[scheikunde] Uitzetting van chloroform

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 85

[scheikunde] Uitzetting van chloroform

Ik moet voor school de volgende vraag beantwoorden:

Je bent uitgegaan van de massa van 25 mL chloroform, en de inhoud van de opstelling was 120 mL. De temperatuur is overal gelijk aan 60,98 graden celcius. Hoeveel gram chloroform damp was er in de opstelling aanwezig?

Kan ik dit ook berekenen met de uitzettingscoefficient, die van chloroform is 1,3 * 10-3 K-1

alvast bedankt!

Berichten: 552

Re: [scheikunde] Uitzetting van chloroform

volgens mij geldt die uitzettingscoëfficiënt enkel voor vaste materialen...

Berichten: 85

Re: [scheikunde] Uitzetting van chloroform

Oke bedankt dan ga ik naar iets anders opzoek!

:)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] Uitzetting van chloroform

volgens mij geldt die uitzettingscoëfficiënt enkel voor vaste materialen...
Een uitzettingscoëfficient bestaat voor vaste en vloeibare fasen. In het laatste geval is het vaak uitgedrukt als verandering van het volume met de temperatuur.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] Uitzetting van chloroform

Deze opgave staat waarschijnlijk in het hoofdstuk dat de ideale gaswet beschrijft. Misschien kun je daar iets mee.

Berichten: 552

Re: [scheikunde] Uitzetting van chloroform

Don Carbazone schreef: volgens mij geldt die uitzettingscoëfficiënt enkel voor vaste materialen...
Een uitzettingscoëfficient bestaat voor vaste en vloeibare fasen. In het laatste geval is het vaak uitgedrukt als verandering van het volume met de temperatuur.
ja, dat klinkt logischer. Een lengte van een vloeistof die gaat uitzetten is nogal absurd niet? Uiteindelijk zal volume-uitzetting van een vloeistof in een balkvormig recipiënt wel neerkomen op de verandering in lengte-richting, aangezien hij in de breedte niet kan uitzetten. Maar toch, laten we het bij volume-uitzetting houden :)

Reageer