Springen naar inhoud

Berekenen van sterftesnelheidsconstante


  • Log in om te kunnen reageren

#1

konijntjesproet

    konijntjesproet


  • >25 berichten
  • 54 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 06 juni 2008 - 16:32

Mijn leerkracht schrijft:

Stel dat je weet dat er op een bepaald tijdstip 10^6 bacterien zijn, en 10 minuten later nog maar 10^4 zijn, bereken de sterftesnelheidconstante;

In St / So = In 104 / 106 = -4 , 6 = -K.t

Daar t = 10 min volgt hieruit K ( en ken je dus ook de rico vd rechte)

euh... vanwaar komt die -4,6???
en wat doe je erna om je K te weten?
Kan dit eensuitgeschreven worden?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

Marjanne

    Marjanne


  • >1k berichten
  • 4771 berichten
  • VIP

Geplaatst op 06 juni 2008 - 16:47

Die -4,6 komt van ln (0,01)

Natuurlijke logarithme, weet je nog?

#3

Fuzzwood

    Fuzzwood


  • >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 06 juni 2008 - 18:08

En de rest is wiskunde.

x * y = 6 en y weet je want die is 2, wat is x dan?

#4

konijntjesproet

    konijntjesproet


  • >25 berichten
  • 54 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 06 juni 2008 - 18:21

Die -4,6 komt van ln (0,01)

Natuurlijke logarithme, weet je nog?

welja

da begrijp ik juist niet

In (0,01)
ik weet dat In 0,693 is.. maar das al waik er van weet :S
Kbegrijp echt ni hoe je aan die -4,6 komt :oops:

#5

Marjanne

    Marjanne


  • >1k berichten
  • 4771 berichten
  • VIP

Geplaatst op 06 juni 2008 - 18:29

Je typt 0,01 in op een rekenmachine en dan op de ´ln´ of ´LN´ knop.

Als je niets over logarithmen weet dan kun je dit type berekeningen niet uitvoeren... 8-[

#6

konijntjesproet

    konijntjesproet


  • >25 berichten
  • 54 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 06 juni 2008 - 18:37

Je typt 0,01 in op een rekenmachine en dan op de ´ln´ of ´LN´ knop.

Als je niets over logarithmen weet dan kun je dit type berekeningen niet uitvoeren... 8-[

ja zenne, kweet wel iets over logaritmes, ma da zit allemaal nogal ver he !!
:D nu wetek waik moet doen,kwist gewoon ni da da me u rekentoestel kon :oops:
Kzat mijn hoofd te breken van "hoe kan ik da oplossen " :P
Mjaah, ge hebt mij echt verder geholpen nu [|:-)]

Kan je m ff verder helpen zodat ik zeker ben ??

In St / So = In 104 / 106 = -4 , 6 = -K.t

Daar t = 10 min volgt hieruit K ( en ken je dus ook de rico vd rechte)

en wat doe je erna om je K te weten?
Kan dit eens uitgeschreven worden?

Veranderd door konijntjesproet, 06 juni 2008 - 18:39


#7

Marjanne

    Marjanne


  • >1k berichten
  • 4771 berichten
  • VIP

Geplaatst op 06 juni 2008 - 18:44

Tja.., nu moet je echt eens op de post van FsWd kijken... 8-)

#8

konijntjesproet

    konijntjesproet


  • >25 berichten
  • 54 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 06 juni 2008 - 18:48

En de rest is wiskunde.

x * y = 6 en y weet je want die is 2, wat is x dan?

:D heu hulp !!!

Kweet dus hoe je aan die -4,6 komt...
Zou je me de vergelijking een kunnen uitschrijven? Dan begrijp ik het..
Kweet dus ni hoe je aan x*y = 6 komt hoe je aan die 2 komt en wat x is :oops:

Als ik het vergelijk met y = -ax

dan is
y= -4,6
-a = -K
x= 10 minuten

of ben ik compleet verkeerd

groetjes

Veranderd door konijntjesproet, 06 juni 2008 - 18:57


#9

Fuzzwood

    Fuzzwood


  • >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 06 juni 2008 - 19:10

Dat klopt inderdaad, dat kun je vergelijken met de functie van een rechte lijn. Dat is waar de ln functie ook uiteindelijk voor bedoeld is, om dit in een rechte lijn te krijgen. Hoe reken je nu -a uit?

