhaling vrij is van obstakels en dat je naast het gas ook voldoende zuurstof inademt (nogal wiedes lijkt mij, maar helaas zijn er altijd stommerikken die zo nodig een heftiger effect willen).

Berichten: 448

Re: bereiding van lachgas

Je moet opletten voor hypoxie. Verder verorzaakt het een gebrek aan vitamine B12 en foliumzuur als je het langdurig gebruikt. Daardoor kun je homocysteïnemie krijgen, wat hart- en vaatziekten kan veroorzaken. Verder inhibeert N2O ook methionine synthase wat het risico op homocystïnemie nog vergroot. Het kan ook vanuit je bloed diffunderen en zich ophopen in je middenoor met mogelijk permanent gehoorverlies. Er dient opgemerkt te worden dat ik hier spreek over mensen die hoge dosissen gebruiken. Op de website staat er dat er iemand was die 200 ampullen N2O per dag gebruikte. 8-[

Bron: http://www.justsayn2o.com/nitrous.dangers.html

Berichten: 17

Re: bereiding van lachgas

ha k dus mijn topic is dus niet tegen de algemene regels :D

Berichten: 17

Re: bereiding van lachgas

Weet iemand hoe goed lachgas oplosbaar is in water?


Berichten: 3.145

Re: bereiding van lachgas

[...]Op de website staat er dat er iemand was die 200 ampullen N2O per dag gebruikte. 8-[
:lol: 200 ampullen per dag :P .

Ik denk dat als je een keer zo'n ampul gebruikt (eentje en dan niet iedere week, maar slechts incidenteel) je er niks van krijgt. Of het nou zoveel plezier geeft, dat is de andere kant, maar dat laat ik maar aan de heren en dames die er wel eens wat van gebruikt hebben.

Reageer