Inductief en Resonantie effect

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 5

Inductief en Resonantie effect

Ik zit met een complex probleem.

Ik moet voor organische chemie moleculen kunnen rangschikken volgens stijdende pKa-waarden (zonder dat deze gegeven zijn).

Maar nu zit ik met een aantal vragen.

- Hoe weet je wanneer je inductieve electronendonor (duwer) hebt, of een e-acceptor (zuiger)

- Wat is het verschil tussen mesomere (of resonantie) donor en acceptor?

- En hoe kan je dan zien welke structuur het meeste zuur is?

Help me uit de nood alsjeblieft, ik geraak er maar niet uit.

Berichten: 677

Re: Inductief en Resonantie effect

Deze vragen omvatten een groot stuk van elk boek over organische chemie!

Raadpleeg allereerst je cursus of handboek.

Kort samengevat heb je een elektronzuiger op een molecule waneer er een atoom gebonden is met een grotere elektronegativiteit.

Voorbeeld: chloorazijnzuur tov azijnzuur; chloorazijnzuur heeft een kleinere pKa owv het elektronzuigend effect van chloor

Elektronduwer: iets met lagere elektronegativiteit, typisch voorbeeld is een alkylgroep.

(CH3)3CCOOH heeft een grotere pKa owv het +I effect van de tert. butylgroep^

Mesomere donors zijn atomen die een vrij elektron paar hebben dat geconjugeerd is met de rest van het molecule

Voorbeeld: fenol

mesomere acceptor is een atoom (of atoomgroep) die en nvrij elektronpaar kan opnemen, en waarbij er ook conjugering is met de rest van het molecule.

voorbeeld de nitrogroep in nitrobenzeen

Dit in detail uitleggen vraagt wel een paar uur, vrees ik. Zoek misschien iemand die je wat meer uitleg kan geven.

Berichten: 5

Re: Inductief en Resonantie effect

Oke toch heel erg bedankt,

ik denk dat ik door deze korte uitleg al een klein beetje ben geholpen, want in mijn cursus is het heel slecht uitgelegd en kon er niets van maken..

Reageer