Mocht het je interesseren: ln betekent eigenlijk elog. Het getal e is dus het grondgetal. Van de normale log is die 10. Zo krijg je log 10 = 1, log 1000 = 3 (valt je niets op? ;) ).

e is ongeveer gelijk aan 2,72. Met ln 2,72 krijg ik dus netjes 1. Met ln 7,39 krijg ik 2. Met ln 20,1 krijg ik 3. Die laatste is 2,72*2,72*2,72. Dat is dus analoog aan log 10*10*10 die ook 3 is. Het is dus eigenlijk een soort machtsverheffen. Maar hier staat het getal dat je tot de macht verheft al vast, je bent juist geinteresseerd tot welke macht dat getal verheven wordt. (Nu snap ik het zelf ook eens :P )

</bijschaving logaritmische functies>

Veranderd door FsWd, 06 juni 2008 - 19:21


#10

konijntjesproet

    konijntjesproet


  • >25 berichten
  • 54 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 06 juni 2008 - 20:05

Dat klopt inderdaad, dat kun je vergelijken met de functie van een rechte lijn. Dat is waar de ln functie ook uiteindelijk voor bedoeld is, om dit in een rechte lijn te krijgen. Hoe reken je nu -a uit?

Mocht het je interesseren: ln betekent eigenlijk elog. Het getal e is dus het grondgetal. Van de normale log is die 10. Zo krijg je log 10 = 1, log 1000 = 3 (valt je niets op? ;) ).

e is ongeveer gelijk aan 2,72. Met ln 2,72 krijg ik dus netjes 1. Met ln 7,39 krijg ik 2. Met ln 20,1 krijg ik 3. Die laatste is 2,72*2,72*2,72. Dat is dus analoog aan log 10*10*10 die ook 3 is. Het is dus eigenlijk een soort machtsverheffen. Maar hier staat het getal dat je tot de macht verheft al vast, je bent juist geinteresseerd tot welke macht dat getal verheven wordt. (Nu snap ik het zelf ook eens :P )

</bijschaving logaritmische functies>

Als ik het vergelijk met y = -ax

dan is
y= -4,6
-a = -K
x= 10 minuten

Hum, ni lachen he :-k

-4,6 = -K.10

-K = -4,6/10
-K = -0,46
K = -0,46/(-1)
K = 0,46

of is da compleet fout ?? :P

Dit is dan de RICO van de rechte dus?

#11

Fuzzwood

    Fuzzwood


  • >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 06 juni 2008 - 20:14

Nee hoor, helemaal niet fout. Als je het controleert wordt het -0,46 * 10 = -4,6 en dat is wat je wil hebben [|:-)] Als je het heel goed wil doen, dien je er trouwens 0,46/min (lees: 0,46 per minuut) van te maken. Door te vermenigvuldigen met 10 min, wordt het antwoord eenheidsloos en dat is die -4,6 ook.

Veranderd door FsWd, 06 juni 2008 - 20:16


#12

konijntjesproet

    konijntjesproet


  • >25 berichten
  • 54 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 06 juni 2008 - 20:22

Nee hoor, helemaal niet fout. Als je het controleert wordt het -0,46 * 10 = -4,6 en dat is wat je wil hebben [|:-)] Als je het heel goed wil doen, dien je er trouwens 0,46/min (lees: 0,46 per minuut) van te maken. Door te vermenigvuldigen met 10 min, wordt het antwoord eenheidsloos en dat is die -4,6 ook.

:idea: kheb et door !!!!

:D men laatste vraagje, als ik nu een grafiek wil maken, hoe moet ik die RICO dan gebruiken?

xxxx

#13

Fuzzwood

    Fuzzwood


  • >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 06 juni 2008 - 21:10

Nou het is zoals je zelf al steeds zegt een rechte lijn met als richtingscoefficient 0,46

#14

konijntjesproet

    konijntjesproet


  • >25 berichten
  • 54 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 06 juni 2008 - 21:53

Nou het is zoals je zelf al steeds zegt een rechte lijn met als richtingscoefficient 0,46

en dan zeggen dat er geen domme vragen bestaan :oops:

dankjeweeeel xxxxx





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures