[scheikunde] Vragen over Diffusie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 61

[scheikunde] Vragen over Diffusie

Hallo, ik heb een vraag over diffusie DV.

Ik heb een som, maar kom er niet uit. Iemand idee hoe ik het op komt?

Een geconcentreerde suiker opl. wordt in een cilinder geschonken (Diameter 5 cm)

De oplossing bestaat uit 10g suiker in 5,0 ml water.

Voort wordt er 1 Liter water op de geconcentreerde suikerlaag geschonken zonder dat die verstoord wordt.

(De gravitatie effecten kan je verwaarlozen, concentreer op het diffusie proces)

Vind de concentratie suiker op 5 cm boven het gransvlak geconcentreerde suikerlaag en water na 10s

Het antwoord moest ongeveer 0 zijn, maar hoe bereken ik deze? Want als ik met 1e wet van fick neem, heb ik 2 onbekende (J en D), en bij 2e wet van FIck weet ik niet hoe ik met 2 potentiële differentiaal vergelijking moet werken.

Iemand mij kan uitleggen hoe ik moet oplossen?

Berichten: 1.379

Re: [scheikunde] Vragen over Diffusie

Er ontstaan dus twee tijdafhankelijke concentratieprofielen. Zowel in de onderste als in de bovenste vloeistof. Als je daar een schets van maakt kun je zien welke randvoorwaarden er zijn voor het oplossen van beide differentiaalvergelijkingen Fick-1 en Fick-2. De profielen bij t is nul en t is oneindig ken je. Verder is bij elke t de ingaande flux boven gelijk aan de uitgaande flux onder. Ik denk echter dat je de oplossingen ook wel in een boek zult kunnen vinden.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Berichten: 61

Re: [scheikunde] Vragen over Diffusie

Ik heb het aan mijn docent gevraagd. Het bleek dat hij niet de concentratie van T wil weten, maar de limiet. Dus hierdoor kan ik enkele variabelen verwaarlozen.

Het is dus opgelost, toch bedankt!

Reageer