Mijn microscoop (en ik)

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Berichten: 14

Mijn microscoop (en ik)

Hallo, ik ben Matthijs. Mijn nickname is QAFS. Ik ben 13 jaar oud. Mijn andere hobby is K'nex, mijn website daarvan is [reclame is niet toegestaan]. Ik ben op dit forum gekomen omdat het interresant is en omdat ik een microscoop voor mijn verjaardag heb gekregen, en ik kan jullie om tips vragen. Dit is mijn microscoop:

Afbeelding

Het maximale dat hij kan inzoomen is 600x.

Hier zijn mijn vragen:

1. Wat is leuk om te onderzoeken? Iets wat altijd bij de hand is.

2. Zijn er speciaal zaken, want ik heb nog geen preparatieset.

3. Hoe kom ik aan eosine?

Bij de microscoop zaten ook 2 voorwerpglaasjes. Eentje met een kikkerdarm :roll: en een doorgesneden stengel. Ik heb 3 fotos:

De kikkerdarm

Afbeelding

Een zaadje van een oranje heideplant

Afbeelding

De dwarsdoorsnede van een stengel

Afbeelding

Groetjes Matthijs

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Mijn microscoop (en ik)

leuk om te onderzoeken (leuk is relatief):

wangslijmvlies

schimmel van beschimmeld brood oid.

monstername van een vaatdoekje (je schrikt je rot)

Het enige dat je nodig hebt om een preparatie te maken (behalve object en voorwerpglaasjes) zijn een scheermesje, pincet en een naald. (meer dingen heb je niet persé nodig)

eosine is bij www.hekserij.nl te bestellen. op deze link vind je ook gelijk het artikelnummer.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Mijn microscoop (en ik)

Mooie fotootjes, Matthijs. Zelf gemaakt?

Wat ook heel mooi is om te bekijken: stuifmeel. Elke plant heeft weer andere vormen en groottes, de schitterendste vormen kun je er vinden.

Je kunt ook eens een druppeltje water met keukenzout of suiker of soda e.d. laten opdrogen op je voorwerpglaasje: kunnen hele mooie kristallen uit groeien.

Of (delen van) insecten.

Of, een beetje eng misschien, een beetje stof uit je (nog warme) bed. Wel snel kijken, met een beetje pech ben je die enge beestjes gauw kwijt.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 740

Re: Mijn microscoop (en ik)

Eosine vind je bij de apotheek

wat is het leukste om te zien?

Mosbeertjes! http://nl.wikipedia.org/wiki/Tardigrada

waar? neem mos uit je dakgoot en je vindt er wel een paar. Preparaten maken is wel moeilijk. Wat heb je nodig? Glycerine (ook bij apotheek?) een glasplaatje, kaarsvet en een dek glaasje. oh ja ook een metalen buisje ongeveer 1-1.5 cm in doorsnede

Wat doe je?

je neemt dat buisje en verwarmt het, dan duw je het in het kaarsvet en duw dan zachtjes die uiteinde op het draagglasje.

Dan heb je een cirkeltje kaarsvet.

in dat cirkeltje kan je een beetje glycerine doen en bv je mosbeertje.

je legt dan je dekglaasje op dat druppeltje (niet te veel) glycerine met mosbeertje in een cirkeltje vet.

je draagglasje verwarmje dan lichtjes zodat het cirkeltje kaarsvet smelt en je preparaat afsluit.

Gebruikersavatar
Berichten: 116

Re: Mijn microscoop (en ik)

Een ui bestaat uit hele dunne cellaagjes die op elkaar gestapeld zijn tot een bol. Als je een ring van een ui afsnijdt dan kun je die laagjes met veel geduld afpellen. Deze dunne vliesjes (1 cellaag) plakken ook nog eens makkelijk op een objectglaasje. Succes.
BioLog.nl Life Sciences and BioNews

Berichten: 31

Re: Mijn microscoop (en ik)

als je monsters neemt is het soms wel handig om zeer doorzichtige plakband te gebruiken (zoals uit je bed!) simpelweg de plakband op je bed (ofzo) duwen en je hebt je staal, het voordeel:de beestjes lopen niet weg ...

het nadeel, de beestjes gaan ook nooit meer KUNNEN weglopen...

als je belichting met een lampje hebt (dus langs boven ofzo) kan je natuurlijk wel andere plakband gebruiken. misschien verschillende kleuren proberen om verschillende contrasten te krijgen?

