[scheikunde] Stoichiometrie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 13

[scheikunde] Stoichiometrie

Hey,

Ik heb morgen examen chemie en ben momenteel aan het studeren. Ik zit nu vast bij stoichometrie...

Ik snap de oefeningen wel maar weet niet hoe ze aan het aantal mol komen. Een opgave was bijvoorbeeld:

"We berekenen hoeveel gram natriumazide nodig is om bij de ontleding van natriumazide 60 liter distikstof (n.o .. normale omstandigheden) vrij te stellen" ..

Nu staat er NaN3 en daaronder 2 mol .. hoe weet je nu hoeveel mol die natriumazide is als je geen massa en molaire massa hebt (of concentratie).

Ik kan er echt niet aan uit. Zou iemand me even kunnen uitleggen hoe ze aan die mol komen?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Stoichiometrie

Ze weten de molecuulformule van natriumazide, die is zoals je zegt NaN3. Vanuit daar kun je een molmassa berekenen, die is 65 g/mol. Als men dus 2 mol wil hebben, dient men 2 * 65 = 130 gram in te wegen.

En in geval van deze som moet je terugrekenen: uit 1 mol natriumazide vormt 1 mol stikstof. 60 l stikstof komt overeen met (ideale gaswet) 60 l / 24,4 l/mol = 2,5 mol stikstof en er is dus ook 2,5 mol natriumazide nodig.

In de praktijk is het zo dat je een x aantal gram product wil. Als je de molecuulformule van dat product weet, kun je het aantal mol product uitrekenen dat je wil hebben, en dan via stoichiometrie berekenen hoeveel mol van je uitgangsstoffen je moet hebben. Die reken je weer om met de molmassa van die stoffen om naar een aanal gram, en eventueel met de dichtheid naar een aantal ml.

Berichten: 13

Re: [scheikunde] Stoichiometrie

Bedankt! Ik snap het, nu de oefeningen hermaken. :-)

Thanks!

Reageer