Springen naar inhoud

titanium hydroxide

• Log in om te kunnen reageren

Scherp

Scherp

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 juni 2008 - 09:13

Hallo, ik ben een absolute leek op dit gebied, en hoop dat iemand mij zou kunnen helpen.
Mijn vraag is: wij gebruiken als servicetechnici voor printers een poeder en op de verpakking staat: this part contains titanium hydroxide. Daar zat volgens een service bulletin van de fabrikant voorheen 9% titanium dioxyde in, maar de fabrikant heeft dat eruit gehaald. Het zou namelijk kankerverwekkend kunnen zijn. De IARC classificatie was group 3, maar is door IARC gewijzigd naar group 2A. Het is geruststellend dat de dioxyde eruit is gehaald, maar hoe zit het eigenlijk met de stof titanium hydroxine zelf? Ik kan daar niets over vinden, en wij zijn toch wel een beetje ongerust.

Alvast bedankt voor uw reaktie (graag -ik ben nu eenmaal een leek- niet al te diepgaand).
Met vriendelijke groeten,
Gerard

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Echtepino

Echtepino

• >250 berichten
  • 794 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 juni 2008 - 09:47

Titaanhydroxide is niets anders dan gehydrateerd titaandioxide. De ene stof gaat makkelijk in de andere over en vice versa.
Edit: OK, misschien iets meer Jip en Janneke-taal: titaandioxide plus water geeft titaanhydroxide. Als het water weer 'verdampt' heb je gewoon titaandioxide.
Qua veiligheid denk ik dus dat het niet veel uitmaakt met welke stof je begint.

Edit2: het 'gevaar' van deze stof zit hem in de fijne verdeling en dat het in je longen kan aanzetten tot kanker. Dat heb je overigens bij bijna iedere stof die als vaste stof in kleine deeltjes in je longen kan komen. Dus als servicemonteur: goed ventileren en ramen open.

Veranderd door Echtepino, 06 juni 2008 - 10:30

Scherp

Scherp

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 juni 2008 - 12:14

Hallo Echtepino, bedankt voor uw snelle respons.
Ik wil u graag toch nog vragen om onderstaande instructie van de fabrikant te lezen.
Naar aanleiding van uw antwoord lijkt het mij dat de fabrikant een raar verhaal vertelt, namelijk (zie de laatste regel) dat er nu gebruik wordt gemaakt van titanium hydroxine waar geen titanium dioxide in zit.
En dat slaat dan nergens op, lijkt mij. Kunt u mij verder op weg helpen?
Alvast bedankt als u de moeite zou willen nemen om ook deze vraag te beantwoorden.

Titanium hydroxine has been set as a starting powder in the service parts. IARC has changed the carcinogenic risk classification of titanium dioxide, which is contained approximately 9% in the titanium hydroxine, from Group 3 and classified it into Group 2B.

With the IARC"s carcinogenic risk classification change of the titanium dioxine from Group 3 to Group @B, we have eliminated the use of the titanium hydroxine that contains approximately 9% titanium dioxine and use titanium hydroxine that does not contain the titanium dioxide.

Thionyl

Thionyl

• >1k berichten
  • 1595 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 juni 2008 - 12:15

Met goed ventileren en ramen open, loop je misschien toch de kans dat je het inademt. Nog afgezien van het feit, dat je niet altijd kunt ventileren.

Ik zou een stofmasker willen adviseren, lijkt me de simpelste manier.

Overigens zit de stof Titaniumdioxyde in bijna alle witte verven, alleen dan stuift het natuurlijk niet.

Zou ook best wel wat info willen waarom dat poeder gebruikt wordt bij printers.
In witte inktpatronen misschien??

Echtepino

Echtepino

• >250 berichten
  • 794 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 juni 2008 - 12:30

O neen? En als je die verflagen dan gaat schuren?
Waar zit dat spul tegenwoordig niet in?
Ik vind die gevaren nogal overschat.
Als je met dat spul rond gaat strooien is een stofmasker wel handig maar dat zou ik ook doen met zand en met zaagsel om maar even wat te noemen. (En zeker toner als je met printers werkt)
Titaanhydroxide kan ik niet vinden in Veiligheidsbladen.

Het lijkt mij gewoon een handig trucje om de classificatie wat gunstiger te krijgen

Marjanne

Marjanne

• >1k berichten
  • 4771 berichten
  • VIP

Geplaatst op 06 juni 2008 - 13:37

Wat dacht je van medicijnen? Mijn partner heeft toevallig net een antibioticakuur en daar zit E171 (titaandioxide) in.
Poedersuiker, zie ik op de verpakking.
Vitafit, een of ander yoghurtdrankje, bevat E171, staat op de verpakking.

Veranderd door Marjanne, 06 juni 2008 - 13:38

Thionyl

Thionyl

• >1k berichten
  • 1595 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 juni 2008 - 14:10

Nat schuren, lijkt me daarvoor een oplossing. Maar stoffige materialen wil ik gewoon niet of zo min mogelijk inademen, dus neem ik een stofmasker, als ik dat nodig vind.
Hoewel, moet je dat ook al gaan dragen als je een stuk papier verscheurd? want daar zit het ook in.
Denk dat het allemaal wel meevalt, het spul is overal en nog nooit echt over problemen ermee gehoord.
Maar voorzichtig zijn kan niet schaden.

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 juni 2008 - 20:22

Het probleem is dus niet het titaandioxide of hydroxide, maar de vorm van het materiaal. Het zelfde risico bestaat voor fijn stof van quartz (heel fijn zand) en allerlei andere onoplosbare poeders. Deze deeltjes gaan in je longen zitten en kunnen daar allerlei ellende veroorzaken. Het heeft dus weinig met de chemie van zo'n stof te maken (zowel titaandioxide als zand zijn niet giftig), maar wel met de vorm.

Daarom moet je met werkzaamheden waarbij fijn stof in de lucht kan komen ook beslist een stofmasker dragen, vooral als je dat werk regelmatig en vaak doet.

Fijn stof van zand, titaandioxide of keramiek is ook alleen maar gevaarlijk bij inademing. Als jij een hap van dat materiaal zou binnen krijgen in je mond en zou doorslikken gebeurt er niks, het gaat via je maag/darm kanaal onveranderd je lichaam weer uit, het reageert nergens mee.

jmp

jmp

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 juni 2008 - 11:27

Titanium hydroxine has been set as a starting powder in the service parts. IARC has changed the carcinogenic risk classification of titanium dioxide, which is contained approximately 9% in the titanium hydroxine, from Group 3 and classified it into Group 2B.

With the IARC"s carcinogenic risk classification change of the titanium dioxine from Group 3 to Group @B, we have eliminated the use of the titanium hydroxine that contains approximately 9% titanium dioxine and use titanium hydroxine that does not contain the titanium dioxide.

de fabrikant heeft het hier over Titanium dioxine, dit word twee keer gebruikt, en wanneer opgezocht zijn titanium dioxine en titanium dioxide verschillende stoffen.

lijkt me dat het dioxine een spelfout is, maar zou het een nogal domme spelfout vinden aangezien dit zou implicieren dat er een of andere verbinding van een dioxine aan titanium in zou zitten (wat mij onrealistisch lijkt).

de overgang van TiO2 (dioxide) naar Ti(OH)2 (hydroxide) en andersom hoeft helemaal niet zo snel te gaan als hierboven gezegd word, kijk naar Fe2O3, dat word in contact met water ook niet zomaar omgezet naar 2 Fe(OH)3, of een nog mooiere RuO4, dit word in contact met water ook niet zomaar omgezet in Ru(OH)8.

jmp

jmp

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 juni 2008 - 11:28

Wat dacht je van medicijnen? Mijn partner heeft toevallig net een antibioticakuur en daar zit E171 (titaandioxide) in.
Poedersuiker, zie ik op de verpakking.
Vitafit, een of ander yoghurtdrankje, bevat E171, staat op de verpakking.

tandpasta ook en dat krijg je meestal op zeer regelmatige basis in je mond

jhullaert

jhullaert

• >1k berichten
  • 2337 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 juni 2008 - 14:15

Er zijn genoeg metalen waarvan de oxide wel snel met water reageert tot de base met metalen vergelijken kan je volgens mij je antwoord niet staven.

Ja het zit zeker en vast in alle tandpasta dus carcinogene eigenschappen vind ik wel heel vreemd. Triclosan werd ook direct verboden. Het wordt ook voor "tip-ex" gebruikt dacht ik. Dat moet je dan natuurlijk echt niet in je mond gaan steken. :P

En Marjanne de vraag in jouw quote was waar dat NIET inzit. ;)

Thionyl

Thionyl

• >1k berichten
  • 1595 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 juni 2008 - 21:31

Dat zijn volgens mij overbodige vragen. De stof zelf is niet carcinogeen, maar de kristallijne en/of vaste vorm kan dat zijn als ie door de scherpe kantjes je longblaasjes voortdurend loopt te irriteren. Zie het als glasvezels of kwartsdeeltjes, niet giftig en vrijwel inert. De meeste worden wel ingekapseld, maar kunnen later ook weer los raken en op naar de volgende. Het is een cummalitief proces. Ergens eerder, op een ander onderwerp, werd gezegd dat voortdurend met een naald op dezelfde plek prikken kan lijden tot kanker, zo is het ook met dit soort stoffen.
Dat zal ook nog wel persoons -en aanleg-afhankelijk zijn, maar heeft NIET met de stof ansich van doen.

Het is kanker door irritatie. Dus neem gewoon je med's en poets je tanden, dan blijf ik papier verscheuren.
Maar neem een mondkapje als je met stoffige dingen werkt, gewoon uit redelijke voorzorg. Niet meer en ook niet minder.

Jor_CF

Jor_CF

• >250 berichten
  • 840 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 juni 2008 - 11:53

Dat is dus ook de reden dat asbest kankerverwekkend is. Niet om zijn chemische eigenschappen.

Thionyl

Thionyl

• >1k berichten
  • 1595 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 juni 2008 - 17:41

Zou best kunnen. Er was ook al een waarschuwing voor de nano-buisjes. Zal allemaal wel in de zelfde hoek zitten.

Maar de meeste mensen hebben lak aan dit soort info, een mondkapje vinden ze te lastig. Hoop dat die mensen zich herbezinnen.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures