Springen naar inhoud

titanium hydroxide

• Log in om te kunnen reageren

Scherp

Scherp

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 juni 2008 - 09:13

Hallo, ik ben een absolute leek op dit gebied, en hoop dat iemand mij zou kunnen helpen.
Mijn vraag is: wij gebruiken als servicetechnici voor printers een poeder en op de verpakking staat: this part contains titanium hydroxide. Daar zat volgens een service bulletin van de fabrikant voorheen 9% titanium dioxyde in, maar de fabrikant heeft dat eruit gehaald. Het zou namelijk kankerverwekkend kunnen zijn. De IARC classificatie was group 3, maar is door IARC gewijzigd naar group 2A. Het is geruststellend dat de dioxyde eruit is gehaald, maar hoe zit het eigenlijk met de stof titanium hydroxine zelf? Ik kan daar niets over vinden, en wij zijn toch wel een beetje ongerust.

Alvast bedankt voor uw reaktie (graag -ik ben nu eenmaal een leek- niet al te diepgaand).
Met vriendelijke groeten,
Gerard

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Echtepino

Echtepino

• >250 berichten
  • 794 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 juni 2008 - 09:47

Titaanhydroxide is niets anders dan gehydrateerd titaandioxide. De ene stof gaat makkelijk in de andere over en vice versa.
Edit: OK, misschien iets meer Jip en Janneke-taal: titaandioxide plus water geeft titaanhydroxide. Als het water weer 'verdampt' heb je gewoon titaandioxide.
Qua veiligheid denk ik dus dat het niet veel uitmaakt met welke stof je begint.

Edit2: het 'gevaar' van deze stof zit hem in de fijne verdeling en dat het in je longen kan aanzetten tot kanker. Dat heb je overigens bij bijna iedere stof die als vaste stof in kleine deeltjes in je longen kan komen. Dus als servicemonteur: goed ventileren en ramen open.

Veranderd door Echtepino, 06 juni 2008 - 10:30

Scherp

Scherp

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Ervaren gebruiker