Re: Mijn microscoop (en ik)

Prachtige hobby Matthijs!Wat je echter nog tekort hebt op je microscoop is een kruistafel.Het is zeer onhandig en moeilijk om iets goed in beeld te krijgen als je de glasplaatjes moet verplaatsen met je hand.Verder ziet het er een deugdelijk toestel uit.Op marktplaats.nl onder fotografie en microscopen vind je wel iets.Bij een zekere Bob uit Arnhem heb ik al meermaals zaken besteld aan schappelijke prijzen.Als het weer eens goed lente is en het water uit de sloot wat warmer is,heb je daar een goeie bron voor je onderzoek.Neem een trechter en een koffiefilter en giet daar een paar liter slootwater door.Met wat op de filter achter blijft ben je uren zoet.Probeer dan vooral er achter te komen wat de naam is van de kleine wezens die je ziet.Dan ben je een echte bioloog.Vergrotingen van zo'n 40x tot 100x zijn meer dan genoeg.Bovendien twijfel ik er aan dat de vergroting van 600x nog scherp genoeg is.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.010

Re: Mijn microscoop (en ik)

hopende dit draadje toch levend te houden,hier een bescheiden bijdrage van mij

dit is doodgewoon noordzeezand tussen twee polar filters

Afbeelding

en voor de lol eentje van het dunne vlies van ui :roll:

Afbeelding

als laatste eentje van een van mijn scopes

Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 21

Re: Mijn microscoop (en ik)

Waar kopen jullie, jullie microscopen ? Ik wil een Zeiss voor een goede prijs. Hebben jullie tips suggesties opmerkingen ? graag
No, no, you're not thinking; you're just being logical.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: Mijn microscoop (en ik)

Zo, leuke tools SW!! Ik heb er zelf net zo eentje als de ts, ik hoopte bij de laatste uitverkoop van m'n oude MBO opleiding een mooie microscoop te kopen, maar dat is helaas niet gelukt. Er gingen 12 weg, en de kopers waren allang bekend, helaas :roll:

Vraagje: hoe maken jullie die foto's? Gewoon de lens op je oculair drukken en klikken maar?
Appareo decet nihil munditia?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: Mijn microscoop (en ik)

Mijn broertje heeft er ook eentje . Daar zit een speciale camera daarvoor bij. die je eroverheen schuift.

Re: Mijn microscoop (en ik)

Niels,een splinternieuwe standaard Zeiss binoculair kost 495 EU.Een toestel,van hoge kwaliteit, waar je normaal een leven lang plezier aan hebt.Te koop bij Fotoabro en anderen.Zo weet je meteen wat een tweedehands standaard Zeiss omtrent mag kosten.Koop vooral geen rommel.Die dozen met "microscoop" en veel tangetjes en potjes behoren in de speelgoedwinkel of beter nog in de vuilbak.Een microscoop van een goed merk kun je steeds uitbreiden en reserve stukken zijn steeds te vinden.Een pover toestel betekend het einde van een mooie bezigheid.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.010

Re: Mijn microscoop (en ik)

Vraagje: hoe maken jullie die foto's? Gewoon de lens op je oculair drukken en klikken maar?
Zoals Antoon zei wordt het doorgaans gedaan,mijn foto's zijn met de camera gewoor door het oculair gedaan.

Gebruikersavatar
Berichten: 190

Re: Mijn microscoop (en ik)

Zoals al gezegd kan je makkelijk het vliesje van een ajuin bekijken (leg het in een druppel water)

Op dezelfde manier kan je een vliesje van prei afpellen,

of zelfs van een slablad => mooie puzzelvormige celletjes

Ook mooi om te zien is de beharing op sommige planten.

Je neemt een behaard blad, met een mesje schraap je over de haartjes,

die leg je op je draagglaasje, zo heb je veel verschillende vormen van haartjes

Nog een mogelijkheid: met een stukje aardappel op je draagglaasje duwen,

en daarna er een druppeltje water op leggen.

Zo vind je zetmeelkorrels terug, met mooie groeiringen

Re: Mijn microscoop (en ik)

In mijn bericht van 24/01/06 staat een grote fout.Het woord telegrafie moet vervangen worden door fotografie.Onder fotografie vind je natuurlijk alles wat te maken heeft met optiek.

edit mod Wouter_Masselink: is aangepast

Reageer