Springen naar inhoud

gevolgen op stabiliteit van veel zout in emulsie

• Log in om te kunnen reageren

muziekfreaky

muziekfreaky

• 0 - 25 berichten
  • 13 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 juni 2008 - 21:43

wie kan mij helpen,

enterale voeding is een drinkbaar product in de vorm van een water in olie emulsie en wordt gestabiliseerd door lecithine en caseinaat, daarnaast zitten er vetzuren, aminozuren, calcium- en natriumionen in. de pH is 6.3.

vraag 1
wie weet hoe het komt dat viscositeit na een week is toegenomen? er zit volgens mij geen verdikkingsmiddel in waardoor het kan na dikken of heb ik het verkeerd?

vraag 2
als er te veel zout in het product terecht gekomen. wat voor invloed heeft dit op de stabiliteit?????

bedankt alvast [!]

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

*_gast_Gerard_*

• Gast

Geplaatst op 03 juni 2008 - 21:49

Een mooie link voor vraag 1
http://www.food-info...ondevoeding.htm

Veranderd door Gerard, 03 juni 2008 - 21:49

ArcherBarry

ArcherBarry

• >1k berichten
  • 3332 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 03 juni 2008 - 22:26

Muziekfreaky

dat zondevoeding een water in olie emulsie is lijk mij onwaarscheinlijk. Je hebt voor je continue fase (in jou voorbeeld de olie) minimaal 15% nodig. (15 massa % van de 2 fases).
Voegen julie koolhydraten toe?
Blijft de pH stabiel in de tijd of veranderd die?
zitten er free fatty acids in (FFA)?

heb je de viscositeit bij 20oC gemeten bij vers spul en dat van een 7 a 10 dagen oud? zo ja wat zijn de waardes?

Als je veel vrije vetzuren heb en losse calcium ionen krijg je het slecht oplosbare kalkzeep. Dit samen met het denatureren van eiwitten tijdens de sterilisatie (ik verwacht dat de kern bij jullie >2,4 minuten op 121oC moet zitten en waarscheinlijk wel 3 tot 4 minuten.

Gaat de sondevoeding door een homogenisator?
Een mogelijk probleem lijkt mij dat de vetbolletjes (het moet wel een olie in water emulsie zijn lijkt mij) te groot zijn en problemen kunnen geven doordat ze een grotere opwaardse kracht hebben, opromen en de continue fase het op zo¬īn mannier lastig maken dat de viscositeit omhoog gaat.

Natrium chloride kan in zeer grote hoeveelheden de stabiliteit beinvloeden. Dit komt doordat NaCl het water wilt hebben door de hoge polairteit. Dit speelt op niveaus van Ī 5% oplossing en hoger. Ik vermoed niet dat, dat het verhaal is bij jou situatie.

Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.

Pas op! Chocolade kan je kleding laten krimpen!

muziekfreaky

muziekfreaky

• 0 - 25 berichten
  • 13 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 juni 2008 - 08:43

het is een oplossing van 15% olie. er zitten geen koolhydraten bij.

het gaat hier niet om een opdracht die in niet de praktijk is uitgevoerd maar die theoretische beantwoord moet worden. of de voeding door een homogenisatog gaat durf ik dus niet te zeggen.
daarnaast heb ik geen visco's waarden tot mij beschikking

ArcherBarry

ArcherBarry

• >1k berichten
  • 3332 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 04 juni 2008 - 08:54

weet je de percentage lecithine dat wordt toegevoegd?

Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.

Pas op! Chocolade kan je kleding laten krimpen!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures